رئیس جدید بانک مرکزی:

مردم و فعالان اقتصادی به من اعتماد کنند/ نرخ ارز را روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می کنیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما در این بازار نرخ ارز را روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می کنیم. تمام نیازهای کالای اساسی و نیازهای تولیدکنندگان، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را با این نرخ در نیما تامین خواهیم کرد. منابع ارزی کشور بسیار مطمئن است و ما می توانیم با این نرخ تامین کنیم.

مردم و فعالان اقتصادی به من اعتماد کنند/ نرخ ارز را روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می کنیم
کد خبر: 589263
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۸ ۲۱:۲۷:۱۲

محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی در گفت وگو با بخش خبری ساعت 21 سیما، گفت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و کنترل نرخ ارز است و این دو متغیرهای مهمی هستند که بانک‌های مرکزی وظیفه کنترل آن را دارند.

​به گزارش فارس، وی با بیان اینکه کلیه ارکان حاکمیتی در انجام این کار نقش بسیار مهمی دارند افزود: قاعدتا این مهم باید در قالب یک برنامه مشخص اقتصادی انجام شود و با همکاری همه مدیران و وزرای اقتصادی دولت این کار انجام پذیرد.  

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص سیاست جدید ارزی گفت: اگر من در یک عبارت بخواهم سیاست جدید ارزی را بیان کنم، می گویم سیاست جدید ما سیاست تثبیتی است. ارز را تثبیت خواهیم کرد و حتما این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف می کنیم.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور نسبت به مسائل معیشتی مردم و شرایط تولیدکنندگان نگرانی های اساسی داشتند. در هر صورت سیاست اقتصادی جدید دولت کاملا متمرکز بر این موضوع خواهد بود.

فرزین در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی این روزها و تورم اعتماد مردم را به برخی سیاست های اقتصادی کاهش داده است، شما چطور می خواهید این اعتماد را به مردم بازگردانید، گفت: این نکته، نکته درستی است، به هر حال نارسایی هایی در سیاست ها وجود داشته که ما باید حتما رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخش عمده ای از نیازهای ارزی کشور در سامانه نیما تامین می شود تصریح کرد: ما در این بازار نرخ ارز را روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می کنیم. تمام نیازهای کالای اساسی و نیازهای تولیدکنندگان، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را با این نرخ در نیما تامین خواهیم کرد. منابع ارزی کشور بسیار مطمئن است و ما می توانیم با این نرخ تامین کنیم. 

وی ادامه داد: اما سایر نیازهای ارزی که بیش از 40 نیاز ارزی برای مردم وجود دارد را در بازار مبادله ارز تامین خواهیم کرد. تلاش خواهیم کرد این بازار به بازار آزاد نرخ بدهد؛ نرخ بازار آزاد را فراموش نخواهیم کرد چون آن هم یک بازاری است که متاسفانه به فعالان اقتصادی علامت می دهد. اگر چه سهم کمی دارد اما علامت می دهد. 

فرزین همچنین گفت: تلاش ما این خواهد بود که تمام نیازهای اصلی را در نیما و بازار مبادله رسمی ارز تامین کنیم و بازار آزاد ارز را مستمر کوچک کنیم، نیازهایش را کم کنیم و نرخ در آن بازار را به بازار رسمی نزدیک کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر بازار ملتهب است اجازه دهید یک نکته را عرض کنم؛ آنچه که بسیار مهم است، اعتماد مردم است و مردم و فعالان اقتصادی باید به من به عنوان رئیس کل بانک مرکزی اعتماد کنند و به سیاست گذار اقتصادی اعتماد کنند. حتما تلاش خواهیم کرد پاسخ اعتمادشان را بدهیم و نرخ ارز را در بازار تثبیت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها