سفر رئیس کمیسیون اروپا به جمهوری آذربایجان برای مذاکرات گازی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به منظور مذاکره برای دریافت گاز طبیعی بیشتر از جمهوری آذربایجان و کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه، امروز به باکو می رود.

سفر رئیس کمیسیون اروپا به جمهوری آذربایجان برای مذاکرات گازی
کد خبر: 563972
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۰۹:۲۷:۴۲

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به منظور مذاکره برای دریافت گاز طبیعی بیشتر از جمهوری آذربایجان و کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه، امروز به باکو می رود.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اروپا در توییتر اعلام کرد در بحبوحه ادامه استفاده روسیه از تامین انرژی به عنوان سلاح، متنوع سازی واردات انرژی برای اتحادیه اروپا یک اولویت است. خانم فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی این بلوک، روز دوشنبه برای تحکیم بیشتری همکاری، در جمهوری آذربایجان خواهند بود.

طبق پیش نویس سندی که توسط رویترز مشاهده شده است، کمیسیون اروپا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است با جمهوری آذربایجان برای افزایش واردات گاز طبیعی قرارداد ببندند و از توسعه خط لوله برای این منظور، حمایت کنند.

ترانزیت گاز روسیه از طریق لهستان امسال متوقف شده و انتقال گاز این کشور از طریق اوکراین، از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه، محدود شده است. آلمان که چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است، خود را برای تمامی سناریوهای ممکن از جمله توقف کامل عرضه گاز روسیه پس از پایان تعمیرات ۱۰ روزه خط لوله گازی عظیم نورد استریم ۱، آماده می کند.

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان دوم ژوئن اظهار کرده بود: عرضه از طریق کریدور گاز جنوبی به اتحادیه اروپا باید تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیارد متر مکعب برسد.

جمهوری آذربایجان به ایتالیا، یونان و بلغارستان از طریق کریدور گاز جنوبی، گاز عرضه می کند. این پروژه شامل سه مرحله خط لوله قفقاز جنوبی، خط لوله گاز طیبعی ترانس آناتولی (TANAP) و خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) است.

با ادامه جنگ در اوکراین و تحریم‌هایی که تقاضا برای منابع جایگزین روسیه را افزایش داده است، رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرده که کشورش آماده است به مشتریان اروپایی جدید، گاز عرضه کند. مقامات آذربایجانی در هفته انرژی باکو که از اول تا چهارم ژوئن برگزار شد، اظهار کردند: جمهوری آذربایجان قصد دارد ظرفیت تولید و صادرات گاز را برای تامین تقاضای رو به رشد، افزایش دهد اما این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و قراردادهای جدید است.

بر اساس گزارش رویترز، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در نهادهای بین المللی در وین، روز یکشنبه در توییتر اعلام کرد روسیه هرگز از ادامه عرضه گاز به اروپا امتناع نکرده و به تعهدات قراردادی خود کاملا پایبند است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها