کد خبر: 600028
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۱۴:۴۷:۰۹
| |

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

ناترازی های بانکی و ناترازی بودجه عوامل اصلی کاهش ارزش پول است

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ناترازی در حوزه بانکی و بودجه عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی است.اگر می خواهیم کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور اتفاق نیفتد باید در حوزه ساختار اقتصادی اقداماتی انجام دهیم.

ناترازی های بانکی و ناترازی بودجه عوامل اصلی کاهش ارزش پول است
کد خبر: 600028
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۱۴:۴۷:۰۹

 محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی با اشاره به گزارش این کمیسیون درباره آسیب شناسی علل بروز نوسانات ارزی گفت: ما به عنوان مجلس، دولت به عنوان قوه مجریه و ارکان نظام و هر فردی که مسئولیت دارد، باید بدانیم که کاهش ارزش پول ملی به واسطه چند مفروض در اقتصاد کشور رقم می خورد و اگر می‌خواهیم کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور اتفاق نیفتد باید در حوزه ساختار اقتصادی اقداماتی انجام دهیم.

به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی تنها به تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی ارتباط ندارد، افزود: اولین نکته ای که در گزارش کمیسیون اقتصادی نیز به آن اشاره شد، این است که دولت به عوامل بنیادین در حوزه کاهش ارزش پول ملی که مهم ترین عوامل در این حوزه ناترازی های بانکی و ناترازی بودجه است توجه کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: ناترازی بانکی و ناترازی بودجه ای عامل اصلی تولید تورم در اقتصاد کشور است به این معنا که به واسطه تولید تورم شاهد کاهش قدرت خرید هستیم، تورم هر کشوری که بالاتر است در مقایسه با کشوری که تورم پایین تری دارد قدرت خریدش کمتر است.

پورابراهیمی ادامه داد: در گزارش کمیسیون اقتصادی تاکید شده که مبنای ما در سیاست ارزی مبنای قانون است؛ براساس ماده ۲۰ قانون احکام دائمی، سیاست های ارزی در جمهوری اسلامی ایران براساس نرخ شناور مدیریت شده است.

پورابراهیمی تمرکز بر رویکرد حرکت از چند نرخی به سمت نرخ های کمتر و تمرکز بر سیاستی که بتوان بهتر عمل کرد تا از چندگانگی در نرخ ارز بپرهیزیم را موضوع دیگر مطرح شده در این گزارش برشمرد و گفت: ارز ناشی از بازار اسکناس یک نرخ است، حواله یک نرخ است، بازار نیما یک نرخ است بازار مبادله یک نرخ است، ترجیحی یک نرخ است. در هر کشوری که چنین اسامی را به شما دادند بدانید مشکلات متعدد در اقتصاد وجود خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها