کد خبر: 555236
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۱:۱۳:۳۲
| |

بازار اروپا در تسخیر نفت عراق

شرکت بازاریابی نفت دولتی سوموی (SOMO) عراق در پی تصرف سهم بازارش در آسیا توسط روسیه، با معامله‌گران فرانسوی درباره امکان عرضه نفت به اروپا، به مذاکره پرداخته است.

بازار اروپا در تسخیر نفت عراق
کد خبر: 555236
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۱:۱۳:۳۲

شرکت بازاریابی نفت دولتی سوموی (SOMO) عراق در پی تصرف سهم بازارش در آسیا توسط روسیه، با معامله‌گران فرانسوی درباره امکان عرضه نفت به اروپا، به مذاکره پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علا الیاسری، مدیرکل شرکت سومو به کمیته نفت، گاز و منابع طبیعی عراق اعلام کرد شرکت سومو همچنان قراردادهای تامین نفت مهم با مشتریان دولتی هندی و  چینی را حفظ خواهد کرد.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، همزمان با تحریم واردات نفت از روسیه به اتحادیه اروپا و جست و جوی اروپا برای منابع دیگر تامین نفت، پالایشگاه‌های جهانی را برای فروش نفت هدف گرفته است.

طبق گزارش شرکت تحقیقات کالای کپلر، اروپا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ درصد از صادرات نفت عراق را دریافت کرد. حجم اخیر صادرات نفت عراق کمتر بوده و در ماه مه ۳۹۰ هزار بشکه در روز معادل ۱۲ درصد از صادرات نفت این کشور بود. آسیا سال میلادی گذشته با دریافت ۷۶ درصد از کل صادرات نفت عراق، بزرگترین سهم را در واردات نفت از این کشور داشت.

ممنوعیت واردات نفت دریابرد از روسیه به اتحادیه اروپا که در پایان مه اعلام شد، در جریانهای انرژی جهانی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین مختل شده بود، تغییر بیشتری خواهد داد.

صادرکنندگان روسیه مجبور شده‌اند نفت خود را با تخفیف قابل توجهی عرضه کنند زیرا بسیاری از معامله‌گران غربی به دلیل تحریمهای مالی غربی، حاضر نیستند با شرکتهای روسی معامله کنند. در این بین، کشورهای مصرف کننده بزرگ آسیایی شامل چین و هند علاقه بیشتری برای خرید نفت روسیه پیدا کرده‌اند. نفت اورال روسیه از زمان مناقشه اوکراین، در رکورد قیمت پایینی معامله می‌شود و بعضی از قراردادهای فروش آن با ۴۰ دلار در هر بشکه تخفیف نسبت به قیمت نفت برنت بسته شده است.

مقامات سومو پیش از این به اس اند پی گلوبال اعلام کرده بودند عراق قصد دارد جریان نفت خود را از آسیا به اروپا تغییر دهد.

معامله‌گران می‌گویند گریدهای نفتی بصره مدیوم و بصره هِوی پس از این که سهم بازارشان در آسیا توسط اورال روسیه تصرف شد، شاهد تقاضای مناسبی در اروپا بوده‌اند.

بر اساس گزارش پلاتس، یک مقام شرکت سومو ۱۲ مه به اس اند پی گلوبال گفته بود اکنون که چین و هند نفت روسی بیشتری خریداری می کنند، علاقه اروپایی بیشتری برای نفت ما وجود دارد. ما شاهد تنظیم جریانهای نفت سنتی هستیم و پالایشگاههای شمال غربی اروپا اکنون تقاضای بیشتری برای نفت ما دارند.

با این حال، محدودیتهای زیرساخت در پایانه‌های جنوبی فرسوده که نیاز به به‌سازی دارند، پتانسیل صادرات عراق را محدود کرده‌اند. صادرات فعلی نفت از بصره به دلیل صدمات ناشی از فرسودگی زیرساخت بارگیری، ۳.۲۷ میلیون بشکه در روز است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها