کد خبر: 579412
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ۰۸:۲۸:۲۲
| |

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن:

فرهنگ گران خریدن در ایران جا افتاده است

یک کارشناس بازار مسکن گفت:فرهنگ گران خرید در بین مردم ایران نهادینه شده است.

فرهنگ گران خریدن در ایران جا افتاده است
کد خبر: 579412
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ۰۸:۲۸:۲۲

قیمت مسکن که در 2 سال گذشته افزایشی بود در ماه‌های گذشته کاهشی شده است و به گفته برخی از کارشناسان همین موضوع شرایط را برای خرید مسکن فراهم کرده است. البته این کاهش قیمت مساوی با افزایش خرید مردم نبوده و این بازار با رکود مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، حسن محتشم کارشناس بازار مسکن گفت: متاسفانه در کشور ما فرهنگ گران خریدن جا افتاده است. تجربه دهه‌های گذشته در کشور نشان داده وقتی قیمت یک کالا مثل مسکن بالا می‌رود بسیاری از مردم آن کالا را می‌خرند تا به زعم خودشان از گرانی جا نمانند. ولی در زمان‌هایی مانند الان که قیمت‌ها متوقف شده یا کاهش یافته اقدام به خرید نمی‌کنند و می‌گویند نخریم چون ممکن است ارزان‌ترشود. اما معمولا بعد از مدتی دوباره شاهد اوج گرفتن قیمت مسکن هستیم و افراد بسیاری از بازار جا می‌ماند. بنابراین توقف قیمت مسکن کمکی به اقتصاد خانواده‌ها نمی‌کند و فقط به رکود دامن می‌زند.

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو گفت: معمولا در فصل پاییز به دلیل بازگشایی مدارس و شروع سرما با کاهش معاملات مسکن مواجهیم و این شرایط تا دو ماهه پایانی سال ادامه می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش حدود ۵۰ درصدی ساخت و ساز در تهران خاطرنشان کرد: تولید مسکن در تهران از سالیانه ۱۵۰ هزار واحد به ۵۲ هزار واحد در سال گذشته رسیده بود. شهرداری برنامه‌هایی را برای افزایش ساخت و ساز از جمله احداث ۱۸۰ هزار واحد نهضت  ملی مسکن در دستور کار قرار داد و اعلام کرد که می‌خواهد ساخت و ساز بخش خصوصی را نیز به ۱۵۰ هزار واحد برساند اما عملا تولید مسکن در کلان‌شهر تهران نسبت به سال گذشته نصف شده و به حدود ۲۵ هزار واحد در سال رسیده است.

محتشم، عدم مدیریت صحیح توسط وزارت راه و شهرسازی را در رکود بخش ساخت وساز موثر دانست و گفت: این وزارخانه باید یک بازبینی در سیستم مدیریتی خود داشته باشد. حدود ۱۵ ماه از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن گذشته و اقدام قابل توجهی برای تولید یک میلیون مسکن صورت نگرفته است. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در شهریور ۱۰۰ هزارواحد را تحویل می‌دهد که این وعده هم عملی نشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها