کد خبر: 597803
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ۱۱:۴۱:۱۴
| |

محمود دودانگه، نایب رییس شورای رقابت:

با اجرای دستورالعمل شورای رقابت، دوران طلایی خودروسازان آغاز می‌شود

محمود دودانگه تاکید کرد: با اجرای دستورالعمل شورای رقابت، دوران طلایی خودروسازان آغاز می‌شود و بازار سرمایه می‌تواند به اتکای رشد شاخص گروه خودرو پرواز کند.

با اجرای دستورالعمل شورای رقابت، دوران طلایی خودروسازان آغاز می‌شود
کد خبر: 597803
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ۱۱:۴۱:۱۴

محمود دودانگه، نایب رییس شورای رقابت درباره مصوبه شورای رقابت برای تنظیم‌گری بازار خودرو گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

  • اولین نکته مدنظر شورای رقابت این بود که قیمت‌ها باید واقعی و متناسب با شرایط اقتصادی و تورم باشد. اگر قیمت‌ها واقعی شود، به طور قطع نه‌تنها خودروسازان زیان نخواهند کرد، بلکه سود خواهند داشت و انگیزه بیشتری خواهند داشت که تولید بیشتری داشته و عرضه خود را در بازار بیشتر کنند و همین‌طور روی محصولات جدید سرمایه‌گذاری کنند.
  • مهم‌ترین پیامی که در دستورالعمل شورای رقابت وجود دارد و فکر می‌کنم بعضا از روی قصد و بعضا ناخواسته مورد توجه قرار نگرفته و نادیده گرفته شده، این پیام است که دیگر قرار نیست خودروسازان محصولی تولید کنند و پایین‌تر از قیمت تمام شده و بدون سود منصفانه محصول خود را عرضه کنند. این یک پیام بسیار مهم است؛ چراکه با اجرای دستورالعمل شورای رقابت، دوران طلایی خودروسازان آغاز می‌شود و بازار سرمایه می‌تواند به اتکای رشد شاخص گروه خودرو پرواز کند.
  • پیام دستورالعمل شورای رقابت به صورت وارونه منعکس شد و برخی از مدیران بازار سرمایه‌ و تولیدکنندگان خودرو در این خصوص نقش محوری داشتند و به گونه‌ای فضاسازی شد که گویا قرار است شورای رقابت قیمت‌گذاری دستوری که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده را مدنظر خود قرار دهد و بنابراین براساس این برداشت نادرست، شرکت‌های خودروساز زیان گسترده خواهند داشت و ... این در حالی است که دستورالعمل شورای رقابت کاملا مغایر با این چارچوبی بود که عنوان می‌شد.
  •  اگر خودروسازان و اهالی بازار سرمایه با دقت کافی و با رویکرد منصفانه، دستورالعمل شورا را مطالعه کنند، قطعا از اظهار نظرهای عجولانه پرهیز خواهند کرد.
  • شورای رقابت اخیرا به بازار خودرو ورود کرده و هنوز دستورالعمل مصوب شورای رقابت عملیاتی نشده است. یعنی هنوز شورای رقابت عملا تنظیم‌گری خود را بر بازار خودرو درچارچوب دستورالعمل مصوب شروع نکرده است و این التهابی که در بازار خودرو و قیمت‌ محصولات مختلف می‌بینید، ماحصل و نتیجه سیاست‌گذاری‌های گذشته است که از قضا، شورای رقابت از ورود و تنظیم‌گری در بازار خودرو به دلیل مصوبات مراجع بالادستی منع شده بود.
  • اگر دستورالعمل شورای رقابت عملیاتی شود، مطمئن باشید بعد از مدت بسیار کوتاهی و حداکثر ۶ ماهه، بازار متعادل خواهد شد. چون عرضه با این شرایطی که پیش‌بینی شده، افزایش خواهد داشت و واردات با همراهی بانک مرکزی، افزایش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر، وقتی قیمت‌ها واقعی شود، تقاضاها هم کاهشی می‌شود. در چنین شرایطی، به طور طبیعی به همان چند سال قبل برمی‌گردیم که خودروسازان باید به دنبال مشتری باشند و شرایط تسهیلاتی و لیزینگی برای خرید خودرو تعریف کنند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها