کد خبر: 581855
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ۱۴:۱۲:۳۲
| |

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد:

دولت سیزدهم مصمم به مهار نوسان ارزی است

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم گفت: بنا بر کنترل تورم و هر متغیری است که موجب کنترل تورم در اقتصاد ایران می شود؛ به طور حتم نوسانات ارزی مخل تورم است.

دولت سیزدهم مصمم به مهار نوسان ارزی است
کد خبر: 581855
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ۱۴:۱۲:۳۲

افزایش قیمت دلار در بازار شرایط را برای تیم اقتصادی دولت سخت کرده است. هرچند که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم معتقد است که دولت می تواند از بروز نوسانات ارزی جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست شورای اداری استان البرز صحبت‌های مهمی درباره نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی دولت انجام داده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

*متاسفانه برخی با  فضاسازی در شبکه های اجتماعی از باب ایجاد هراس اجتماعی مشکلاتی به وجود آوردند و این مسایل فضایی ایجاد کرد که جامعه ما تغییر رفتار بدهد که با دستور رییس جمهور از هفته گذشته کارگروه ویژه ای در بانک مرکزی ایجاد شد تا بر این فضای اجتماعی غلبه شود و این اقدام از روز گذشته اثرات خود را در بازار نشان داده است .

*ناچار هستیم به سمت الگویی متفاوت از اداره گذشته اقتصاد کشور، حرکت کنیم چرا که طی کردن مسیر قبلی نتیجه ای جز رسیدن به همان سرمنزل ها نخواهد داشت؛ بر همین اساس اگر از وضع موجود ناراضی هستیم باید مسیرهای دیگری را تعیین و مشخص کنیم که در خور مردم ایران باشد و بتوانیم به سرمنزل برسیم.

*دستگاه های اجرایی باید در سطح ملی و استانی  به تولید کنندگان کشور کمک کنند و امکانات کشور در مسیر غیر تولید قرار نگیرد.

*باید نظام تشویق تولید در کشور سامان یابد و به عنوان کسی که مسوولیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را دارم باید بگویم آنجایی که دستگاه های اجرایی می توانند تولید را تسهیل کنند متمسک به قانون می شوند و به نحوی عمل می کنند  که تولید کنندگان در جایی که می توانند وارد فعالیت شوند ماه ها زمان صرف کنند.

*باید در زیرمجموعه های خود به نحوی عمل کنیم که پیام مثبت جذابیت تولیدی در عمل به گوش تولید کننده برسد و اگر در حوزه اداری  اصلاحاتی نشود هرقدر هم در اسناد بگوییم در برنامه هفتم هم اتفاقی نمی افتد مگر از خود شروع کنیم .

*ما باید از خود شروع کنیم و بگوییم نظام مالیات ستانی باید کامل شود.

*مسوولیت اثبات احکام قطعی مالیات برعهده خود ممیزان است که باید مدارک کافی داشته باشند؛ بیشترین تعداد شفافیت ها و  بررسی های سو جریان های مالی را از خود دستگاه های زیر نظر وزارت اقتصادی و دارایی شروع کرده ایم نه  از فعالان اقتصادی.

*درزمانی که کشور با کسری منابع مالی مواجه است باید منافع ملی را در اولویت قرار دارد.

*درحوزه اعطای تسهیلات بانکی به دلیل سیاست مهار تورم کشور محدودیت هایی اعمال شده که بانک‌ها ناچار به رعایت این محدودیت ها هستند؛ اگر بانک‌ها بخواهند به تمام درخواست ها پاسخ بدهند در کنترل نقدنگی ناموفق می شویم و مردم از افزایش تورم شاکی خواهند شد.

*از  سوی دیگر انتظارمی رود شبکه بانکی در حدود اختیارات خود پایبند به شعار تولید و مصوبات باشد ؛انتظار داریم مسوولان بانک مرکزی از ابزارهای نظارتی بدون تعارف استفاده کنند .

*بنا بر کنترل تورم و هر متغیری است که موجب کنترل تورم در اقتصاد ایران می شود؛ به طور حتم نوسانات ارزی مخل تورم است؛  وقتی قیمت ارز افزایش می یابد سایرهزینه های تولید و قیمت ها را نیز افزیش می دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها