کد خبر: 611460
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ۲۱:۱۰:۵۲
| |

روزنامه دنیای اقتصاد مطرح کرد:

برخورد قهری با ولی‌الله سیف چه تبعاتی برای بازار ارز دارد؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: اگر سیاستگذار اقتصادی در سطح رئیس کل بانک مرکزی نتواند برای رسیدن به اهداف کلانی مانند مدیریت نرخ ارز، در این بازار مداخله کند، پس چه‌کسی اختیار انجام چنین کاری را خواهد داشت؟

برخورد قهری با ولی‌الله سیف چه تبعاتی برای بازار ارز دارد؟
کد خبر: 611460
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ۲۱:۱۰:۵۲

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به حکم سنگین رییس بانک مرکزی دولت روحانی و معاونش به دلیل آنچه دخالت در بازار ارز نامیده شده، سوالات مهمی از سیاست‌گذاران اقتصادی و دستگاه قضا پرسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، اعلام حکم ولی‌الله سیف و معاونش در شرایط اثبات عدم‌سوءاستفاده اشخاص، موجب شده در فضای کارشناسی سوالاتی مطرح شود. اول آنکه اگر سیاستگذار اقتصادی در سطح رئیس کل بانک مرکزی نتواند برای رسیدن به اهداف کلانی مانند مدیریت نرخ ارز، در این بازار مداخله کند، پس چه‌کسی اختیار انجام چنین کاری را خواهد داشت؟ پرسش بعدی این است که تشخیص اینکه مداخله یا عدم مداخله کار درستی بوده یا نه، بر عهده چه کسی است؟ کارشناسان اقتصادی در تشخیص این امر دخیل هستند؟ برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که برخورد قهری در مواجهه با این نوع سیاستگذاری منجر به محدودیت ابزار بانک مرکزی در سیاستگذاری‌های مربوط به بازار ارز می‌شود. این در شرایطی است که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد بانک مرکزی قرار است با ابزار جدید بازار فردایی را مدیریت کند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: در آن زمان نیز مداخله برای تنظیم بازار فردایی صورت گرفت، که نرخ بازار نقدی را تغییر می داد. بانک مرکزی که در آن زمان ثبات ارزی را به عنوان یک هدف دنبال می کرد، سعی کرده نوسانات نرخ نقدی را از طریق مداخله در بازار فردایی صورت گیرد. باید تاکید کرد رئیس کل بانک مرکزی فارغ از هر فرد و هر گروهی باید قدرت و استقلال در سیاستگذاری برای اجرای سیاست‌های پولی و ارزی را داشته باشد، در غیر این‌صورت نمی‌توان از بانک مرکزی انتظار داشت از تمام ظرفیت خود، برای حفظ ثبات ارزی بهره ببرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها