رئیس اتاق اصناف اصفهان:

نان گران نمی‌شود/ ساندویچ غذای لاکچری شد

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه امروز ساندویچ به یک غذای لاکچری تبدیل شده است، گفت: براساس اعلام دولت، نان تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت.

نان گران نمی‌شود/ ساندویچ غذای لاکچری شد
کد خبر: 550471
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۰:۴۳:۵۴

رسول جهانگیری  درباره افزایش قیمت نان در اصفهان، اظهار کرد: افزایش قیمت نان تنها مربوط به نان‌های فانتزی است و تا پایان امسال نان‌های معمولی گران نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، وی درباره گرانی نان در نانوایی‌ها گفت: فضای عمومی مربوط به آزادسازی نان‌های باگت و فانتزی موضوعی جداست و براساس اعلام دولت، نانوایی‌های دیگر تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت.

رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره افزایش قیمت نان در نانوایی‌های آزادپر، افزود: قیمت آرد این نانوایی‌ها آزاد و قرار است قیمت نان آنها به‌صورت ارشادی در دستور کار شورای آرد و نان استان قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که قیمت نان سنگک ۸ هزار تومانی اکنون ۲۵ هزار تومان شده است، گفت: این افزایش قیمت نان تخلف است.

جهانگیری توضیح داد: اکنون برای افزایش قیمت نان هیچ‌گونه تصمیمی گرفته نشده و سهمیه نانوایان یارانه پز طبق روال گذشته تخصیص داده می‌شود و نانوایان حق افزایش قیمت ندارند همچنین نانوایان آزادپز نرخ ارشادی دارند.

وی با توضیح نرخ ارشادی، گفت: برخی کالاها که تولید و مواد اولیه آنها به‌صورت آزاد خریداری می‌شود تنها بحث نظارتی بر آنها وجود دارد و تعیین قیمت آنها براساس عرضه و تقاضا است.

وی با بیان اینکه برخی نانوایان نیمه یارانه‌ای و برخی یارانه‌ای هستند، گفت: قیمت نان نانوایان آزادپز نیمه یارانه‌ای براساس آنالیز قیمتی است و اکنون هیچ‌گونه تغییری در نرخ نان نانوایان و تخصیص سهمیه آنها ایجاد نشده است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تصریح کرد: نان گران نشده است، اما آنالیز و بررسی هزینه‌های سال جاری که به آنها تحمیل شده، در دست بررسی است.

وی در ادامه درباره افزایش قیمت نان‌های فانتزی، گفت: اینکه دولت تصمیمی دراین‌باره گرفته، پاسخگویی آن در حیطه اختیارات اصناف نیست، اما متأسفانه کشور طی چند سال گذشته درگیر تحریم شده و هر تغییر و نوسانی موجب جو روانی در بازار می‌شود همانند موج گرانی افزایش قیمت بنزین. متأسفانه امروز موج روانی قیمت‌ها موجب برهم خوردن بازار شده است.

جهانگیری با بیان اینکه اکنون قشر کم‌درآمد مردم با افزایش قیمت نان‌های فانتزی و ... کمتر به ساندویچ‌ها مراجعه می‌کنند، تأکید کرد: ساندویچ یک غذای ارزان قیمت بود که یک فرد با درآمد پایین می‌توانست به خانواده خود غذای بیرون بدهد، اما امروز ساندویچ به یک غذای لاکچری تبدیل شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه محدودیت‌ها و رانتی که در نحوه توزیع آرد و عدم رسیدن آن به مصرف‌کننده نهایی ایجاد شده بود، اعتراض داریم. البته فکر می‌کنم جو روانی در ارتباط با افزایش قیمت‌ها بعد از گذشت چند روز آرامش به بازار برگردد تا با ایجاد رقابت در بازار محصول ارزان به مصرف‌کننده داده شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره کمبود ماکارونی و سهمیه‌بندی آن در بازار، گفت: این موضوع نیز به جو روانی بازار برمی‌گردد، البته برخی کارخانه‌های بزرگ ماکارونی عامل این گرانی و توزیع در بازار بودند و اصناف دخل و تصرفی در گرانی ماکارونی ندارند.

وی گفت: کمبود روغن و ماکارونی به سیاست‌های کلان کشور برمی‌گردد و اصناف نباید دراین‌باره توضیح دهند و در سطح عرضه به‌طورقطع کسبه کالاها را انبار نمی‌کنند و البته در انبارها ما کمبود کالاهای اساسی نداریم.

جهانگیری با بیان اینکه به نحوه گرانی یک دفعه کالاها و بی‌توجهی به سرانه هزینه‌های زندگی اعتراض داریم، اظهار کرد: امروز برخی کسبه ضعیف ما درگیر این افزایش قیمت‌ها هستند و ساندویچ فروشان نیز درگیر این موضوع می‌شوند.

وی با توصیه به دولتمردان، گفت: دولتمردان در یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌کنند به افزایش قیمت‌ها توجه کنند تا به دهک‌های پایین جامعه کمک کنند، چراکه امروز دیگر دخل‌وخرج مردم به یکدیگر نمی‌خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها