نگاهی به مشکلات ساخت و ساز مسکن در کشور

یک فعال حوزه ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: بخش ساخت و ساز مسکن کشور در یک سردرگمی به سر می‌برد.

نگاهی به مشکلات ساخت و ساز مسکن در کشور
کد خبر: 578212
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ۰۸:۰۸:۱۴

مسکن، یکی از اصلی ترین موضوعات اقتصادی کشور در سال های اخیر است و دولت ها تلاش می کنند با برنامه های مختلفی از جمله مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی مسکن، کمبود آن را در کشور جبران کنند؛ اما تاکنون جندان در این امر موفق نبوده اند.

به گزارش ایسنا، ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: بخش ساخت و ساز در یک سردرگمی به سر می‌برد. نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را به دنبال داشته است؛ زیرا با هزینه‌های فعلی و رکود مسکن، سرمایه‌گذاران نسبت به برگشت سرمایه دچار تردید شده‌اند.

تولید مسکن یک و نیم تا دو سال طول می‌کشد

وی با اشاره به کاهش ۴۶ درصدی صدور  پروانه برای واحدهای مسکونی در تهران افزود: هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران به حدود ۳۵ میلیون تومان رسیده که شامل قیمت زمین، ‌مصالح، دستمزد، عوارض شهرداری، نظام مهندسی و غیره می‌شود. با توجه به این‌که پروژه‌ها یک و نیم تا دو سال طول می‌کشد ممکن است این عدد به ۵۰ میلیون تومان برسد. برگشت این سرمایه مشکل است. بنابراین بخش ساخت و ساز در یک وضعیت گنگ قرار دارد.

این فعال صنعت ساختمان تاکید کرد: معمولا در تقاطع قدرت خرید و هزینه‌ها است که تولید مسکن افزایش پیدا می‌کند. اما در شرایط فعلی، متقاضیان پولی برای خرید مسکن ندارند. در شرایط تورمی، فاصله بین قدرت خرید و قیمت مسکن دائما افزایش می‌یابد.

میرعمادی با اشاره به طولانی بودن فرآیند صدور پروانه ساختمانی گفت: با وجود آن‌که اخیرا شهرداری تهران اعلام کرده که این زمان را به دو ماه کاهش داده، فرآیند ساخت مسکن در اطراف تهران بسیار طولانی است؛ چرا که اراضی عمدتا غیرمسکونی است و برای آن‌که تغییر کاربری پیدا کند باید در ماده ۱۲ و ماده ۵ به تصویب برسد که بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد.

به خارجی‌ها دل نبندیم؛ خودمان می‌توانیم

وی امید بستن به کشورهای خارجی برای ساخت مسکن در ایران را اشتباه دانست و گفت: جوانان تحصیل‌کرده، نیروی انسانی مستعد، نهاده‌های ساختمانی و دیگر ظرفیت‌های لازم برای تولید سالیانه یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد. فقط مستلزم برنامه‌ریزی هستیم تا صنعت ساختمان را از حالت سنتی به نیمه صنعتی تبدیل کنیم.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان، تورم عمومی است که باید مهار شود. در گام بعدی باید بخش‌های دولتی، ادارات، ‌دستگاه‌های خدمات‌رسان و بخش خصوصی را یکپارچه کنیم و هم‌افزایی در این زمینه به وجود بیاوریم. هم‌اکنون در این زمینه گسستگی وجود دارد. قدم سوم این است که شرکت‌های انبوه‌سازی را تقویت کنیم. در حال حاضر کمتر شرکتی قادر به تولید پروژه‌های بیش از ۲۰۰۰ واحد است.

وی درباره پیش‌بینی وضعیت ساخت و ساز در نیمه دوم سال جاری گفت: تسهیل شرایط ساخت و ساز با متغیرهایی ارتباط دارد که باید بهبود پیدا کند. همه ریسک‌های تولید مسکن پابرجاست و چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. اگر در بحث تورم و قیمت ارز ثبات ایجاد شود می‌توان خوشبین بود. این تصور وجود دارد که بخش ساخت و ساز کاملا متکی به داخل است؛ در حالی که حدود ۴۰ درصد اقتصاد مسکن رابطه‌ی مستقیم با نرخ ارز دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها