کد خبر: 549175
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۸:۰۴:۲۱
| |

سعید لیلاز، روزنامه‌نگار:

آقای رئیس جمهور علت نقدینگی را در شبکه بانکی جست‌وجو کنند

فکر می‌کنم توطئه‌ی اصلی زیر سر نظام بانکی و پولی ایران است که روزی چهار هزار میلیارد تومان پول چاپ می‌کند و اگر آقای رئیس‌جمهور به‌دنبال کشف آن می‌گردند، به نظرم این توطئه را در شبکه بانکی جست‌وجو کنند؛ چنان‌که بارها و بارها به ایشان به‌درستی گزارش داده شده است.

آقای رئیس جمهور علت نقدینگی را در شبکه بانکی جست‌وجو کنند
کد خبر: 549175
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۸:۰۴:۲۱

سعید لیلاز، روزنامه‌نگار نوشت: به‌طور کلی فصل بهار و به‌صورت ویژه ماه فروردین فصل و ماه تورم در اقتصاد ایران است؛ یعنی در این فصل به‌طور سنتی جهش قیمت در اقتصاد ایران رخ می‌دهد؛ زیرا اقتصاد ایران همچنان به کشاورزی وابسته است.

در فروردین‌ماه عمده ذخیره کشاورزی در بازار آمده و تقریباً به اتمام رسیده و از طرفی هنوز محصولات جدید به بازار نیامده است. بنابراین، به‌دلیل کاهش عرضه در این فصل به‌ویژه فروردین تورم در اقتصاد ایران رخ می‌دهد تا این ماه‌ها به "ماه‌های تورم‌خیز در اقتصاد" تبدیل شوند. این بحث، ساختاری است و خارج از کنترل است.

واقعیت دوم اینکه چرا فروردین و فصل بهار به ماه و فصل تورم تبدیل می‌شود، این است که بیشترین مقدار عرضه پول در اقتصاد ایران شامل عیدی، پاداش، سنوات، پرداخت‌های فوق‌العاده، تسویه‌حساب‌ها وغیره در بهمن و اسفندماه صورت می‌گیرد و عرضه پول که به معنای افزایش تقاضاست، در فروردین در بیش از ماه‌های دیگر اتفاق می‌افتد.

یعنی، ازطرفی تقاضای عرضه پول و نقدینگی به‌شدت افزایش می‌یابد و از طرف دیگر، عرضه کل تولیدات کشاورزی و حتی تولیدات صنعتی به‌دلیل تعطیلی نوروز به‌شدت کاهش می‌یابد.

امسال به‌صورت ویژه ماه رمضان نیز از فردای اتمام تعطیلات شروع شده و این نیز عامل قابل‌توجهی در کاهش عرضه کل در اقتصاد ایران است. بنابراین، به‌طور کلی در ماه‌های فروردین عرضه کل کاهش می‌یابد، تقاضای کل افزایش می‌یابد و این بحث ساختاری و مدل اقتصاد ایران است.

فصل بهار بیشترین نرخ تورم را دارد و مطابق آن در تیر و مرداد که محصولات کشاورزی به‌صورت انبوه وارد اقتصاد‌ می‌شود معمولاً ماه‌های کاهش تورم را داریم؛ چراکه ثبات محصولات را داریم.

اما نکته قابل‌توجه مهم این است که حجم کل نقدینگی ایران از روز اول تأسیس شبکه بانکی و خلق پول تا پایان دولت آقای خاتمی ۶۵هزار میلیارد تومان بود‌؛ درحالی‌که در هر دو هفته و هر ۱۵ روز ۶۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد اقتصاد ایران می‌کنیم.

یعنی در سال ۱۴۰۰ ماهانه به‌صورت متوسط ۱۱۰هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد ایران تزریق شده است که تقریباً دو برابر کل نقدینگی تمام تاریخ ایران تا پایان دولت آقای خاتمی بوده است.

چگونه انتظار داریم یا ممکن است آقای رئیس‌جمهور انتظار داشته باشد که این سیلاب روزانه ۴هزار میلیارد تومان نقدینگی به شما تورم ندهد؟!

علت اصلی تمام بدبختی‌های ایران رشد بی‌وقفه نقدینگی ایران است. به‌طور متوسط روزانه ۴هزار میلیارد تومان و ماهی ۱۲۰هزار میلیارد تومان و در امسال معادل ۱۵۰۰میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه خواهد شد.

اگر با چنین سیاستی جلو برویم، تورم بی‌سابقه‌ای خواهیم داشت. زیرا این عدد معادل ۳۰برابر کل نقدینگی تاریخ ایران از ابتدای خلقت بانک تا پایان آقای خاتمی است.

درسال جاری علت‌العلل همه بیچارگی و بدبختی‌های اقتصادی ایران فقط همین است. کاهش عرضه کالا وخدمات را در فروردین که توضیح دادم. اما برخی می‌گویند توطئه‌ای هم در کار است!

درتمام ۴۳ سال گذشته هیچ‌کدام از این توطئه‌ها کشف نشده است وتمام دستگاه‌های امنیتی پای کار آمدند ونتوانستند توطئه‌ای را کشف کنند.

من فکر می‌کنم توطئه‌ی اصلی زیر سر نظام بانکی و پولی ایران است که روزی چهار هزار میلیارد تومان پول چاپ می‌کند و اگر آقای رئیس‌جمهور به‌دنبال کشف آن می‌گردند، به نظرم این توطئه را در شبکه بانکی جست‌وجو کنند؛ چنان‌که بارها و بارها به ایشان به‌درستی گزارش داده شده است.

اصلاح وضعیت معیشت مردم بدون گره خوردن به برجام، شدنی است. من به‌شدت مخالف گره زدن معیشت مردم به برجام هستم. معتقدم با همین تحریم‌ها یک‌میلیون‌بار بهتر می‌توانستیم در دولت آقای روحانی و حتی در دولت آقای رئیسی کشور را اداره کنیم. اما راه‌حل در این است که بتوانیم به تولید توجه کنیم و جلوی تورم را بگیریم.

دلایل دیگر فرعی است وبعضی‌ها برای گمراهی افکار عمومی است ماننداین توطئه‌ها که مطرح می‌شود. الیگارشی مالی و نظام بانکی ایران مانند ماری که هر روز مغزهای دوجوان ایرانی تناول می‌کردند، روزی چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید نیاز داردکه سیری‌ناپذیر است و کل نظام جمهوری اسلامی را خواهد خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها