کد خبر: 570293
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بررسی نرخ تورم مرداد ۱۴۰۱/ عوامل مداخله‌گر در تورم ماه میانی تابستان کدام‌اند؟

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت گروه کالایی «نان، لبنی، تخم‌مرغ، گوشت و روغن‌ها» بر تورم 52.2 درصدی شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل اثرگذار است.

بررسی نرخ تورم مرداد ۱۴۰۱/ عوامل مداخله‌گر در تورم ماه میانی تابستان کدام‌اند؟
کد خبر: 570293
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۸:۰۰:۰۰

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت گروه کالایی «نان، لبنی، تخم‌مرغ، گوشت و روغن‌ها» بر تورم 52.2 درصدی شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل اثرگذار است. همچنین از منظر طبقه‌بندی کالایی بر حسب ماندگاری، بیشترین مشارکت در تورم مرداد ۱۴۰۱ مربوط به گروه کالاهای بی‌دوام با حدود 32.4 واحد درصد سهم است.

به گزارش اعتمادآنلاین، در مردادماه سال ۱۴۰۱ برای دومین ماه متوالی از نرخ تغییرات ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور کاسته شد و به رقم 1.69 درصد رسید. تورم نقطه به نقطه مرداد ۱۴۰۱ (رشد شاخص کل قیمت نسبت به مرداد سال قبل) حدود 52.2 درصد و طی دوازده ماه منتهی به مرداد ماه نیز 41.5 درصد اعلام شده است.

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای روستایی در مرداد 1401 برابر با 44.4 درصد و برای خانوارهای شهری در این ماه نیز برابر با 40.9 درصد است.

عوامل اثرگذار بر افزایش 52.2 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات خانوارهای کشور در مرداد ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، مشارکت 39.1 واحد درصدی گروه کالایی و 13.1 واحد درصدی گروه خدمات است.

بر اساس تفکیک گروه‌های عمده، مهم‌ترین عوامل مشارکت‌کننده در تورم فوق، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با سهم 27.9 واحد درصد، مسکن (شامل اجاره و خدمات تعمیر مسکن) با سهم 7.3 واحد درصد، حمل‌ونقل با سهم حدود 4.6 واحد درصد، پوشاک و کفش با سهم 7.3 واحد درصد و آموزش با سهم 2.5 واحد درصد و در مجموع با سهم حدود 45 واحد درصدی هستند.

شاخص بهای گروه انرژی (آب، برق و سوخت) در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل، حدود 28 درصد افزایش داشته است. میزان مشارکت این گروه در تورم نقطه‌ای مردادماه، کم و حدود 0.7 واحد درصد است.

کمترین افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده در مرداد ۱۴۰۱ مربوط به گروه خدماتی ارتباطات با 10.9 درصد و کمترین مشارکت در تورم مزبور نیز متعلق به این گروه با سهم 0.17 واحد درصدی است.

در میان اقلام خوراکی و آشامیدنی چهار گروه کالایی شامل «نان و غلات، روغن‌ها و چربی‌ها، گوشت قرمز و ماکیان و شیر، پنیر و تخم‌مرغ» در مجموع با مشارکت 21.8 واحد درصدی، حدود 87 درصد از مشارکت 27.9 واحد درصدی گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در تورم ماه مورد بررسی تشکیل داده‌اند.

از منظر طبقه‌بندی کالایی بر حسب ماندگاری، بیشترین مشارکت در تورم مرداد ۱۴۰۱ مربوط به گروه کالاهای بی‌دوام با حدود 32.4 واحد درصد سهم است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها