کد خبر: 554834
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۵:۱۹:۳۲
| |

اختصاص هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای اراضی شالیزاری مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در سفر رئیس‌جمهور به مازندران هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه بهسازی و بازسازی اراضی شالیزاری اختصاص یافته است.

اختصاص هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای اراضی شالیزاری مازندران
کد خبر: 554834
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۵:۱۹:۳۲

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران امروز در جلسه انجمن برنج ایران، اظهار کرد: شاید قبل از انتزاع حوزه بازار متولی تولید بودیم اما اکنون متولی تنظیم و تامین بازار نیز هستیم.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه مأموریت و مسؤولیت ما به معیشت و امنیت غذایی از تولید تا مصرف گره خورد، افزود: این مهم مأموریت و مسؤولیت ما صدچندان کرده است و جلسات به‌صورت مستمر درحال برگزاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ارتباط با شرایط تامین برخی از کالاها از جمله کالاهای اساسی و استراتژیک برنج که موضوع جدی و بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: گزارش‌هایی در ارتباط با بداخلاقی‌های در بازار برنج به دست ما رسیده نشان می‌دهد این حوزه بسیار مهم باید خیلی مراقبت و صیانت کنیم تا دستخوش برخی از موضوعات نشود.

این مسؤول با اعلام اینکه مازندران یکی از ظرفیت‌های مهم تولید در کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: محدودیت‌های فراوانی شاید در آینده حوزه برنج را در استان تهدید کند به همین دلیل ناگریز هستیم به سمت مباحث دانش‌بنیان و علمی سوق یابیم و ضریب نفوذ دانش و فناوری را در حوزه شالیزارها و تولیدکنندگان مازندران داشته باشیم.

عنایتی با تاکید بر اینکه اراضی مازندران به شدت زیر ضربه تغییر کاربری و کوچک شدن حوزه تولید است، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی‌ یکپارچگی برای ما حائز اهمیت خواهد بود و اهمیت این موضوع در حوزه کاربرد کشاورزی کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهم حفظ کردن بستر تولید و اقتصادی کردن آن است، اضافه کرد: موضوعیت بحث تامین و تنظیم آب نیز بسیار مهم است که در حال حاضر  سد شهید رجایی از سدهای بزرگ استان با ۲۵ درصد کسری نسبت به سال قبل مواجه است و  اگر آب‌بندان‌های استان نبود مطمئنا شرایط برای ما متفاوت‌تر می‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ضریب امنیت آبی در استان ۳۳ تا ۳۴ درصد است، اظهار کرد: با توجه به همه مسائل کشت برنج در استان مزیت بوده که برای کشور ظرفیت محسوب می‌شود.

عنایتی ادامه داد: در حوزه برنج کشاورزان بسیار حرفه‌ای داریم اینها ظرفیت مازندران را برجسته کرده اما شرایط را باید به‌گونه‌ای پیش ببریم که بتوانیم در راندمان، کیفیت و کمیت تولید با تکنولوژی بذر و سایر ظرفیت اراضی بهره‌برداری اصولی داشته باشیم.

وی یادآور شد: طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در بحث تکنولوژی بذر، توسعه مکانیزاسیون و سایر رقم خورد که باید بدانیم در حد کفایت نیست و باید در حد کفایت در حوزه تولید برنج پیش ببریم تا مزارع و کشت‌زارهای ما اقتصادی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه تصریح کرد: امسال برنامه دولت در حوزه آبیاری زهکشی یا سامانه اراضی کشاورزی استان که ۹ زیر پروژه دارد و این مسئله در اولویت وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت و در سفر رئیس‌جمهور به مازندران هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه اراضی شالیزاری شامل برگشتی آب آببندان‌ها، بازسازی و نوسازی شالیزارها اختصاص یافته است.

این مسؤول با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع این است که کشت اصلی در تهدید نباشد، افزود: نکته بسیار حائز اهمیت در بخش بذر هم مراکز تحقیقاتی باید بیشتر تلاش کنند که بخش‌های خصوصی در بحث تولید، تامین و تکثیر بذر فعال نیستند.

عنایتی با اشاره به اینکه طارم جز ارقام اصلی و مهم کشت مازندران است، بیان کرد: ولی در حوزه بذر را نتوانستیم به نقطه مطلوبی برسانیم که امیدواریم یا حمایت‌ها و پیگیری‌ها به حوزه تولید بذر برگردد.

وی تصریح کرد: حوزه بازار در حوزه محصولات کشاورزی بسیار مهم است که فرایند تولید در مراحل مختلف ارز‌ش‌افزوده ایجاد می‌کند و باید بدانیم پایانه برنج در حوزه بازار و پشتیبانی بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اتفاق خیلی خوب در کشور افتاد مردم اقبال خوبی به برنج ایرانی به‌ویژه برنج شمال نشان دادند که ثابت می‌کند حرکت‌های بسیار ارزشمند و ادامه‌داری از گذشته شروع شده و تداوم می‌یابد که نقش انجمن برنج ملموس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها