نایب رئیس فراکسیون انقلاب:

عامل اصلی رشد نقدینگی در ایران کسری بودجه دولت است

نایب رئیس فراکسیون انقلاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلی ترین عامل رشد نقدینگی در شرایط فعلی ایران کسری بودجه دولت است، گفت: سوال اساسی این است که چرا کسری بودجه داریم اینجاست که به لایه سخت مسئله می‌رسیم.

عامل اصلی رشد نقدینگی در ایران کسری بودجه دولت است
کد خبر: 589563
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۶:۱۰:۲۵

محسن پیرهادی در جمع خبرنگاران به این سوال که در بررسی و تدوین لایجه بودجه ۱۴۰۲ چه اولویت هایی باید از جانب مجلس و دولت لحاظ شود تا منجر به کنترل تورم و کاهش روند روز افزون افزایش قیمت ها باشد، پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بخش عمده ای از تورم ناشی از پیشی گرفتن رشد نقدینگی نسبت به رشد تولید ملی است، با پذیرش این اصل باید ابتدا بر سر دلیل رشد نقدینگی  به تفاهم رسید و موضوع را از ریشه آن شناخت و برای آن راه حل ارایه کرد.  مکرر گفته می شود که باید جلوی رشد نقدینگی را گرفت متاسفانه در باره اعوامل موثر در رشد نقدینگی و در پی آن افزایش تورم بحث کمتری دیده می‌شود، غافل از اینکه اگر ریشه نقدینگی شناسایی و کنترل نشود کاهش نقدینگی بر رشد تورم اثر جدی نخواهد گذاشت و بازهم با کوچکترین نوسانی تورم روند صعودی خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلی ترین عامل رشد نقدینگی در شرایط فعلی ایران کسری بودجه دولت است، افزود: سوال اساسی این است که چرا کسری بودجه داریم اینجاست که به لایه سخت مسئله می‌رسیم. کسری بودجه کشور ما عمدتا به خاطر هزینه ها یا ردیف های هزینه ای بسیار زیادی است که طی سه دهه گذشته که به بودجه تحمیل شده است. متاسفانه این ردیف های بودجه ای عمدتا ردیف ها یا هزینه هایی هستند که نقشی در روند تولید و اقتصاد کشور ندارند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: هرچه از میزان درآمدها در پی اعمال تحریم های غرب و محدودیتهای بانکی علیه کشورکاسته شد، وجود قسمت های هزینه ای در بودجه به باری مضاعف بدل شده که بر اقتصاد کشور اثر گذاشته است. گام برداشتن به سمت بودجه انقباضی و کاستن گام به گام ردیف بودجه های هزینه ای اقدامی است که در روزهای سخت اقتصادی کشور باید مورد توجه قرار گیرند.این اقدام دولت موجب می شود کسری بودجه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

پیرهادی در ادامه با اشاره به نوسانات زیاد در درآمدهای نفتی کشور گفت: دولت در چنین شرایطی مجبور است برای درآمد و تامین هزینه های جاری کشور به سمت فروش اوراق قرضه برود که یکی از تبعاتش بدهکار شدن دولت در سال بعدی است، واقعیت این است که الان دست دولت برای  جایگزین  کردن درآمد نفتی نسبت به هر زمان مشابهی بسته تر است. نه می تواند میزان اوراق قرضه را اضافه کند و  نه اموال مازادی  باقی مانده که بفروشد نه امکان استقراض از بانک مرکزی مهیاست؟ چرا که هریک از این عوامل مستقیم و غیرمستقیم بر نرخ تورم اثر گذار خواهند بود. بر همین اساس بهترین جهت گیری در بودجه سال آینده گام برداشتن به سمت بودجه انقباضی و کاستن از ردیف هزینه های غیر ضروری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها