سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد:

مردم کاملاً حق دارند از افزایش قیمت مسکن، گوشت و ارز ناراضی باشند

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار کرد: در بین مردم هستم و مردم کاملاً حق دارند به افزایش قیمت مسکن، گوشت و ارز ناراضی باشند. اما باید هجمه‌های بدخواهان را دید و آن را در محاسبات آورد.

مردم کاملاً حق دارند از افزایش قیمت مسکن، گوشت و ارز ناراضی باشند
کد خبر: 590603
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۱۱:۵۷:۰۴

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به سیاست دولت در تثبیت بازار ارز گفت: تثبیت بازار ارز به معنای تثبیت نرخ ارز نیما در قیمت ۲۸,۵۰۰ تومان نیست. باید بتوانیم صادرات و واردات را در سامانه نیما انجام دهیم و ثبات اقتصادی باید در سامانه نیما انجام بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۸۵ درصد نیاز بازار ارزی کشور برای کارهای متفاوت اعم از واردات، صادرات و مسافری با ارز نیما انجام می‌شود و تنها ۱۵ درصد از معامله حجم بازار از طریق بازار آزاد است.

خاندوزی با بیان اینکه تعویض رئیس بانک مرکزی به معنای تغییر فرد نبوده و تغییر سیاست ارزی کشور است، گفت: در آبان ماه اشتباهاتی در بانک مرکزی و افزایش تقاضای درهم امارات انجام شده که بر تنور افزایش قیمت ارز دمید و با تعویض مدیریت بانک مرکزی این رویه اصلاح شد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: کانال‌های فردایی ارز در روزهای تعطیل هم فعالیت داشته و در ساعت‌های شب که وقت کاری نیست به قیمت سازی ادامه می‌دهند و گردانندگان آن، افرادی هستند که در ترکیه این اقدامات را انجام می‌دهند و این نوعی جنگ ترکیبی و شناختی علیه اقتصاد ایران است.

خاندوزی تصریح کرد: باید بین گلایه‌های مردم از وضعیت اقتصادی و بین برخی از بدخواهی‌ها و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شد، در بین مردم هستم و مردم کاملاً حق دارند به افزایش قیمت مسکن، گوشت و ارز ناراضی باشند. اما باید هجمه‌های بدخواهان را دید و آن را در محاسبات آورد.

خاندوزی ادامه داد: یک قله تورمی در بهمن ۷۴ و یک قله تورمی دیگر در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم امروز وضعیت تورم نسبت به هر دو قله پایین‌تر بوده و به ۴۰ درصد بوده ولی به همین تورم نیز راضی نیستیم، در اسفند ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه ۲۰ درصد کاهشی یافت و به علت کنترل کسری بودجه توانستیم تورم را کنترل کنیم. دولت به جای برداشت از بانک مرکزی به سخت گیری به نهادهای دولتی روی آورده و سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان دولت از بانک مرکزی استقراض کرد ولی امسال مجموع تنخواه دولت به ۸ هزار میلیارد تومان رسید.

وزیر اقتصاد به توجه ویژه دولت سیزدهم به قشر ضعیف و متوسط اشاره کرده و افزود: افزایش یارانه دهک‌های پایین، رایگان کردن قبوض برای قشر ضعیف یا کم مصرف از اقدامات دولت سیزدهم است، در این دولت نه تنها ضریب جیبی افزایش نیافته بلکه آمارها نشان می‌دهد ضریب جیبی در زمان مدیریت دولت کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه گفت: صادرات هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی افزایش یافته است، دولت در مقابله با رانت خواری نیز اقدامات ویژه ای داشته است، اقداماتی مانند انتشار صورت‌های مالی و آسان کردن فضای کسب و کار و… است.

خاندوزی در پایان گفت: رشد تولید بنگاه‌های صنعتی، افزایش مجوز بدون کاغذ کسب و کار، کنترل تورم تولید کننده از ۸۳ درصد به ۴۰ درصد نشان می‌دهد دولت در برنامه ویژه برای اقتصاد دارد و اگر دولت برنامه‌ای نداشت این همه دستاورد به دست نمی‌آمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها