کد خبر: 562871
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۲:۱۵:۰۲
| |

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران:

میلیون‌ها نفر در کشور خرید و فروش خودرو می‌کنند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اظهار داشت: میلیون‌ها نفر در کشور خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند اما آماری که اتحادیه دارد حدود ۹ هزار نفر است و این یعنی دلال بازی در بازار خودرو؛ طبق تعریف قانون تجارت نمایشگاه‌داران وظایف و میزان سود دریافتی مشخص دارند و نقشی هم در بازار و تعیین قیمت‌ها ندارند.

میلیون‌ها نفر در کشور خرید و فروش خودرو می‌کنند
کد خبر: 562871
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۲:۱۵:۰۲

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، با اعلام وجود ثبات نسبی در بازار خودرو در پیش‌بینی آینده این بازار با اعلام آزد‌سازی واردات خودرو گفت: خبر واردات خودرو وعدم نوسانات ارزی از دلایل وجود ثبات نسبی حاکم بر بازار خودرو است.

به گزارش ایلنا، وی با بیان این موضوع ادامه داد: عرضه خودرو متناسب با تقاضا نیست، در عرضه محدودیت‌هایی داریم و همین موضوع باعث شده تا قیمت خودرو از درب کارخانه تا به دست مصرف‌کننده در بازار آزد برسد افزایش داشته باشد.

موتمنی با تأکید بر  این موضوع که تولید خودرو در شرایط فعلی کشور جوابگوی نیاز بازار نیست افزود: نیاز خودرو در کشورسالانه یک میلیون و هزار ۵۰۰خودرو است اگر این نیاز تأمین شود فاصله قیمت نخواهیم داشت؛ هر جا عرضه کم باشد دلال بازی و اختلاف قیمت ایجاد می‌شود. در تمام دنیا خودرو‌های با عمر ۵ سال اسقاط می‌شوند ولی در خیابان‌های کشور ما خودروی ۳۰ سال پیش همچنان دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران معتقد است اگر واردات آزاد شود تأثیرات مثبتی بر بازار خودروخواهد داشت و بازار خودرو درگیر بازی دلالان و سودجویان نمی‌شود. هر بازاری نیازی دارد که تقاضا از طریق تولید و یا واردات تأمین می‌شود در غیر این صورت شاهد درگیر قیمت و دلال بازی خواهد شد.

این فعال بازار خودرو با ارزیابی رفتار متقاضیان ثبت نام خودرو می‌گوید: وقتی برای ۱۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند یعنی تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار به دلایل نوسانات ارزی و سوددهی صد درصدی بیشتر از دیگر بازارهاست که خود ناشی از عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضاست.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که عرضه کافی باشد نهایت اختلاف قیمت فروش کارخانه و مصرف‌کننده بازار آزاد با اختلاف۵۰۰ هزار تومان است چنانچه در سال ۹۶پژو پارس که ۳۵ میلیون فروخته می‌شد با اختلاف قیمیت ۵۰۰ هزار تومان نهایت پایین‌تر فروخته می‌شد و الان با اختلاف قیمتی ۱۵۰ میلیونی در بازارخرید و فروش می‌شود.

وی در رابطه با تقاضای بالا در بازار خودرو گفت: این میزان تقاضا در بازار خودرو کاذب و به قصد سرمایه گذراری است در حال حاضر اغلب کسانی که در بازار خودور خرید می‌کنند مصرف‌کننده واقعی هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در انتقاد به وجود واسطه‌های غیر رسمی خرید و فروش خودرو می‌گوید: میلیون‌ها نفر در کشور خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند اما آماری که اتحادیه دارد حدود ۹ هزار نفر است و این یعنی دلال بازی در بازار خودرو؛ طبق تعریف قانون تجارت نمایشگاه‌داران وظایف و میزان سود دریافتی مشخص دارند و نقشی هم در بازار و تعیین قیمت‌ها ندارند.

وی افزود: این تحلیل‌ها در حالی مطرح می‌شود که با واردات خودرو‌های خارجی و بیشتر شدن گزینه‌های انتخابی برای مصرف‌کننده واقعی، بازار خودرو‌های داخلی ثبات خواهد یافت چنانچه مصرف‌کننده‌ها درپی کالای با کیفیت با شرایط واگذاری مناسب هستند و اگر خودرو‌های وارداتی با شرایط بهتری نسبت به خودرو‌های داخلی واگذار شوند بازار تغییر رفتار خواهد داشت و به آن سو می‌رود اگر خودرو‌های واراداتی ارزان و مطابق سلیقه مردم و مصرف‌کننده باشد فاصله قیمتی خودرو‌های داخلی از ۱۰۰ درصد به ۵ درصد کاهش می‌یاید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها