کد خبر: 573366
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۱:۱۷:۰۴
| |

واردات گوشی اپل سه برابر شد

روند واردات گوشی‌های موبایل در ۵ماه نخست امسال فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. به‌گفته سخنگوی گمرک در ۵ماه نخست امسال ۳میلیون‌و۹۶۹ هزار و ۷۲۴ دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده است.

واردات گوشی اپل سه برابر شد
کد خبر: 573366
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۱:۱۷:۰۴

روح‌الله لطیفی در حالی از واردات این تعداد گوشی تلفن همراه خبر می‌دهد که از خرداد امسال ثبت سفارش واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار به‌طور کلی متوقف و روند تخصیص ارز به واردات گوشی‌های زیر این رقم نیز تا پایان مردادماه با مشکلاتی مواجه بوده است.

به گزارش همشهری، ابتدای شهریور نیز رئیس‌کل گمرک از واردات ۱۶۶هزار دستگاه گوشی بالای ۶۰۰دلار در ۴ماه ابتدای سال خبر داده بود. علیرضا مقدسی البته تأکید کرد این گوشی‌ها از برند آیفون نبوده‌اند، این در حالی است که ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۶۰۰دلاری تا پایان اردیبهشت روندی عادی داشته و آیفون‌هایی که پیش از خردادماه ثبت سفارش شده‌ بودند، می‌بایست قانونی و طبق روال عادی وارد می‌شدند.

افزایش ۲۰۰درصدی واردات مسافری آیفون

توقف ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار در سامانه جامع تجارت از خرداد امسال، با افزایش شدید قیمت این گوشی‌ها در بازار داخلی صرفه واردات مسافری این گوشی‌ها را افزایش داد. براساس آمار سامانه همتا، واردات مسافری گوشی‌های آیفون از فروردین تا مرداد امسال هر ماه افزایش یافته به‌طوری‌که آمار واردات مردادماه ۲.۵برابر واردات فروردین ماه بوده است. براساس این آمار در فروردین امسال ۲۴.۵۰۰دستگاه، اردیبهشت ۳۷.۱۶۰دستگاه، خردادماه ۴۲.۹۵۰دستگاه، تیرماه ۴۹.۲۵۰دستگاه و در مردادماه ۶۰.۹۱۰دستگاه گوشی آیفون را مسافران وارد کشور کرده‌اند درحالی‌که در همین بازه زمانی واردات مسافری گوشی‌های برند سامسونگ بین ۴.۵ تا ۶.۵هزار دستگاه در هرماه در نوسان بوده و تغییر معناداری در آمار واردات مسافری این برند رخ نداده است. واردات مسافری گوشی‌های سامسونگ در ۵ماه ابتدای امسال در مجموع ۲۹هزار دستگاه بوده که یک هفتم آمار ۲۱۵هزار دستگاهی واردات مسافری آیفون است. بررسی نمودار واردات مسافری گوشی همچنین نشان می‌دهد پارسال مسافران ورودی به کشور به‌طور میانگین ماهانه ۳.۶۲۰دستگاه گوشی سامسونگ وارد کرده‌اند که این آمار برای گوشی‌های آیفون ۱۴.۲۴۵دستگاه در ماه بوده است.

مقایسه این آمار با واردات ۵ماه امسال از افزایش میانگین واردات مسافری سامسونگ به عدد ۵.۷۷۶دستگاه در ماه و افزایش میانگین واردات آیفون به ۴۲.۹۶۲دستگاه در ماه حکایت دارد. این آمار نشان می‌دهد واردات مسافری گوشی‌های آیفون امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰۰درصد و واردات مسافری سامسونگ ۵۸درصد رشد داشته درحالی‌که به‌گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ۶۰درصد گوشی‌هایی که از ابتدای امسال به‌صورت مسافری وارد شده‌اند، هرگز رجیستر نشده و به چرخه مصرف‌ وارد نشده‌اند.

ممنوعیت رجیستری، راه‌حل موقت

افزایش سود واردات مسافری ناشی از اختلاف قیمت معنی‌دار گوشی‌های آیفون در داخل و خارج از کشور و رشد قاچاق این گوشی‌ها باعث شد دولت برای پیشگیری از سودجویی در این زمینه و سوءاستفاده از اطلاعات هویتی زائران اربعین، رجیستری تلفن همراه در بازه زمانی ۱۰تا ۳۰شهریور را ممنوع اعلام کند. دبیر انجمن واردکنندگان، ضمن استقبال از این اقدام ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، گفت: ترجیح انجمن این بود که به جای ایجاد ممنوعیت، تصمیم اساسی‌تری در این زمینه اتخاذ شود تا صرفه اقتصادی قاچاق مسافری به‌طور کلی از بین برود و از واردات مسافری سوءاستفاده تجاری صورت نگیرد، اما با توجه به ضیق وقت و برای جلوگیری از چالش در بازار پس از بازگشت زائران، دولت تصمیم به ممنوعیت واردات گرفت.

محمدرضا عالیان اضافه کرد: ما به‌طور کلی با موضوع ممنوعیت، چه برای مسافر و چه بازرگان، مخالفیم و معتقدیم راه‌حل منطقی‌تر این مشکل اصلاح روندهاست تا امکان سوءاستفاده از سودجویان سلب شود، اما با توجه به اینکه ایجاد تغییرات اساسی در روند واردات ازجمله تغییر تعرفه، مستلزم اخذ مصوبه مجلس و تصمیم دولت است، ممنوعیت موقت واردات به‌عنوان تنها راه مدیریت سریع این مشکل از سوی دولت به اجرا درآمد. او افزود: واردات مسافری آیفون در ماه‌های اخیر به‌شدت رو به افزایش بوده و این روند، از ۳۰شهریور با اتمام بازه زمانی ممنوعیت رجیستری از سر گرفته می‌شود، مگر اینکه مشکل ایجاد شده در ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۶۰۰دلاری حل و واردات تجاری این گوشی‌ها از سر گرفته شود.

به‌گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل از ۲۱۶هزار دستگاه آیفون مسافری که از ابتدای سال وارد شده بین ۳۰ تا ۴۰درصد در شبکه ارتباطی رجیستر و فعال شده و به استناد آمارهای موجود ۶۰درصد این گوشی‌ها به شبکه تجاری وارد شده است، درحالی‌که مسافران گوشی‌ها را طبیعتا برای استفاده در مدت اقامت به کشور وارد می‌کنند و باید ۱۰۰درصد این تعداد فعال شده باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها