علی بختیار، نماینده سابق مجلس:

دولت و مجلس بر سر افزایش قیمت سوخت به تفاهم برسند

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت و مجلس باید سر موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و حامل‌های انرژی تفاهم کنند که به صورت تدریجی افزایش دهند مثلا امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهند و همه ساله در بودجه پیش‌بینی شود.

دولت و مجلس بر سر افزایش قیمت سوخت به تفاهم برسند
کد خبر: 611725
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۱۲:۰۴:۲۳

علی بختیار، نماینده سابق مجلس درباره راهکارهای کنترل مصرف بنزین و قیمت‌گذاری آن اظهار داشت: در مورد بنزین و حامل‌های انرژی تاکنون تصمیمات زیادی گرفته شده و آزمون خطاهای زیادی بکار بسته شده در صورتی که تمام این راهکارها راه به جایی نبرده‌اند، زمانی دو نرخی کردن در دستور کار قرار گرفت، چند سال بنا را بر این گذاشتند که قیمت را افزایش ندهند، زمانی گفته شد فاصله قیمتی را حذف کنیم، همه اینها آثار و عواقبی به کشور تحمیل کرد و گره از کار بنزین باز نکرد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: بهترین راهکارها قانون برنامه دوم و سوم توسعه بوده است، در قانون برنامه دوم افزایش قیمت بنزین سالی ۲۰ درصد و قانون برنامه سوم توسعه سالی ۱۰ درصد افزایش درنظر گرفته شده بود این افزایش تدریجی در بنزین و حامل‌های انرژی دو مزیت داشت مزیت اول اینکه از جهش قیمتی جلوگیری می‌کرد یعنی قیمت واقعی و قیمت عرضه و فروش هم دچار شکاف عمیق نمی‌شد و فاصله‌ها با ۱۰ و ۲۰ درصد افزایش جبران و دوم اینکه از قاچاق جلوگیری می‌شد.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون بخش زیادی از قاچاق مربوط به گازوئیل است. سالهاست قیمت گازوئیل روی ۳۰۰ تومان در هر لیتر ثابت مانده است اگر به همین شرایط باقی بماند قاچاق تداوم داشته و عواقب وخیمی را رقم خواهد زد و در صورتی هم که قیمت به یکباره ۳۰۰۰ تومان شود شود روی جی دی پی اثر داشته و بهم ریختگی اجتماعی و اقتصادی و آثار اجتماعی و  تورم در پی دارد.

وی با بیان اینکه افزایش تدریجی روی شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر چندانی ندارد، تاکید کرد: دولت و مجلس باید افزایش نرخ تدریجی تفاهم کنند، دولت لایحه بدهد به طور تدریجی قیمت را افزایش دهند تا شکاف پوشش داده شود.

بختیار گفت: در مجلس هفتم اجازه ندادیم قیمت‌ها متناسب افزایش پیدا کند که اشتباه بود، بعد هم که در هدفمندی قیمت‌ها را آزادسازی کردیم‌ عواقب بدی را منجر شدیم که مهم‌ترین آن رشد تورم بود به این ترتیب نه تنها فاصله پر نشد بلکه قیمت‌ها هم سه برابر شد و با همه مشکلاتی که برای کشور بوجود آورد مصرف هم به همان نقطه اولیه برگشت.

وی ادامه داد: اکنون شرایط گازوئیل بسیار بدتر از سایر حامل‌های انرژی از جمله بنزین است و نرخ پایین آن نه مصرف را کنترل می‌کند و نه قاچاق را می‌توان ساماندهی کرد.

این نماینده سابق مجلس بیان داشت: دولت و مجلس باید سر موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و حامل‌های انرژی تفاهم کنند که به صورت تدریجی افزایش دهند مثلا امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهند و همه ساله در بودجه پیش بینی شود اما امسال هم در بودجه‌ای که دولت ارائه داده راجع به بنزین و حامل‌ها تصمیم گیری نشده اما می‌شد پیش بینی افزایش تدریجی متناسب با نرخ تورم اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بنزین با ۲۰ درصد افزایش به ۳۶۰۰ تومان می‌رسد که در سبد هزینه‌های خانوار ناچیز است اما می‌تواند گامی در راستای ساماندهی اوضاع این حامل ارزشمند انرژی باشد یعنی هم مصرف را کنترل کند و هم نسبت به افزایش کیفیت اقدامات موثرتری انجام دهیم.

بختیار یادآور شد: در کشور ما قیمت گازوئیل ۱۰ درصد قیمت بنزین است و این اختلاف فاحش است و دلیل اینکه گازوئیل قاچاق می‌شود همین است، بنابراین باید برای آن تدبیر اندیشیده شود، اما نباید جهشی نباشد چون منجر به نتیجه عکس در اهداف و سیاست‌های اصلاح قیمت و مصرف خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها