سال آینده یارانه میگیریم یا کالابرگ؟

هرچند رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت یارانه نقدی خبر داده است اما این گفته به این معنا نیست که اجرای طرح کالابرگ از دستور کار دولت خارج شده است.

سال آینده یارانه میگیریم یا کالابرگ؟
کد خبر: 583348
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۴:۲۴:۰۱

اگرچه رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داده که احتمالا شیوه پرداخت یارانه کمک معیشتی سال آینده نقدی است اما حالا یکی از نمایندگان مجلس از متوقف شدن پرداخت یارانه نقدی و توزیع کالابرگ خبر داده است.

به گزارش تجارت نیوز، این ادعای جدیدی است که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده و گفته رییس‌جمهوری در جلسه‌ای اعلام کرده بالای ۸۵ درصد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شده و به‌زودی در کشور عملیاتی می‌شود.

به عبارتی ابراهیم رئیسی اعلام کرده که به زودی توزیع کالابرگ در کشور آغاز می‌شود و پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی قطع می‌شود.

این چندمین باری است که در طول سال جاری چنین مساله‌ای مطرح می‌شود. اینکه دولت از یک سو وعده ادامه پرداخت یارانه نقدی را می‌دهد و مجلس بر پرداخت کالای الکترونیک تاکید دارد.

20 آبان ماه هفتمین مرحله یارانه نقدی واریز شد و هنوز این ابهام وجود دارد که آیا دولت می‌خواهد به پرداخت یارانه ادامه دهد و یا آن را قطع خواهد کرد.

سال آینده یارانه میگیریم یا کالابرگ؟

به نظر می‌رسد که دلخواه دولت پرداخت یارانه نقدی است. این مساله را رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیم‌گیری برای ادامه‌دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفته بود: هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمدها و منابع و حقوق‌ها و… مشخص شود و بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.»

نکته دیگری که مسعود میرکاظمی اعلام کرده بود مساله پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی است و صحبتی از یارانه 300 هزار تومانی به میان نیاورده بود.

اما این گفته کاظمی به این معنا نیست که کالابرگ از دستور کار دولت خارج شده است. پیش از این هم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته بود کالابرگ از دستور کار دولت خارج نشده و قرار است امکان اجرای این طرح بررسی شود. او تاکید کرده بود که ما امیدوارم قبل از پایان سال این کار عملی شود و توزیع کالابرگ از سر گرفته شود.

اما به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد توزیع یارانه نقدی را تا پایان سال ادامه دهد و در لایحه بودجه سال 1402 هم مساله کالابرگ را حذف کند و تنها بر پرداخت یارانه نقدی تاکید کند و مجوز پرداخت آن را از مجلی بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها