کد خبر: 549093
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۷:۵۳:۵۵
| |

مدیر کل تعاون استان البرز:

جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز پنج برابر مزد روزانه است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز گفت: سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌ به کارگیری اتباع غیر مجاز فعال است و جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز پنج برابر مزد روزانه و حدود ۷۰۰هزار تومان در روز است.

جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز پنج برابر مزد روزانه است
کد خبر: 549093
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۷:۵۳:۵۵

عبداله دارایی در نشست با خبرنگاران که روز سه شنبه ششم اردیبهشت در محل این اداره کل برگزار شد، افزود: رفع فقر یکی از ماموریت های مهمی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به پیگیری آن می پردازد. این ماموریت از طریق کارگروهی متشکل از سه وزارتخانه و امضای تفاهم نامه‌ای پیگیری می شود. ادارات کل تعاون نیز با استفاده از سامانه حامی به شناسایی نیازمندانی که تحت پوشش هیچ ارگان حمایتی نیستند و معرفی آن‌ها می‌پردازد تا نیازهای معیشتی آنان پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: ماموریت دوم و مهمتر که از سوی وزارت متبوع محول شده، صحت سنجی اشتغال اتفاق افتاده در سال ۱۴۰۰ و سال‌های پیش است که این ماموریت را نیز انجام دادیم.

این مسئول تصریح کرد: ماموریت سوم نیز افزایش ۵۷ درصدی مزد بود. دولت در سال جدید با اتفاق و همفکری نماینده کارگر کارفرما و دولت به جمع بندی این مزد برای کارگران رسیدند که این موضوع در بین کارگاه‌های کوچک و بزرگ اجرا شده است. همچنین کمک دولت به بنگاه‌های کوچک اینگونه است که مطالبات آن‌ها در قالب بسته‌ای در حال طراحی توسط دولت است و به زودی شامل حال بنگاه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به شروع هفته کار و کارگر گفت: از ۵ تا ۱۱ اردیبهشت پاسداشت و نکوداشت کارگران عزیز است. اگرچه در طول سال باید این نکوداشت وجود داشته باشد اما در این هفته توقع ویژه‌تری وجود دارد.

دارایی با اشاره به برنامه‌های هفته کارگر تصریح کرد: تجدید بیعت با شهدای کارگری، بازدید نماینده ولی فقیه از محیط‌های کارگری، حضور نماینده مجلس در جمع کارگران در این روزها اتفاق افتاد. همچنین ستادی با همکاری استاندار تشکیل شد که در شهرستان‌ها به صورت خاص در حوزه‌های مختلف به کارگران خدمات ارائه می‌شود. 

وی ادامه داد: دهم اردیبهشت جشنواره امتنان از مقام کارگر و گروه‌های کار نمونه برگزار می‌شود. همچنین از البرز گروه کار نمونه در ستاد ملی داریم که مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی حوزه‌های محوری این اداره کل را در زمینه تعاون، اشتغال و رفاه اجتماعی عنوان کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری واگذاری ماموریت‌های دولتی به مردم از طریق تعاون و سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد جزو ماموریت‌های ماست و باید نسبت به توسعه و ترویج تعاونی در بین آحاد مردم تلاش کنیم.

دارایی افزود: تعاونی‌ها مجموعه‌های حقوقی هستند که می‌توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند. بستر تعاونی می‌تواند به رونق اشتغال کمک کند. امسال بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین تاکید شده است و بیشترین تمرکز بر تعاونی‌های دانش بنیان است. به این ترتیب باید تعاونی‌های دانش بنیان گسترش یابد که با تعامل با مجموعه‌های مختلف امکان پذیر است. 

وی اشتغالزایی را از دیگر محورهای مورد تاکید عنوان کرد و گفت: اشتغال نوک پیکان توجه ماست. همه دستگاه‌ها باید به حوزه اشتغال و اشتغالزایی کمک کنند و برنامه ریزی و همراهی همه دستگاه‌ها مهم است. آنچه در این بین مورد تاکید است مشاغل خانگی است. گسترش مشاغل خانگی بر اساس مهارت و کارکردها می تواند به اشتغالزایی کمک کند. یکی از مسائلی که پیگیر آن هستیم مشاغل خانگی است که دولت نیز مدت دریافت مجوزها در این بخش را به سه روز کاهش داده است. می‌طلبد دستگاه‌های خدماتی، سازمان‌ها، مساجد و محلات به این موضوع توجه کنند. باید بازارچه‌های فروش را گسترش دهیم و به هر طریق این بخش تقویت شود. 

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز در بخش رفاه اجتماعی بخشی از ماموریت توسط نهادهای حمایتی انجام و بخشی در حوزه یارانه ای نیز بر عهده ماست. 

وی تاکید کرد: باید همگی تمرکز را بر حوزه های تولید، اشتغال و دانش بنیان بگذاریم. به کمک همه دستگاه ها باید از ظرفیت عظیمی که در استان داریم استفاده کنیم. 

وی همچنین بخش عمده مطالبات را در بخش اشتغال عنوان کرد و گفت: کاریابی ها در معرفی افراد جویای کار به خوبی فعالیت می‌کنند. 

وی در مورد رسیدگی به پرونده‌های اختلاف بین کارگر و کارفرما اظهار کرد: البرز کمترین نقض رای را در دیوان عدالت اداری دارد و از لحاظ رسیدگی به پرونده‌های شکایت بین کارگر و کارفرما شرایط خوبی دارد. 

وی در مورد به کارگیری اتباع غیرمجاز و افغان گفت: سامانه ای برای دریافت گزارش در مورد اتباع غیر مجاز فعال است و جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز ۵ برابر مزد روزانه و حدود ۷۰۰ هزار تومان است. 

وی در مورد نگرانی از تعدیل نیرو توسط کارفرما ها با افزایش ۵۷ درصدی دستمزد گفت: کارفرماها نباید تعدیل نیرو کنند از ابتدای سال تاکنون چند جلسه با کارفرماها برگزار شد و نگرانی در مورد افزایش مزد ۵۷ درصدی نداشتند؛ اما نکته مهم این است که کارفرماها دغدغه‌های دیگری در مورد مطالبات خود دارند. بنابراین بیشتر باید به ملاحظات و نکات دیگر در مورد کارفرماها بپردازیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها