صادرات ترکیه به اروپا ۱۶۸ برابر ایران

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران، ترکیه و عربستان سعودی به اتحادیه اروپا پرداخته که نشان از فاصله قابل توجه آمارها میان این سه کشور دارد.

صادرات ترکیه به اروپا ۱۶۸ برابر ایران
کد خبر: 570039
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۳:۵۷:۱۷

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران، ترکیه و عربستان سعودی به اتحادیه اروپا پرداخته که نشان از فاصله قابل توجه آمارها میان این سه کشور دارد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا با حضور ۲۷ کشور یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های تجاری در جهان به حساب می‌آید و با توجه به این‌که این کشورها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۱۰۰ میلیارد یورو واردات داشته‌اند به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی میان کشورهای مختلف به حساب می‌آید.

با توجه به جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت نفت و انرژی و همچنین کالاهای اساسی شد به نظر می‌رسد که این اتحادیه برای رسیدن به نیازهای خود باید روی کشورهای جدید حساب باز کند. با این وجود آمارها نشان می‌دهد که ایران فاصله قابل توجهی تا رسیدن به سهمی بالا در بازار اتحادیه اروپا دارد.

گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ ترکیه نزدیک به ۵۰ میلیارد یورویی صادرات به اتحادیه اروپا داشته است که این عدد در قیاس با آمار حدودا ۳۷ میلیارد یورویی سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ترکیه در طول این مدت حدود ۴۶ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا واردات داشته که این عدد نیز در قیاس با سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ عربستان سعودی به اتحادیه اروپا بیش از ۱۷ میلیارد یورو صادرات داشته و در مقابل از این اتحادیه ۱۴ میلیارد یورو واردات داشته است. این آمار نشان می‌دهد که در حوزه صادرات ۹۶ درصد و در حوزه واردات ۱۴ درصد تجارت عربستان سعودی با اتحادیه اروپا رشد کرده است.

بررسی آمارهای تجاری ایران نیز نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری میلادی میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا تنها ۵۵۶ میلیون یورو بوده و در مقابل حدود دو میلیارد یورو نیز واردات ایران از این اتحادیه بوده است. به این ترتیب صادرات ایران ۳۶ درصد و واردات ۱۱ درصد رشد کرده است.

مقایسه وضعیت آمارهای تجاری نشان می‌دهد که صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۱۶۸ برابر ایران و صادرات عربستان سعودی نیز ۵۹ برابر ایران بوده است. همچنین ترکیه تراز تجاری مثبت ۲.۴ و عربستان سعودی مثبت ۲.۹ میلیارد یورویی را ثبت کرده، ولی ایران در این حوزه تراز تجاری منفی ۱.۵ میلیارد یورویی داشته است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۸.۸ میلیارد یورو و عربستان سعودی ۴.۱ میلیارد یورو بوده و این در حالی است که ایران در این مدت تنها ۹۱ میلیون یورو به اتحادیه اروپا صادرات داشته است.

وضعیت تجارت نفتی عربستان سعودی نشان می‌دهد که با توجه به افت جایگاه روسیه، عربستان سعودی توانسته در ماه ژوئن امسال صادرات نفتی خود به اتحادیه اروپا را بیش از سه برابر افزایش دهد همچنین در نیمه نخست امسال نیز صادرات نفت عربستان به اروپا دو برابر شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها