یک مهمانی ساده چقدر آب می‌خورد؟

هزینه یک میهمانی ساده که تنها میزبان یک خانواده باشید، چیزی حدود یک تا یک و نیم میلیون آب می‌خورد.

یک مهمانی ساده چقدر آب می‌خورد؟
کد خبر: 569084
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۰۹:۴۴:۴۷

اگر بخواهیم حقوق مصوب وزارت کار را در نظر بگیریم، یک میهمانی خانوادگی ساده چیزی حدود یک‌سوم دستمزد کارگران و یک‌ششم دستمزد کارمندان را می‌بلعد و حالا به نظر می‌رسد که میهمانی گرفتن برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی دشوارتر از گذشته شده است.

پلو و مخلفاتش مظنه چقدر؟

به گزارش فرهیختگان، میهمان‌نوازی ایرانی‌ها همیشه معروف بوده است و بسیاری از خانواده‌ها نه‌تنها تلاش می‌کنند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای میهمانان‌شان فراهم کنند که گاهی در این میان اسراف‌های زیادی رخ می‌داد. حالا اما وضع متفاوت است و قیمت خوراکی‌ها بشدت افزایش یافته و اقشاری مثل کارمندان و کارگران اگر بخواهند یک میهمانی خودمانی ترتیب دهند، حداقل باید یک‌سوم حقوق‌شان را هزینه کنند.فرض کنید قرار است یک خانواده را میهمان کنید و برای خودتان و میهمانان‌تان که در مجموع ١٠ نفر می‌شوید، غذا تهیه کنید. قرار نیست خیلی هم ریخت‌وپاش کنید و می‌خواهید دو نوع غذا تهیه کنید.

اگر فرض را بر این بگیریم که قرار است در این میهمانی از غذاهای ایرانی استفاده کنید، برای ١٠ نفر حداقل باید ١٠ پیمانه برنج پخته شود. معمولاً هم که خانواده‌های ایرانی یک نوع برنج ساده تهیه می‌کنند؛ یک نوع برنج با مخلفات مثل زرشک‌پلو یا سبزی‌پلو. این روزها هم که برنج قیمت بسیار بالایی را تجربه می‌کند و اگر بخواهید برای میهمانی‌تان از برنج ایرانی استفاده کنید، برای هر کیلو برنج باید حداقل ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

اگر هر یک کیلو برنج را ٦پیمانه در نظر بگیریم، هزینه پخت دو مدل برنج برای یک میهمانی ١٠ نفره،۲۰۰هزار تومان می‌شود. اگر قرار باشد کنار برنج ساده، زرشک هم داشته باشید، باید حداقل ٢٥٠ گرم زرشک تهیه کنید که الان با توجه به این‌که قیمت هر کیلو زرشک ۲۱۰ هزار تومان است، باید ۱۰۰ هزار تومان هم برای خرید زرشک هزینه کنید. با توجه به این‌که برای طبخ غذا در میهمانی‌ها به زعفران هم نیاز دارید، حداقل باید به اندازه ۱۸۰ هزار تومان هم زعفران بخرید.

اگر بخواهید به جای زرشک‌پلو، باقالی پلو بپزید، برای یک کیلو برنج باید سبزی و باقالی هم بخرید که هزینه خرید سبزی مخصوص باقالی پلو و باقالی چیزی حدود ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. بر این اساس شما تا همین جای کار اگر بخواهید دو نوع مدل غذا برای میهمانی‌تان بپزید، باید ۵۲۰ هزار تومان خرج کنید. ضمن این‌که شما برای طبخ همه غذاهای‌تان به روغن نیاز دارید. در حال حاضر قیمت یک بطری روغن ٨٠٠ گرمی در بازار ۷۰ هزار تومان است. هزینه روغن به علاوه اقلام جزیی‌تر مانند پیاز، ادویه، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، سس‌های مختلف و آبلیمو و سبزیجات را در مجموع ۱۵۰ هزار تومان در نظر می‌گیریم. با این حساب پخت دو نوع پلو و سالاد برای ١٠ نفر حدود ۷۴۰ هزار تومان تمام می‌شود.

گوشت و مرغ میهمانی‌تان چند درمی‌آید؟

رسیدیم به بخش اصلی و گرانقیمت میهمانی. این روزها قیمت مرغ، گوشت و ماهی سر به فلک گذاشته و البته که این اقلام از سفره‌های ایرانی حتی برای برگزاری یک میهمانی ساده قابل حذف نیستند. اگرچه بعد از گران و چند برابر شدن قیمت این اقلام، اتحادیه صنفی مربوط می‌گویند که مصرف این اقلام خوراکی بین خانواده‌های ایرانی کاهش داشته است، اما وقتی ایرانی باشید و میهمان داشته باشید، نمی‌توانید از خرید این اقلام صرف‌نظر کنید. خانواده‌ها معمولاً در این مواقع یا دو مدل خورشت درست می‌کنند یا این‌که مرغ، کباب و ماهی را جایگزین می‌کنند.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز بین ۱۵۰ تا ١۸۰هزار تومان است. احتمالاً برای پذیرایی از ١٠ میهمان مجبورید بین یک و نیم تا دو کیلوگرم گوشت بپزید که بنابراین باید حداقل ۳۰۰ هزار تومان گوشت بخرید.

اگر هم قصد پختن مرغ داشته باشید برای برگزاری میهمانی ١٠ نفره باید ٢ عدد مرغ بخرید. این روزها هم که مرغ هر روز افزایش قیمت دارد و اگر وزن هر مرغ را ٢ کیلوگرم در نظر بگیریم، باید حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

وضعیت قیمت در بازار ماهی هم چندان تعریفی ندارد. اگر بخواهید با ماهی قزل‌آلا از میهمان‌هایتان پذیرایی کنید مجبور می‌شوید حداقل ٢ تا ٣ کیلوگرم ماهی بخرید که هر کیلوگرم آن ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، خرید ٢ کیلوگرم از این ماهی برایتان ۲۴۰ هزار تومان آب می‌خورد. البته ماهی‌های گران‌تر از قزل‌آلا هم در بازار موجود هستند، اما با توجه به قیمت کلی این خوراکی به نظر می‌رسد که پذیرایی از میهمان با ماهی‌های دیگر چندان به صرفه نیست.

حداقل ۲۰۰ هزار تومان هزینه میوه و یک جعبه شیرینی

برای پذیرایی از ١٠ میهمان حداقل باید از هر میوه ٢ کیلوگرم بخرید که با سه رقم میوه حدود ۲۰۰ هزار تومان می شود. ضمن این‌که اگر هم تصمیم به خرید شیرینی دارید که قیمت هر کیلوگرم شیرینی خشک و معمولی در قنادی‌ها از ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است که با در نظر گرفتن قیمت میانگین شیرینی، حداقل باید۸۰ هزار تومان هم برای خرید این قلم دست به جیب شوید.

هزینه یک میهمانی ساده چقدر می‌شود؟

با یک حساب سرانگشتی برگزاری یک میهمانی ١٠ نفره که اصلاً هم تشریفات خاصی نیست و موارد اضافه‌ای مثل پیش غذا و دسر ندارد، باید حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه کنید.اگر یک کارگر ایرانی بخواهد در طول یک ماه میهمانی نه چندان تشریفاتی هم برگزار کند باید یک سوم از حقوق خود را هزینه کند.

فقط به صرف غذای حاضری!

درست است که ایرانی‌های میهمان‌نواز، علاقه زیادی دارند که با بهترین غذاها و امکانات از میهمان شأن پذیرایی کنند، اما باور کنید که همه ما شرایط جیب همدیگر را به خوبی می‌دانیم و نیازی نیست که فیلم بازی کنیم. یادتان باشد ما برای دیدن دوستان و خویشاوندمان می‌رویم و نمی‌خواهیم با میز رنگارنگ رستوران مواجه شویم. قاعده ساده دیدار برای دوستی و نه دیدار برای صرف غذا! را جا بیندازیم تا میزبانمان تحت فشار قرار نگیرد.

می‌توانیم زمان میهمانی‌های ناهار و شام را تغییر دهیم و وقتی به دیدار دوستانمان می‌رویم به یک عصرانه مختصر یا میان وعده‌ای ساده اکتفا کنیم. ضرورتی ندارد که میهمانان ما در این گرانی گوشت، حتماً کباب یا جوجه سرو کنند و یا باقالی پلو با ماهیچه… به میزبانمان بگوییم که یک غذای ساده و کم هزینه بپزد. اگر یادتان باشد در گذشته زیاد با درخواست میهمانان مواجه می‌شدیم که فقط به صرف یک غذای حاضری می‌آیند. دسرها و پیش غذاهای رنگارنگ را فاکتور بگیریم. باور کنید به جز هزینه، خوردن آن همه چربی و شیرینی و کالری اضافه به زیان سلامتی‌تان است. احترام، ادب و دوستی حکم می‌کند که با رفتارهای منفی میزبان را درباره کیفیت پذیرایی و نوع غذاها و مخلفات آزار ندهیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها