کد خبر: 606557
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۲:۳۶:۱۶
| |

محمود نجفی سهی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن:

چین به راحتی می‌تواند بازار ایران را با خودروهای روز و قیمت‌های رقابتی پر کند

یک فعال حوزه خودرو گفت: اگر درهای واردات خودرو باز شود به ندرت افراد به سمت تولیدات داخل می‌روند. چین هم به راحتی بازار ایران را با خودروهای روز و قیمت‌های رقابتی پر خواهد کرد.

چین به راحتی می‌تواند بازار ایران را با خودروهای روز و قیمت‌های رقابتی پر کند
کد خبر: 606557
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۲:۳۶:۱۶

محمود نجفی سهی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و اثر آن بر رشد تولید خودرو گفت: تنها در صورتی که این افزایش قیمت‌ها منجر به رشد تقاضا برای خرید خودرو شود می‌توان به رشد تولید امید داشت اما در غیر این صورت خودروسازان هم توان افزایش تولید را نخواهند داشت.

به گزارش اعتماد، این فعال حوزه خودرو در مورد میزان صرفه اقتصادی رشد قیمتی برای دو خودروساز گفت: اگر درهای واردات خودرو باز شود به ندرت افراد به سمت تولیدات داخل می‌روند .چین هم به راحتی بازار ایران را با خودروهای روز و قیمت‌های رقابتی پر خواهد کرد.

نجفی سهی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تولیدات خودروسازان می‌تواند فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد را پر کند تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار در دست واسطه‌هاست و اصلا واقعی هم نیستند. به دلیل تورم عمومی در کشور همیشه عده‌ای هستند که با تبدیل سرمایه‌هایشان به خودرو سعی دارند تا از این فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار آزاد بهره ببرند؛ اما در صورتی که این گپ قیمتی میان بازار آزاد و کارخانه کم شود، بعید است که این افراد چندان رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشند.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در مورد افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن بر کیفیت خودروها نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که با افزایش قیمت‌ها سهم قطعه‌سازان نیز به صورت منطقی داده شود و پرداخت‌های گروه قطعه‌سازان به لحاظ زمانی منطقی‌تر شود، مطمئنا این مساله روی کیفیت خودرو نیز اثرگذار خواهد بود.

نجفی سهی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان با رشد حداکثری 42 درصدی قیمت‌ها از زیان خارج خواهند شد یا خیر نیز تصریح کرد: این موضوع به عملکرد خودروسازان وابسته است . البته این رشد قیمت‌ها به میزان تورمی که در این دو سال گذشته رخ داده نیز وابسته است و مسلما اگر خودروسازان در آن زمان با ضرر و زیان تولید داشتند باز هم امروز زیان خواهند داشت. این در حالی است که اگر میزان زیان خودروسازان در آن زمان کمتر از 30 یا 40 درصد قیمت‌ها بوده قیمت‌های کنونی می‌تواند به سودآوری خودروسازان کمک کند و موضوع تغییر خواهد کرد و ممکن است از زیان خارج شوند.

نجفی سهی ادامه داد: متاسفانه این زنجیره رشد قیمت‌ها نه اقتصادی است نه اجتماعی و نه سیاسی و می‌بینیم که با یک تلنگر بازار دچار بلبشو می‌شود و به صورت زنجیروار قیمت کالاها رشد می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها