کد خبر: 598499
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۶:۳۵:۴۴
| |

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی اعلام کرد

نرخ رسمی ارز در بازار مبادله ارز و طلا تعیین می‌شود

تلاش برای عرضه ارز مسافرتی در گیت فرودگاه‌ها

به گفته رئیس بانک مرکزی دلیل بهم ریختن بازار ارز «انتظارات تورمی است که کنترل آن سخت است.»

نرخ رسمی ارز در بازار مبادله ارز و طلا تعیین می‌شود
کد خبر: 598499
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۶:۳۵:۴۴

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: امروز رشد قابل توجهی در آمار ارز تخصیصی خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین گفت: در سالهای قبل بخش عمده‌ای از ارز حواله‌ای در نیما عرضه می‌شد و این سیاست ادامه داشت و در 50 روزی که من مسئولیت بانک را گرفتم بیش از 6.5 میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص دادیم؛ 40 درصد بیشتر از سال قبل. در نیما نیز نرخ ارز تخصیص داده شده 17 درصد بیشتر شد ولی اثرات را در کالا نمی‌بینیم و نرخ‌ها بیشتر از 17 درصد افزایش یافتند.

وی گفت: نرخ الآن بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلفی افزایش دایمی داشته است که بیشتر از سایت‌هایی با اهداف خاص دامن می‌گیرد؛ باید جایی را درست می‌کردیم که جایگزین بازار آزاد شود؛ به همین دلیل مرکز مبادله را راه‌اندازی کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی فرایند تعیین قیمت در مرکز مبادله را به صورت کشف قیمت روزانه دانست و گفت: از لحاظ منابع ارزی و تراز تجاری وضعیت خیلی خوبی داریم ولی چیزی که بازار را به هم ریخته تورم انتظاری است که کنترلش برای ما سخت است و ما باید از یک جایی آن را کنترل کنیم. 

وی افزود: تمام نیازهای خدماتی را شناسایی کردیم و در سامانه مرکز مبادله ارز با نرخی که در همین بازار کشف می‌شود تأمین خواهیم‌کرد که ارز مسافرتی و مأموریتی و... شامل آن خواهد شد. تلاش می‌کنیم ارز مسافر را پشت گیت تحویل بدهیم؛ مدت زیادی روی این طرح کار کردیم و تلاش می‌کنیم با توجه به شب عید مشکلی برای مسافران پیش نیاید.

وی افزود: مرکز مبادله ارز همین بازار آزاد ارز خواهد شد تا بانک مرکزی نیز مدیریت بازار را از این طریق انجام دهد؛ این مرکز نقطه‌ای است برای شروع حکمرانی جدید ارزی که از تمام نظرات نیز بهره‌مند خواهیم شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها