کد خبر: 571922
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۱۱:۵۴:۵۶
| |

خودروسازان کره‌ای که با ترامپ همراهی کردند نباید در اولویت واردات خودرو باشند!

رئیس‌کمیسیون صنایع مجلس گفت: شرکت‌های خودروسازی کره جنوبی به دلیل همراهی کامل این کشور با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا، نباید در مسئله واردات خودرو در اولویت قرار گیرند.

خودروسازان کره‌ای که با ترامپ همراهی کردند نباید در اولویت واردات خودرو باشند!
کد خبر: 571922
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۱۱:۵۴:۵۶

مصطفی طاهری، رئیس‌کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برخی مفاد آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو که اخیراً توسط وزارت صمت منتشر شد، گفت: یکی از مزیت‌های این آیین‌نامه این است که اگر واردکنندگان خودرو علاوه‌بر توجه به اقتصادی بودن خودروی وارداتی، فناوری ساخت آن را نیز وارد کشور کنند، امتیازات ویژه‌ای به آنان داده می‌شود.

به گزارش همشهری، وی افزود: همچنین این امتیاز برای واردکنندگان در نظر گرفته شده که در صورت واردات فناوری ساخت خودرو به کشور از حمایت‌های ویژه دولتی؛ همچون کاهش عوارض گمرکی واردات، پرداخت تسهیلات بانکی و تسهیل فروش خودروهای وارداتی توسط شرکت‌های مذکور با در نظر گرفتن تسهیلات بانکی ویژه به خریداران خودروهای این شرکت‌ها، برخوردار شوند. 

رئیس ‌کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: مجلس در مورد نام شرکت‌های خودروسازی، ملاحظه خاصی ندارد ولی قطعا شرکت‌های خودروسازی کره جنوبی با توجه به همراهی کامل این کشور با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ، نباید در واردات خودرو در اولویت قرار بگیرند.

طاهری با اشاره به گرفتن تضمین‌هایی از خودروسازان خارجی برای جلوگیری از خلف وعده آنها، افزود: پارامتر مهمی که باید در واردات خودرو در نظر گرفته شود؛ مقاوم کردن واردات و صادرات و توجه به این مسئله است که نباید واردات ما از یک شرکت خاص باشد که آسیب‌پذیری ما را بالا ببرد. به طور مثال واردات خودرو را منوط به فروش نفت کنیم و بگوییم هر کشوری که قصد صادرات خودرو به ایران را دارد باید در قبال آن از ایران نفت و فرآورده‌های آنها را بخرد. 

فروش خودرو در بورس با قیمت کمتر از بازار

همزمان با ادامه بحث واردات خودرو که هنوز عملی نشده، عرضه نوع ایرانی این کالا در بورس آغاز شده است. در این زمینه؛ جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: خودرو در صورتی که در بورس به فروش برسد قیمتی به مراتب پایین‌تر از نرخ بازار خواهد داشت و سود مازاد نیز در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد.

بنابراین، واگذاری خودرو به قید قرعه که همراه با رانت است با هیچ منطقی سازگار نیست. 

وی منطقی‌ترین شیوه فروش را عرضه در بورس دانست و افزود: در صورتی که سود مازاد قابل توجهی از عرضه خودرو در بورس حاصل شود، می‌تواند در بخش تحقیق و توسعه و ارتقای دانش فنی و تکنولوژی تمامی خودروسازان مورد استفاده قرار بگیرد تا بدین‌ترتیب بر توان رقابتی آنها افزوده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با توجه به اختلالات فنی سامانه یکپارچه فروش، خطا در اعلام نتایج، تحمیل تعهداتی خارج از برنامه فروش به خودروسازان و بروز تاخیر در روند جذب نقدینگی به دلیل تبدیل فروش هفتگی به فروش ماهانه بهتر است که شیوه عرضه خودرو در بورس جایگزین قرعه‌کشی شود. البته خودروسازان ضرورت دارد که تعهدات قبلی در قبال برندگان قرعه‌کشی را ایفا کنند اما تداوم روشی که موجب ایجاد رانت برای عده‌ای است، به هیچ‌وجه عقلانی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها