کد خبر: 611857
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ۰۸:۲۰:۲۶
| |

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه:

او که از خودرو و مسکن حمایت مطلق می‌کند، قدرت دارد بورس را به شدت به زمین بزند

آنچه روز گذشته در بورس رخ داد اصلاح نیست، ریزش بازار است/

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: آن نهاد یا سازمانی که حمایت مطلق از بازارهای خودرو و مسکن دارد آنقدر قدرت دارد که بورس را به‌شدت زمین بزند.

او که از خودرو و مسکن حمایت مطلق می‌کند، قدرت دارد بورس را به شدت به زمین بزند
کد خبر: 611857
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ۰۸:۲۰:۲۶

روزنامه اعتماد عوامل خروج پول از بازار سرمایه را در گفت‌‌وگو با فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه بررسی کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را درادامه می‌خوانید: 

 

  • در ایران مسوولانی هستند که هیچ‌گونه مسوولیتی هم در این حوزه ندارند اما اظهارنظرهای عجیبی می‌کنند، به عنوان مثال چند روز پیش یکی از سیاستمداران هشدار داد که باید مراقب بود تا شرایط بورس شبیه سال 1399 نشود! در کنار این موارد شاهد فشار از بالا به نهادهای مختلف و بازارگردان‌ها برای عرضه بیشتر سهام هم هستیم تا بازار کنترل شود و همه این موارد باعث می‌شود اعتمادی که به مرور و در عرض 4 ماه به وجود آمده بود به راحتی مخدوش شود و این مساله نتیجه و عاقبت رفتارهای دستوری در بازار است.
  •  هر چند اصلاح بازار سرمایه جزو ذات بازار است و با فراز و نشیب‌هایی هم همراه است اما آنچه طی دو روز گذشته رخ داد اسمش دیگر اصلاح نیست بلکه ریزش بازار است زیرا حتی در زمان ترور سردار سلیمانی تنها یک روز بازار به این شکل درآمد و آن‌هم به دلیل جو روانی به وجود آمده در بازار بود اما بی‌اعتمادی که در این دو روز به وجود آمده اصلا تناسبی با متغیرهای کلان و مولفه‌های اثرگذار اقتصادی ندارد و تنها حکم دخالت داور بازی در وسط بازی است.
  • بنا به دستوراتی که از بالا داده شده که غیرکارشناسی هم هست و ثباتی هم ندارد این ریزش‌ها به وجود آمده و پیش‌بینی اینکه این ریزش‌ها تا کجا ادامه دارد هم اصلا مشخص نیست و چون دلیل وقوع آن‌هم معلوم نیست مطمئنا از همین امروز برعکس رفتاری که ارکان بورس برای عرضه سهام داشتند به دنبال نهادهای مالی می‌روند و می‌گویند تزریق منابع کنید و سهام بخرید و با یکسری تصمیمات متناقض دیگر روبرو می‌شویم.
  •  بنده اعتقاد دارم آن نهاد یا سازمانی که حمایت مطلق از بازارهای خودرو و مسکن دارد آنقدر قدرت دارد که بورس را به‌شدت زمین بزند و منابع را از سمت بازارهای خودرو و مسکن به سمت بورس نبرد، این در حالی است که همه مردم می‌دانند که قیمت خودرو در ایران 8 برابر قیمت در کشورهای منطقه است اما کماکان شرکت‌هایی که به دولت وصل هستند منابع مالی مردم را می‌گیرند و خودروها را پیش‌فروش می‌کنند و یکی از دلایل اصلی سرکوب بازار سرمایه حمایت از بازارهای موازی مانند بازار خودرو و مسکن است.
  • این در حالی است که حباب‌های به وجود آمده در بازارهای خودرو و مسکن نباید این اجازه را بدهد که منابع از بورس به سمت خودرو حرکت کند اما به گونه‌ای سیاست‌ها تنظیم شده که نقشه راه را به این سمت برده‌اند و بعد شاهد آنیم که 17 اردیبهشت ماه 4 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج می‌شود یا سکه‌ای که با دلار 75 هزار تومانی معامله می‌شود مثبت است اما اوراق بهادار و سهام ارزشی ندارند و به راحتی بازار را به سمت بازارهای سفته‌بازی هدایت کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها