کد خبر: 556523
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۲۰:۰۲:۰۲
| |

فاطمی امین:

حجم روابط تجاری ایران و نیجریه در 9 ماه گذشته ۳۰۰ درصد رشد کرده است

وزیر صنعت گفت: نیجریه بزرگترین اقتصاد در آفریقا است و روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی فرهنگی و سیاسی گسترده است.

حجم روابط تجاری ایران و نیجریه در 9 ماه گذشته ۳۰۰ درصد رشد کرده است
کد خبر: 556523
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۲۰:۰۲:۰۲

سیدرضا فاطمی امین امروز در ششمین کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه گفت: نیجریه بزرگترین اقتصاد در آفریقا است و روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی فرهنگی و سیاسی گسترده است.

​به گزارش فارس، وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه دو کشور ایران و نیجریه عضو اوپک هستند، گفت: با این حال، روابط اقتصادی دو کشور متاسفانه به اندازه روابط سیاسی و فرهنگی پیشرفت نکرده است.

وی اظهار داشت: تجارت خارجی کشور نیجریه در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار و حجم تجارت خارجی ایران حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است، روابط تجاری دو کشور ایران و نیجریه در سال گذشته، حدود ۱۲۵ میلیون دلار بوده است.

فاطمی امین بیان داشت: البته در 9 ماه گذشته حجم روابط تجاری دو کشور ایران و نیجریه در حدود ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

وی اظهار داشت: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر است و ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که نیجریه می‌تواند از آن استفاده کند.

فاطمی امین اظهار داشت: ما باید به سرعت ظرفیت‌های همدیگر را بشناسیم و بتوانیم یک نقشه را ترسیم کنیم.

فاطمی امین اظهار داشت: برای رسیدن  به اهدافتان دو مهلت تعیین کنیم، یکی مهلت یک ماهه برای اینکه چند محصول به سبد مبادلات کشور اضافه شود و مهلت سه ماهه دیگری تعیین شود تا نقشه راه برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور تهیه شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت در گام اول برای توسعه روابط تجاری باید رفت و آمد بین دو کشور  تسهیل شود و لذا لازم است، خطوط هوایی بین ایران و نیجریه شکل بگیرد.

همچنین علیرضا پیمان پاک در ششمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه گفت: طی دو روز جلسات فشرده هیئت‌های دو طرف با همراهی نمایندگان ۲ کشور متن پایانی اجلاس به توافق رسید و نهایی شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: این متن به لحاظ محتوایی با اسناد پیش تفاوت دارد و به تمامی مسائل مورد اهمیت طرفین پرداخت است.

وی اظهار داشت: در مورد برخی از بندهای کلیدی درباره زمان‌بندی اجرای آن توافق شده است.

پیمان پاک اظهار داشت ایجاد کارگروه مشترک برای پیگیری و پایش توافقات و پیگیری امور ای که مانع از توسعه روابط می‌شود از جمله برنامه‌ها و اهداف ما است.

پیمان پاک در ادامه به برخی از محورهای مورد توافق طرفین اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن موافقتنامه‌های بازرگانی و شناسایی راهکارهای جدید از جمله استفاده از ابزارهای تهاتر و تعریف صمد پروژه‌های مشترک بین دو کشور که توسط دولت حمایت و توسط بخش خصوصی مورد اجرا قرار می‌گیرند از محورهای مورد توافق است.

وی اظهار داشت: طراحی نمایشگاه‌پهای تخصصی و حضور در نمایشگاه های بازرگانی دو کشور و همچنین همکاری موثر در اعزام و پذیرش هیئت های تجاری دو کشور و تشکیل اتاق مشترک ایران و نیجریه و همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور در زمینه های مختلف از دیگر محورهای مورد توافق دو کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری و طراحی خطوط حمل و نقل از جمله خطوط دریایی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور از دیگر محورهای مورد توافق دو کشور در اجلاس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها