حجم قاچاق لوازم خانگی چقدر است؟

به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت، سالانه حجم کالای قاچاق در بخش اسباب بازی معادل ۵۰۰ میلیون دلار، در بخش قطعات یدکی خودرو بیش از ۲ میلیارد دلار و در بخش لوازم‌خانگی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

حجم قاچاق لوازم خانگی چقدر است؟
کد خبر: 561869
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ۱۲:۳۵:۲۴

به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت، سالانه حجم کالای قاچاق در بخش اسباب بازی معادل ۵۰۰ میلیون دلار، در بخش قطعات یدکی خودرو بیش از ۲ میلیارد دلار و در بخش لوازم‌خانگی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی برادران امروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشت راهبرد در نظر گرفته شده، اظهار کرد: نخستین راهبرد ولایت‌مداری است، چراکه رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار حساسیت نشان می‌دهند. راهبرد دوم هم‌افزایی بین دستگاهی و استانی در رده‌های مختلف و راهبرد سوم قانونمند و نظام بودن است.

وی ادامه داد: راهبرد چهارم همه‌جانبه بودن، پنجم قانونی بودن، ششم استمرار در کار، هفتم جدیت و در نهایت راهبرد هشتم توجه به پیوست اجتماعی و فرهنگی، افکارسنجی مردم و ارتباط با رسانه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

به گفته وی، هدف از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است. چراکه قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند، به عنوان مثال کارتن لوازم خانگی با قیمت دو میلیون تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قصد سوءاستفاده از آن را دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق بر اساس اولویت‌بندی، شامل بخش قطعات خودرو، لوازم خانگی و محصولات دخانی است و سپس حوزه‌های لوازم آرایشی، پوشاک، اسباب‌بازی و پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: قاچاق اسباب بازی سالانه معادل ۵۰۰ میلیون دلار است. در بخش قطعات یدکی خودرو بیش از ۲ میلیارد دلار سالانه کالای قاچاق جابه‌جا می‌شود که با مجموع کالاهای تقلبی به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد. همچنین حجم کالای قاچاق در بخش لوازم‌خانگی سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و حجم کالای غیر قاچاق در این بخش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

قاچاق باید در امین حضور جمع شود

علی مویدی خرم آبادی - رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز در ادامه این نشست گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چهار وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت را برعهده دارد و با قانون جدید در این بخش ۲۹ نهاد باید برای اجرای این برنامه با یکدیگر همسو شوند و وزارت صمت از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین تکلیف را برعهده دارد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در مهار قاچاق موفق عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: در هر نشستی مسئولان اشاره‌ای به موضوع قاچاق می‌کنند، زیرا این موضوع تمام مباحث اقتصادی را آلوده کرده است و اثرات منفی آن در جامعه دیده می‌شود. اگر در ادوار گذشته مانند امروز تفکر، رویکرد و برنامه‌ای در وزارت صمت شکل گرفته بود، شاید مبارزه تا این میزان سخت نمی‌شد؛ مسئله قاچاق با فکر و اندیشه قابل حل خواهد بود و با مرزبانی نمی‌توان آن را مهار کرد.

وی با بیان اینکه قاچاق هیچ کشوری را مانند ایران درگیر نکرده، به‌گونه‌ای که همه فعالیت‌های تجاری و بازار را مخدوش کرده است، تصریح کرد: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و همچنین رصد زنجیره تولید و تجارت باید سامانه‌ها تکمیل شود و متأسفانه گیر سامانه‌ها بین گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت است.

مویدی با بیان اینکه در ادامه ابراز امیدواری کرد که وزارت صمت می‌تواند با کیفیت بخشیدن به کالاها به سمت مبارزه حرکت کند و گفت: شفافیت در بازار با ارائه شناسه از تولید تا عرضه، بار هزینه قاچاق را از دوش نظام برمی‌دارد. همچنین از سال 1399 به بعد آمار قاچاق را نداریم و این در حالی است که وزارت صمت باید این آمار را در اختیار ستاد قرار دهد و ستاد معطل ارائه این آمار از سوی وزارت صمت است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی در خیابان امین حضور، تصریح کرد: باوجود اقداماتی که برای مبارزه با کالای قاچاق انجام می‌شود، وقتی به این خیابان مراجعه می‌شود به نظر می‌رسد اقدامی برای مبارزه با قاچاق انجام نشده و این مسأله یک معضل است. بنابراین باید قاچاق در این منطقه و خیابان‌های مشابه آن در سراسر کشور جمع شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها