کد خبر: 590176
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۳:۰۷:۰۷
| |

کارت ملی اجاره‌ای برای خرید خودرو هم تکرار می‌شود؟

الزام به داشتن کارت ملی و صاحب خودرو نبودن طی ۴ سال اخیر از یک سو و وجود کسانی که شرایط خرید خودرو را دارند اما پول آن را ندارند، می‌تواند بساط کارت‌ ملی‌های اجاره‌ای را دوباره پهن کند.

کارت ملی اجاره‌ای برای خرید خودرو هم تکرار می‌شود؟
کد خبر: 590176
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۳:۰۷:۰۷

در هفته‌های گذشته صف‌های طولانی برای عرضه خودرو در بورس کالا به تشکیل شد. بر همین اساس قرار است یکشنبه هفته آینده ۱۲ هزار خودرو در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روز ۱۸ دی ماه ۴۰۰۰ دستگاه شاهین سفید به همراه ۲۰۰۰ هزار دستگاه تارا، ۴۰۰۰دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ دستی و ۲۰۰۰ دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ اتوماتیک در بورس کالا عرضه می‌شود.

بر اساس قانون خرید خودرو در بورس کالا، «هر کد ملی (خریداران حقیقی) صرفا مجاز به به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو هستند». معنی این جمله این است که در روز یکشنبه هفته آینده که ۴ مدل خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود، هر فردی فقط می‌تواند برای یک خودرو درخواست خرید ثبت کند.

شاید برخی از متقاضیان خودرو تصور کنند که اگر خودرویی در روز بعد عرضه شد، می‌تواند درخواست خرید داشته باشند، اما اینطور نیست.

بر اساس قانون بورس، اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا و همچنین از ابتدای سال ۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند نیز امکان ثبت سفارش خرید خودرو را ندارند.

چه کسانی می‌توانند خودرو بخرند؟

هر فرد دارای کارت ملی که بالای ۱۸ سال سن دارد و از سال ۹۸ تا کنون خودرویی به نام داشته یا دارد، نمی‌تواند از طریق بورس کالا صاحب خودرو شود. در واقع اصلی‌ترین شرط برای خرید خودرو بورسی، داشتن کارت ملی و نداشتن خودرو از ۴ سال قبل تا به امروز است.

در گزارش «۵ سال انتظار برای خرید خودرو! / عرضه بورسی خودرو چه سیگنالی به بازار داد؟» توضیح داده شد که با بورسی شدن خرید خودرو، میانگین قیمت خودرو چه در کارخانه و چه در بازار افزایش یافته است. در واقع کسانی که اندک امیدی به خرید خودرو از طریق قرعه کشی داشتند، با بورسی شدن این بازار همان امید را هم از دست داده‌اند.

یک خودرو بورسی حداقل ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. اگر فردی با حقوق کارگری ۶ میلیون تومانی بخواهد از بورس کالا خودرو بخرد، باید حقوق ۵۸ ماه خود را ذخیره کند. یعنی ۵ سال زمان می‌برد که این فرد صاحب خودرو شود آن هم در صورتی که طی این ۵ سال قیمت خودرو ثابت مانده باشد که تقریبا بعید است!

پراید از ۵ سال قبل تا به امروز، ۱۱۰۰ درصد (معادل ۲۴۳ میلیون تومان) رشد کرده اما حقوق وزارت کار از ۹۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون تومان رسیده، یعنی ۵۶۶ درصد افزایش یافته است. طبق این گزاره‌ها یعنی با حذف قرعه کشی عملا گروهی از کسانی که شرایط خرید خودرو را داشتند، حذف شدند.

کارت ملی اجاره‌ ای به بورس می‌آید؟

الزام به داشتن کارت ملی و صاحب خودرو نبودن طی ۴ سال اخیر از یک سو و وجود کسانی که شرایط خرید خودرو را دارند اما پول آن را ندارند، می‌تواند بساط کارت‌ ملی‌های اجاره‌ای را دوباره پهن کند.

«اجاره کارت ملی برای خرید خودرو»، یعنی کسانی که سرمایه دارند از کارت ملی کسانی که پول ندارند استفاده کنند و خودرو بخرند. این اتفاق در بازار دلار نیز طی چند سال اخیر رخ داده است. در این معامله صاحب سرمایه از کارت ملی فرد دیگری استفاده می‌کند. در اینجا به صاحب کارت ملی اجاره یا بخشی از سود داده می‌شود.

در بازار ارز هر کارت ملی را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دادند. از آنجایی که سود خرید خودرو از بورس کالا معمولا بیش از ۵۰ میلیون تومان است و در خودروهای گران‌قیمت چند صد میلیون تومان هم می‌شود، احتمالا پولی که به صاحب کارت ملی داده می‌شود خیلی بیشتر از بازار ارز است.

دولت برای هر فرد بالای ۱۸ سال که کارت ملی دارد سهمیه‌ی ۲۰۰۰ دلاری تعیین کرده است. یعنی هر فردی که این شرایط را داشته باشد می‌تواند سالانه ۲۰۰۰ دلار با نرخ دلار توافقی بخرد. دلار توافقی از بازار آزاد ارزان‌تر است و خریدار از خرید سهیمه خود سود می‌کند. سود دلار سهمیه‌ای در هر روی متفاوت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱

    من اجاره میدم کارت ملیموپول لازمم اجاره خونه عقب افتاده مادرپیربیماری دارم هزینهادرمانش بالاس موندم ندارم این شمارمه مشهدیم۰۹۳۵۵***۶۱۸

  • بهروز ارسالی در
    دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱

    کارت ملی اجاره میدم

  • محسن حقجو منم کارت ملیمو اجاره میدم ارسالی در
    دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱

    پول لازم دارم بدهکارم

  • اahmed ارسالی در
    شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱

    کارت ملی اجازه میدم. هیچ ماشینی نداشتم به پول احتیاج دارم

    • ناشناس ارسالی در
      شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

      من کارت ملی خودم رو اجاره میدم

  • منم کارت ملی رو اجاره میدم پول لازمم کامران ارسالی در
    یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

    آقا کارت ملی من تا حالا هیچ استفاده ایی ازش نشده برای خودرو وخرید ارز حاضرم

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها