کوچ سرمایه‎‌ها از بورس به بازارهای غیرشفاف

یک کارشناس بازار سهام معتقد است: مشکل اصلی خروج پول از بورس در حال حاضر رشد بازارهای موازی مانند مسکن و دلار و سکه است و تا زمانی که بلاتکلیفی های سیاسی ادامه دار باشد، پول‌ها از بازارهای شفاف به سمت بازارهای غیرشفاف برای گرفتن سود حرکت می‌کنند.

کوچ سرمایه‎‌ها از بورس به بازارهای غیرشفاف
کد خبر: 562079
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ۱۱:۴۷:۴۴

یک کارشناس بازار سهام معتقد است: مشکل اصلی خروج پول از بورس در حال حاضر رشد بازارهای موازی مانند مسکن و دلار و سکه است و تا زمانی که بلاتکلیفی های سیاسی ادامه دار باشد، پول‌ها از بازارهای شفاف به سمت بازارهای غیرشفاف برای گرفتن سود حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، روند پرابهام بازار سرمایه همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که امروز شاخص قرمز شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرایط به سود فروشندگان پیش می‌رود و هنوز وضعیت در حال بهبود و چرهش به سود خریداران نیست.

کارشناسان اعتقاد دارند فضای اقتصادی و سودی که در بازارهای غیرشفاف همچون طلا، سکه و ارز وجود دارد، این روزها باعث شده سرمایه‌گذاران خرد ترجیح دهند که از بازار سرمایه خارج شوند و به سمت بازارهای سودآور دیگر باشند.

در حال حاضر شاخص بورس در مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد و هر تلنگری، احتمال ورود شاخص را به کانال پایین‌تر هموار خواهد کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شاخص بورس در لحظه تنظیم گزارش روی عدد یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۱۶۰ واحد قرار داشت.

مجید عبدالحمیدی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره خروج پول و حال این روزای بورس می‌گوید: در حال حاضر بیشتر بازارها اعم از بورس، ارز و طلا تحت تاثیر نتیجه انتخابات و مذاکرات بلاتکلیف هستند. بورس هم مانند دیگر بازارها مثبت نیست؛ به این معنا که سرمایه‌گذاران این بازارها در حال خوبی به سر نمی‌برند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اگرچه نوسان پایین برخی بازارها مانند طلا و دلار به نفع عوام است، ولی برای افرادی که در این بازارها سرمایه‌ای را وارد کرده‌اند، ریزش به معنای ضرر است.

عبدالحمیدی متذکر می‌شود: دلیل اصلی برای ایجاد چنین شرایطی در بازارهایی مانند بورس، شوک روانی است که یک خبر منفی قیمت‌ها بالا و با خبری مثبت قیمت‌ها افت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: به عنوان مثال خبر شروع جدید دورهمی‌های برجام در دوحه در نوسان این بازارها موثر واقع شد؛ در حالی که هنوز معلوم نیست با توجه به ادامه تحریم‌ها، دلاری آزاد شده است یا نه، ولی انتشار خبر آن موجب کاهش کوتاه مدتی در بازار دلار و سکه شد.

عبدالحمیدی اظهار می‌کند: مشکل اصلی خروج پول در حال حاضر رشد بازارهای موازی مانند مسکن و دلار و سکه است و تا زمانی که بلاتکلیفی های سیاسی ادامه دار باشد، پول‌ها از بازارهای شفاف به سمت بازارهای غیرشفاف برای گرفتن سود حرکت می‌کنند.

خروج سرمایه‌گذاران خرد از بازار سهام

پیش از این فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روند بازار سرمایه گفته بود: اگر بخواهیم ببینیم چه عواملی در ریزش بازار سرمایه در یک ماه گذشته اثر داشته است، باید دو بخش را در نظر بگیریم. یکی بخش به بخش سیاسی و یکی هم متغیرهای کلان اقتصادی مربوط می‌شود.

به اعتقاد او، در حوزه سیاسی، ابهامات برجام و فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، دلخوشی‌ها و امیدواری‌هایی که در خصوص توافق به وجود آمد و در عین حال، ابهامات پی در پی که منجر به افزایش نرخ ارز شد، سایه سنگینی روی بازار سرمایه انداخت.

به گفته آقابزرگی، اما مهم‌ترین اثر را متغیرهای اقتصادی روی بازار سرمایه داشت. از جمله این‌که تصمیمات نابه‌هنجار و غیرکارشناسی و نیز شرایطی که منجر به قطع برق صنایع و کارخانه‌ها شد، انگیزه سرمایه‌گذاری را در حوزه صنایع نیروگاهی کاهش داد.

وی یادآور شده بود: با وجود این‌که کالاهای اساسی افزایش ۵ تا ۱۰ برابری داشته، ولی شرکت‌ها و بورس هیچ تاثیری نپذیرفتند. این خلاف سوابق و روند گذشته است.

آقابزرگی با اشاره به روند تورم در سال ۱۴۰۱ تصریح کرده بود: به اعتقاد من با این روند تورم، به سمت و سویی پیش می‌رویم که تا انتهای سال رکورد شاخص با وجود همه مدیریت‌ها و کنترل‌هایی که می‌شود، شکسته می‌شود. این اجتناب‌ناپذیر است. در این میان، تعدادی از سهامداران خرد و کسانی که دید کوتاه‌مدت داشتند، آسیب می‌بینند و به دلیل این‌که عجولانه تصمیم گرفتند، از بازار خارج شده و زیان می‌بینند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها