کد خبر: 607521
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۷ ۱۸:۱۰:۰۰
| |

انتقاد روزنامه تعادل از کم‌اثر بودن وام مسکن جوانان؛ طنز تلخ وام 4 میلیارد تومانی خرید آپارتمان

روزنامه تعادل نوشت: علی رغم افزایش‌های مکرر سقف وام مسکن جوانان طی 15 سال گذشته، قدرت پوشش دهی این وام در زمان اعلام سقف‌های جدید خود، به یک سوم تقلیل پیدا کرده است به گونه‌ای که از قدرت خرید 180 متر مربع به قدرت خرید 60 مترمربع رسیده است.

انتقاد روزنامه تعادل از کم‌اثر بودن وام مسکن جوانان؛ طنز تلخ وام 4 میلیارد تومانی خرید آپارتمان
کد خبر: 607521
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۷ ۱۸:۱۰:۰۰

روزنامه تعادل در گزارشی کم‌اثر بودن وام مسکن جوانان را بررسی کرده است.

به گزارش روزنامه تعادل، در یک دوره 20 ماهه، سقف وام جوانان در حدود 10 برابر رشد قیمت مسکن افزایش یافته است، اما برای درک طنز تلخ وام نجومی اما کم اثر 4 میلیارد تومانی باید بازه زمانی 20 ماهه را هم در گذشته و هم در آینده به 15 سال تغییر داد. سقف وام جوانان در سال 1385، 150 میلیون تومان بوده است. قدرت خرید این مبلغ در همان سال، حدود 180 متر مربع آپارتمان در تهران بود، اما پس از15 سال، یعنی در زمانی (سال 1400) که متقاضی می‌توانست به این وام دسترسی پیدا کند، قدرت خریدش، به خرید 5 مترمربع آپارتمان افت کرد!

این روزنامه در ادامه نوشته است: هم اینک با یک بودجه 4 میلیارد تومانی می‌توان آپارتمانی 60 تا 70 متری در یکی از محلات متوسط یا پایین شهر تهران خریداری کرد. همانطور که مشاهده می‌شود، علی رغم افزایش‌های مکرر سقف وام مسکن جوانان طی 15 سال گذشته، قدرت پوشش دهی این وام در زمان اعلام سقف‌های جدید خود، به یک سوم تقلیل پیدا کرده است به گونه‌ای که از قدرت خرید 180 متر مربع به قدرت خرید 60 مترمربع رسیده است. در عمل نیز، دریافت‌کننده وام 150 میلیون تومانی در سال 1400 صرفا قادر به خرید 5 متر مربع آپارتمان بوده است. حال سوال این است که در اردیبهشت سال 1418، متقاضی وام 4 میلیارد تومانی مسکن جوانان می‌تواند با دریافت این وام 5 متر مربع آپارتمان در تهران بخرد یا اینکه خرید این 5 متر نیز با 4 میلیارد تومان غیرممکن خواهد شد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها