جواد اوجی، وزیر نفت:

با امضای قرارداد سوآپ گاز، مسیر برای همکاری در بخش‌های مختلف هموار شده است

وزیر نفت با تاکید بر گسترش روابط با کشور آذربایجان، گفت: با امضای قرارداد سوآپ گاز، مسیر برای دیگر حوزه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله حمل ونقل، ‌برق و تجارت و امثال آنها باز و هموار شده است.

با امضای قرارداد سوآپ گاز، مسیر برای همکاری در بخش‌های مختلف هموار شده است
کد خبر: 555702
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ۱۳:۰۴:۴۰

جواد اوجی، وزیر نفت دیشب (جمعه، ۱۳ خردادماه) در مرکز فرهنگی ایران در باکو در آستانه سالروز رحلت امام خمینی (ره) اظهار کرد: رمز موفقیت امام خمینی (ره) قلب صاف ایشان و معامله با خدای متعال بود، امام خمینی (ره) به وعده‌های خداوند متعال یقین داشت. رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌اند که اگر کسی به وعده‌های خدا ایمان و یقین داشته باشد، خداوند راه را برای او باز می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، وی با اشاره به اینکه تمام دستاوردهای کشور مدیون امام خمینی (ره) و خون شهدا است، افزود: تولید گاز کشور قبل از انقلاب روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب بود، بعد از انقلاب که مستشاران خارجی به‌خصوص آمریکایی‌ها از صنعت نفت ما رفتند، ما به همت متخصصان داخلی روزانه نزدیک یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کنیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ما بدون حضور متخصصان خارجی این صنعت را توسعه می‌دهیم، به مجموع ذخایر نفت و گاز ایران اشاره کرد و گفت: ما در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا در جایگاه نخست هستیم و این صنعت اکنون از سوی متخصصان داخلی توسعه داده شده است.

توسعه همه‌جانبه روابط با همسایگان

اوجی به سفر اخیر خود به کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۱۷ که آمریکا کشورهای آمریکای لاتین به‌خصوص ونزوئلا را تحریم کرد، تمام صنعت نفت آنها تعطیل شده است چون عموما از سوی مستشاران خارجی توسعه پیدا می‌کرد.

وی با یادآوری اینکه امام خمینی (ره) در روزهای نخست انقلاب به صنعت نفت و متخصصان داخلی اعتماد به نفس داد، تصریح کرد: همچنین بعد از امام خمینی (ره) مقام معظم رهبری هم همان راه و مسیر را پیش بردند و می‌برند.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت آقای رئیسی نزدیک ۱۰ ماه است که مستقر شده است، افزود: نگاه این دولت توسعه همه‌جانبه با همسایگان به‌خصوص با کشورهای دوست و برادر مانند آذربایجان است.

تشکیل کمیته مشترک برای توسعه میدان‌های مشترک

اوجی با اشاره به اینکه در شروع کار دولت سیزدهم سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان که مورد حمایت مسئولان هر دو کشور بود در دستور کار قرار گرفت، افزود: قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از مسیر ایران پس از چند دور مذاکره در حاشیه اجلاس اکو‍ و با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان در عشق آباد امضا و توافق شد، از اول ژانویه ۲۰۲۲ تزریق گاز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم رقم خورد.

وی اظهار کرد: با امضای قرارداد سوآپ گاز مسیر برای دیگر حوزه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله حمل ونقل، ‌برق و تجارت و امثال آنها باز و هموار شده است.  

وزیر نفت با بیان اینکه در این سفر با دولتمردان آذربایجان توافق کردیم میدان‌های مشترک ایران و آذربایجان در قالب یک کمیته مشترک مورد بررسی و مطالعه برای توسعه قرار بگیرند، افزود: تنها جایی که ما خارج از کشور سرمایه‌گذاری کردیم آذربایجان و میدان شاه‌دنیز است، همینطور قرارداد واردات برق از آذربایجان را نیز داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه آذربایجان برای مشارکت در برخی پروژه‌های ایران از جمله راه‌آهن رشت – آستارا اعلام آمادگی کرده است، گفت: توصیه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری توسعه هر چه بیشتر روابط با آذربایجان است.   

وزیر نفت چهارشنبه ( ۱۱ خردادماه) برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و مذاکره با مقام‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی سه روزه، عازم آذربایجان شد.

این رویدادها یکم تا سوم ژوئن (۱۱ تا ۱۳ خردادماه) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می‌شود. نمایشگاه نفت ‌و گاز کاسپین نخستین نمایشگاهی است که پس از استقلال جمهوری آذربایجان سالانه به‌صورت مداوم برگزار می‌شود و بیش از ۲۵۰ شرکت از سراسر جهان را گردهم خواهد آورد.  

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها