سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس:

خودروهای خارجی کارکرده در بازار تا ۱۰ برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند

حاشیه سود دلالان خودرو در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بود

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در حال حاضر خودرو‌های کارکرده خارجی در بازار قیمت نجومی دارند و بعضاً تا ۱۰ برابر قیمت واقعی و قیمت معادل آن‌ها در کشور‌های همسایه به فروش می‌رسند گفت: حاشیه سود دلالان خودرو در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

خودروهای خارجی کارکرده در بازار تا ۱۰ برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند
کد خبر: 608878
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۰:۰۲:۰۹

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به آشفتگی بازار خودرو و لایجه دولت برای ورود خودرو‌های اظهار داشت: آقایان می‌دانند مجلس موضوع ورود خودرو‌های خارجی را تصویب کرد، اما با درِ بسته هیئت عالی مجمع تشخیص مواجه شد؟! آیا تضمینی از هیأت عالی گرفته‌اند؟ یا باز همان درب وهمان پاشنه است و وضع همان وضع سابق خواهد بود؟

به گزارش تسنیم، بخش هایی از گفت و گوی سلیمی را در ادامه می خوانید:

  • مجلس دوسال با پافشاری واردات خودرو را در بودجه سالانه گنجاند، اما مجمع ایراد گرفت ابتدا دولت هم مخالف بود، اما در طی مسیر دولت موافق شد این درحالیست که امسال نیز مجلس واردات خودرو‌های نو و کارکرده را تصویب کرد، اما هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت ایراد گرفت به طوری که برابر بودجه تعیینی سال گذشته باید ۱۰۰ هزار خودرو وارد می‌شد که متأسفانه انجام نشد.
  • در حال حاضر خودرو‌های کارکرده خارجی در بازار قیمت نجومی دارند به طوری که این خودرو‌ها در کشور ما تا ۱۰ برابر قیمت عادی آن‌ها در کشور‌های همسایه به فروش می‌رسند که با توجه به مشکلات بازار خودرو، در بودجه امسال مجلس مصوب کرد خودرو‌های با کارکرد زیر پنج سال با رعایت قوانین گمرکی وارد کشور شود که هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت ایراد گرفت.
  • در حال حاضر خودروسازان داخلی توان تأمین نیاز بازار کشور را ندارند و از طرفی خودرو‌های تولیدی آن‌ها ایمنی لازم را ندارد چرا که در تصادفات خودرو‌ها یکی از عوامل تصادف و تلفات جاده‌ای هستند.
  • البته در کنار نقش جاده و نقش عمل انسانی، اما متاسفانه هیچ گاه در گزارش‌های کارشناسی و بررسی تصادفات این موضوع بررسی و پیگیری نمی‌شود قوه قضائیه باید به این موضوع ورود کرده و نقش خودروسازان در تصادفات و همچنین نقش مدیران مسئول در بحث جاده‌سازی از مدیران کل راه وشهرسازی تا معاونین وزرای راه وشهرسازی و حتی خود وزیر راه را مشخص و در صورت قصور با آن‌ها برخورد قانونی کند و برای ترک فعل‌ها و قصور مدیران در تصادفات سهم در نظر گرفته شود.
  • متاسفانه در اکثر تصادفات رانندگان مظلوم را مقصر حادثه اعلام می‌کنند درصورتیکه دادستان‌ها موظفند به سراغ خودروسازان و مدیران جاده‌ای بروند و با بررسی ابعاد حادثه نقش کیفیت خودرو و وضعیت جاده در تصادفات را مشخص و در صورت قصور با خودروسازان و مدیران برخورد قانونی شود.
  • مجلس با بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که واردات خودرو می‌تواند در ایجاد رقابت در بین خودروسازان داخلی به بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن قیمت کمک کند تصمیم بر واردات خودرو‌های خارجی گرفت، اما متاسفانه این مصوبه به صورت ناقص و ابتر در حال اجراست، انحصاری شدن تولید خودرو و جلوگیری از واردات را زمینه‌ساز ایجاد دلالی و واسطه گری است چراکه حاشیه سود دلالان خودرو در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده که این سود به جیب واسطه گران و دلالان رفته است.
  • دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی، سازمان تعزیرات باید به این موضوع ورود کند و بررسی کند و با مقصران و متخلفان برخورد قانونی انجام شود، با این حال مجلس برای رسیدگی و تصویب سریع لایحه دولت آمادگی داشته و اعلام می‌کنیم آماده‌ایم لایحه دولت را باقید فوریت بررسی و به رای نمایندگان بگذاریم، اما آیا هیئت عالی مجمع تشخیص باز هم سنگ‌اندازی خواهد کرد، آیا دولت راهکار‌هایی دارد که مجمع تشخیص را قانع کند.
  • با توجه به تقاضای بالا برای خرید خودرو و نیاز بازار این محصول در حال حاضر واردات خودرو‌های کارکرده با عمر زیر پنج سال یکی از موثرترین راهکار‌های حل مشکل خودرو است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها