کد خبر: 610175
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ۱۲:۱۹:۱۴
| |

کمیاب شدن واکسن طیور؛ معضل جدید مرغداران

حمیدرضا توکلی، دبیر انجمن واردکنندگان دارو از کمیاب شدن واکسن طیور خبر داد.

کمیاب شدن واکسن طیور؛ معضل جدید مرغداران
کد خبر: 610175
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ۱۲:۱۹:۱۴

حمیدرضا توکلی از افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ واکسن‌های طیور خبر داد و گفت: بیش از 3 ماه است که به هیچ یک از کالاهای دامپزشکی ارز تخصیص نداده‌اند این در حالیست که وزارتخانه‌های بهداشت و صمت ارز قابل توجهی برای واردات دریافت کرده‌اند. انجمن با پیگیری‌های که از بانک مرکزی و وزارت کشاورزی انجام داد متوجه شد که این مجموعه‌ها از بلاتکلیفی و سرگردانی در تخصیص ارز رنج می‌برند.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه در تولید واکسن طیور به خوداتکایی نرسیده‌ایم، افزود: حدود 90 درصد از واکسن‌های دام در کشور تولید می‌شود اما 70 درصد واکسن‌های طیور وارداتی است و فقط 30 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود؛ همچنین در بخش ویتامین‌ها نیز نیاز به واردات داریم.

دبیر انجمن واردکنندگان دارو با تاکید بر کمیاب شدن واکسن‌های طیور در انبارها، اضافه کرد: انبارها تخلیه شده‌اند و واردکنندگانی که از گذشته وارد کردند عرضه را محدود کردند تا تکلیف آنها مشخص شود که در نهایت کالاهای آنها در گروه 21 یا 22 قرار می‌گیرد؟ به همین دلیل شاهد احتکار، قاچاق داروهای دامپزشکی خواهیم بود که این مسئله افزایش قیمت تمام شده محصولات دامی را به‌همراه می‌آورد و باز هم در آینده نه چندان دور شاهد کوچک‌تر شدن سفره مردم خواهیم بود.

به گفته توکلی؛ شرکت‌های واردکننده اعلام کردند اگر قرار است شرکت‌های دارویی همچنان بین گروه‌های 21 و 22 بلاتکلیف باشند و امکان تامین ارز 28 هزار و 500 تومانی وجود ندارد اقلام دامپزشکی نیز زیر مجموعه گروه 22 قرار بگیرند. این در حالیست که معاونت توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی به بانک مرکزی و وزارت صمت اعلام کرد که 461 کد تعرفه کشاورزی جزو اقلام مهم و ضروری است که باید مشمول ارز 28 هزار و 500 تومانی شود اما در جلسات مختلف به دلیلی چون نقص سیستمی و داشتن تعرفه‌های مشترک بین وزارتخانه‌های کشاورزی، صمت و بهداشت موضوع به عقب انداخته شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه وزارت کشاورزی باید تعرفه‌ها را تایید و وزارت صمت آنها را در سامانه جامع ثبت کنند؛ گفت: در سامانه وزارت کشاورزی تعرفه‌های دامپزشکی 21 دیده شده‌اند اما در سامانه جامع تجارت 22 و بانک‌های عامل نیز بلاتکلیف هستند و دستور عمل مشخصی در این موضوع ندارند و این موضوع باعث سرگردانی آنها شده است.

وی نیاز ارزی وزارت کشاورزی را بین 18 تا 19 میلیارد دلار دانست و افزود: میزان ارز موجود در کشور محدود است از این‌رو وزارتخانه‌ها به زیر مجموعه‌های خود اعلام کرد که تخصیص ارز را اولویت‌بندی کنند این سخن نیز به معنای اعمال سلیقه و ایجاد رانت است؛ سالیانه حدود 1 میلیارد دلار ارز برای واردات داروهای دامپزشکی نیاز است که 550 میلیون دلار آن برای واردات مواد اولیه و 450 میلیون دلار آن برای دارو افزودنی‌ها تخصیص داده می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان دارو در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان باید تکلیف را زودتر مشخص شود که داروهای دامپزشکی در دسته کدام گروه کالایی قرار می‌گیرند چراکه حجم قابل توجهی از داروها در گمرکات مانده است که عمر قفسه‌ای آنها در حال اتمام است و نمی‌توان آن را ترخیص کرد و بدون تردید دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها