رئیسی:

دستاوردهای صنایع فضایی، دلیلی بر شکست تحریم‌ها علیه ایران است

رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای صنایع فضایی گفت: توفیقات حاصل شده در این زمینه شاهدی بر شکست تحریم‌ها و تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و عقب نگه داشتن کشور از صنایع پیشرفته دنیا است.

دستاوردهای صنایع فضایی، دلیلی بر شکست تحریم‌ها علیه ایران است
کد خبر: 590114
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۲۲:۰۶:۲۰

رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه در دومین جلسه شورای‌عالی فضایی در دولت سیزدهم، با ابراز رضایت از پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت فضایی، توفیقات حاصل شده در این زمینه را شاهدی بر شکست تحریم‌ها و تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و عقب نگه داشتن کشور از صنایع پیشرفته دنیا دانست.

​به گزارش فارس، ابراهیم رئیسی در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای تدوین چشم‌انداز ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور، بر هم‌افزایی ظرفیت‌های کشور در حوزه فضایی و همچنین استفاده از همه زمینه‌های مساعد ایجاد شده برای ارتقای صنعت فضایی کشور تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به مغلطه و فضاسازی دشمن برای محدود کردن دستاوردهای صنعت فضایی کشور به کاربردهای نظامی، صنعت فضایی را از جمله صنایع پیشران دانست که با ارتقای صنایع و علوم و فنون رشته‌های دیگر افزایش قدرت کشور را موجب خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از جمله معدود کشورهایی است که به فناوری پرتاب فضاپیما دست یافته است، افزود: با ادامه تلاش‌ها و دستیابی به توانمندی علمی استقرار ماهواره بومی در مدار ژئو، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان در عرصه پخش شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای علیه کشورمان بی‌اثر خواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش دانشمندان این صنعت را سرمایه‌ای بزرگ برای کشور دانست و با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای علمی و تحقیقاتی فعالان این صنعت، هزینه در عرصه علوم و صنایع فضایی را نوعی سرمایه‌گذاری پربازده برای کشور دانست و گفت: علوم و صنایع فضایی امروز یکی از عرصه‌های پررونق اقتصادی و تجاری در دنیاست و فعالیت‌های ما در این عرصه نیز باید معطوف به تجاری‌سازی این علوم و صنعت باشد.

در ابتدای این جلسه، دکتر حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی و دبیر شورای‌عالی فضایی گزارشی از روند اجرای مصوبات اولین جلسه این شورا در دولت سیزدهم، ارائه و عملکرد ارگان‌های مختلف و مرتبط با بخش فضایی کشور از سوی اعضا مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین موضوعات متعددی پیرامون صنعت فضایی به خصوص برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور مطرح و نهایتا این برنامه راهبردی به تایید و تصویب شورای‌عالی فضایی رسید.

طبق این برنامه، جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال آینده تبدیل به قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی خواهد شد که این هدف‌گذاری، باید با تکیه بر توانمندی داخلی و دانش متخصصان کشورمان محقق شود.

یکی از مهمترین اهداف برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور، طرح‌ریزی و اجرای ماموریت‌های فضایی در راستای بهره‌مندی شهروندان، کسب و کارها، دستگاه‌های اجرایی از فناوری‌های روز دنیا است که کمک شایان توجهی به تامین نیازمندی‌های عمومی مردم در حوزه‌های مختلف خواهد کرد.

توسعه زیرساخت‌های پرتاب و ایستگاه‌های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی، پرتاب ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در مسیر تعاملات بین‌المللی و اجرای پروژه‌های مشترک، اجرای طرح‌های اکتشافاتی با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله‌هایی با وزن بالا و نظایر آن از جمله دیگر سرفصل‌های برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور است.

اولین جلسه شورای‌عالی فضایی آذر ماه سال ۱۴۰۰ بعد از ۱۱ سال تعطیلی این شورا، به ریاست رئیسی برگزار شده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها