فاطمی‌امین: برای کنترل تورم باید اصلاحات ساختاری انجام شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در وزارت صمت با مشکلات و مسائل ریشه‌ای مواجه هستیم که در طول سالیان گذشته بر روی هم انباشت شده و اکنون برای کنترل تورم نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم.

فاطمی‌امین: برای کنترل تورم باید اصلاحات ساختاری انجام شود
کد خبر: 557633
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ۰۸:۲۳:۵۵

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در وزارت صمت با مشکلات و مسائل ریشه‌ای مواجه هستیم که در طول سالیان گذشته بر روی هم انباشت شده و اکنون برای کنترل تورم نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم.

به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده بجنورد در خصوص ضعف عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن بیان کرد: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۱۶ مشکل مواجه هستیم؛ عدم تناسب قوانین و مقررات، پایین بودن بهره‌وری، تورم بالا، وابستگی نرخ کالاها به نرخ ارز، بالابودن سهم قاچاق همه از جمله مواردی است که دست به دست هم داده و مشکلات را در سطح جامعه ایجاد کرده است.

وی گفت: مسائل ریشه‌ای سالیان طولانی است که بر روی هم انباشته شده است. در چهار سال پایانی دولت گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج سرپرست داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: اولین بحث مربوط به بازار است. نرخ تورم در طول ۵۰ سال گذشته همواره رشد داشته است و در برخی از سال‌ها به بالای ۳۰ رسیده است. ما نمی‌توانیم با کارهای جزئی تورم را کنترل کنیم بلکه برای کنترل تورم نیازمند اصلاح ساختار و انجام اقدامات ریشه‌ای هستیم. ما شاهد هستیم که با بالارفتن نرخ دلار میزان تورم نیز افزایش می‌یابد.

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سه جا اقتصاد ما تحت تاثیر نرخ ارز است، اظهار کرد: اولین جا مربوط به مواد اولیه است که با بالارفتن دلار قیمت مواد اولیه وارداتی نیز بالا می‌رود. محل دیگر که معمولا پنهان است این بوده که ما با دست خودمان سازوکارهایی را ایجاد کردیم که قیمت‌های داخلی به دلار متصل شده است. ما شاهدیم که با بالارفتن قیمت نفت و گاز، مواد پتروشیمی افزایش قیمت خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: مساله بعدی تورم انتظاری است زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود مردم نیز به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا اقتصاد ما به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار گیرد. برای درمان این وضعیت نیازمند اقدامات ریشه‌ای هستیم. مادامی که این مسائل را اصلاح نکنیم وضعیت همین است.

وی ادامه داد: ما ۱۴ بازار داریم که چهار مورد آن مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت است ۱_ کالاهای منبع، ۲_ کالاهای واسطه‌ای، ۳_ بازار خدمات و ۴_ بازار ماشین‌آلات. ما در بازار و بخش تولید یک بحث گرانی را داریم و یک بحث گرانفروشی را تجربه می‌کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها