معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد:

نیاز سالانه تهران به ۱۵۰ هزار مسکن/ ۴۲ درصد از مردم کشور زیر خط فقر مسکن قرار دارند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکیدر کرد: تهران سالانه نیاز به ۱۵۰ هزار مسکن دارد.

نیاز سالانه تهران به ۱۵۰ هزار مسکن/ ۴۲ درصد از مردم کشور زیر خط فقر مسکن قرار دارند
کد خبر: 549064
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۵:۱۹:۰۵

حمیدرضا صارمی در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از قرارگاه جهادی مسکن با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد خانه‌های مستحکم به ویژه در بافت فرسوده، اظهار کرد: شهر تهران 11 درصد جمعیت کشور و 15 درصد جمعیت شهری کشور را به خود اختصاص داده است. وقتی دولت می‌گوید سالیانه یک میلیون مسکن ایجاد خواهد کرد قاعدتا در این مسکن ملی باید 150 هزار واحد را به تهران اختصاص دهد و نمی‌دانیم چرا در شهرهای جدید و شهرک‌ها این اقدام را انجام می‌دهد.

به گزارش تسنیم، صارمی با تأکید بر اینکه دولت عمده تلاش خود را باید بر روی تهران بگذارد، تصریح کرد: در شاخص‌های مسکن در کل جهان تنها دمشق بدتر از ماست.

وی با اشاره به اسناد فرادستی و بند 21 ماده 55 و بند هشتم ماده 41 برنامه پنج ساله سوم شهرداری یادآور شد: بر این اساس شهرداری موظف به مشارکت در تامین مسکن جایگزین برای پشتیبانی از برنامه‌ها و اقدامات نوسازی محلات بافت فرسوده است. در قانون جامع مسکن، قانون اساسی، قانون شهرداری و قانون جهش مسکن به طور معمول شهرداری ملزم به برنامه ریزی در خصوص مسکن است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در ماده چهار قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت فرسوده نیز شهرداری مکلف است نسبت به احیا و نوسازی ورود پیدا کند، یادآور شد: ماموریت اصلی خودمان را ارتقاء کیفی، توسعه و تجهیز خدمات روبنایی، بهسازی و نوسازی مسکن و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ساکنان محلات می دانیم.

وی تأکید کرد: سیاست قرارگاه جهادی مسکن برنامه ریزی برای ایجاد ساز و کار مسکن، تأمین مسکن گروه‌های کمتر برخوردار در پیوند با سایر گروه‌های درآمدی از طریق هم افزایی نهادها، تقویت پژوهش‌های کابردی در این زمینه و اولویت بخشی به بهسازی مسکن است.

صارمی با بیان اینکه جامعه نمی‌پذیرد پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب در زمینه مسکن با آزمون و خطا پیش برویم، خاطرنشان کرد: مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است که گزارش آن اعلام خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در تهران و سایر شهرها تغییرات جمعیتی نسبت به سایر کشورها تغییرات عجیبی است، اظهار کرد: از سال 1335 تا سال 1400 جمعیت شهری 11 برابر شده و به ندرت کشوری این میزان تغییرات را داشته است. افزایش جمعیت و افزایش نیاز به مسکن در تمام شهرهای کشور وجود دارد اما در شهری مثل تهران به مرز خطرناکی رسیده است.

صارمی گفت: سیاست آقای زاکانی این است که در موضوعات شهری نمی‌توانیم خود را بی مسئولیت نشان دهیم. شهرداری نمی‌تواند نسبت به رفاه شهروندان بی تفاوت باشد و قانون گذار این اجازه را به شهرداری داده که ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه در تفاهم نامه‌ها تعهد ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با این وجود هماهنگی شیوه تولید مسکن، وجود ظرفیت‌های صندوق‌ها و کنترل قیمت مسکن در تفاهم نامه مدنظر است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در افزایش تولید مسکن به دنبال بهبود ضریب مالکیت مسکن هستیم، یادآور شد: علاوه بر این کاهش هزینه مسکن در سرانه مصرف خانوار، ترغیب و توسعه فرزندآوری، تلاش در جهت کاهش انباشت مسکن و جلب مشارکت عمومی و بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده‌ایم که در این راستا نسبت به صدور مجوز، اعطای تسهیلات، افزایش ساخت و ساز اقدام می‌کنیم.

صارمی تصریح کرد: متوسط رشد سالانه تهران کم نشده و مطالعات نشان می‌دهد رشد تا سال 1430 بالاتر از میانگین کشوری خواهد بود. سهم جمعیتی شهر تهران سال 35، 25 درصد جمعیت کشور بوده و در سال 45 به 27 درصد رسیده و در این سالها سهم تهران کم نشده بلکه در حومه مستقر شده است.

وی با بیان اینکه در سال 95 از جمعیت 59 میلیون نفری کشور هشت میلیون و 600 هزار نفر در تهران ساکن است و با انحراف معیار دو درصدی در حال حاضر جمعیت شهری تهران 9 میلیون و 260 هزار نفر است، یادآور شد: در حال حاضر تهران 14.7 رصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده که باید شهرهای پیرامون تهران را نیز حساب کرد که همچنان ادامه دارد. در این آینده نگری حتی اگر جمعیت چندان افزایش پیدا نکند در تمام پیش بینی ها جمعیت تهران 1.5 تا چهار میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

صارمی با بیان اینکه در کل کشور 50 درصد هزینه خانوار به مسکن اختصاص دارد، یادآور شد: این در حالیست که در تهران عدد زیادی به مسکن اختصاص دارد.

وی  تصریح کرد: تعداد کل پروانه‌های صادر شده تهران در سال قبل پنج هزار و 300 فقره بوده است. حدفاصل 1375 تا سال 1400 تعداد واحدهای ساختمانی در برخی سالها 220، 180 و 160 هزار واحد بوده که در این سالها به 65 هزار و 59 هزار واحد رسیده است که در کشور به این شکل نبوده و روند افزایشی داشته است. این نشان می‌دهد که در تهران یک گلوگاه داریم و باید در برنامه ریزی‌ها به آن توجه داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: آمار نشان می‌دهد که منطقه یک 294 فقره مجوز در طول سال صادر کرده است.از همه عوامل و متغیرهای اثرگذار استفاده خواهیم کرد تا این آمار را دو تا سه برابر افزایش دهیم. همین آمار نشان می‌دهد که وضعیت ما خوب نیست. در سال 99 تعداد پروانه‌ها هزار و 700 فقره بیشتر از امروز بوده است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مناطق ما ظرفیت جمعیت پذیری دارند، اظهار کرد: در منطقه 22 روزی بحث می‌شد که 540 هزار نفر جمعیت دارد در حالیکه 176 هزار نفر جمعیت رسمی و سرشماری شده دارد و ممکن است با تغییرات جمعیتی در این سالها به 210 هزار نفر رسیده باشد. منطقه 9 در حال حاضر 174 هزار نفر و منطقه 21 نزدیک به 186 هزار نفر جمعیت دارد. در منطقه 21 ظرفیت بلندمرتبه سازی وجود دارد و بسیاری از کارخانجات و صنایع ما در این منطقه مستقر هستند و می‌توان بلندمرتبه سازی انجام داد.

صارمی با اشاره به کاهش بعد خانوار، یادآور شد: میانگین رشد جمعیت شهر تهران به نسبت کل کشور جزء اولین و بیشترین میزان رشد بوده است. میانگین رشد جمعیت تهران و البرز 1.78 و 2.49 درصد و متوسط کشوری 1.24 درصد است. سهم مهاجرت برای شهر تهران 21 درصد و سهم ولادت 79 درصد است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس مطالعات سال 95 روزانه 3.5 میلیون از 10 میلیون سفر با وسایل نقلیه شخصی در تهران به خودروهایی تعلق دارد که از بیرون وارد تهران می‌شود، تصریح کرد: وقتی کرایه حمل و نقل عمومی ارزان و مسکن گران باشد حومه نشینی افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: فکر نکنیم اگر در تهران سخت گرفتیم، مقررات را بستیم و ساخت و ساز را کاهش دادیم، جمعیت خارج می‌شود بلکه این جمعیت در اسلامشهر، مرتضی گرد و مسگر آباد ساکن می‌شوند. ارزیابی نیاز مسکن تهران نشان می‌دهد با وضعیت موجود تهران سالانه به حداقل 150 هزار واحد مسکونی نیاز دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه این در صورتی است که فکر کنیم نیازی از گذشته نداشتیم، یادآور شد: این نیاز به 365 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و ناپایدار است، تعداد ازدواج در سال 50 هزار مورد بوده و بعد خانوار نیز کاهش پیدا کرده است.

صارمی افزود: از سال 1381 تا سال 1400 سالانه 98 هزار واحد مسکن ساخته شده و از سال 94 به زیر 100 هزار نفر رسیده است. بدتر این است که از سال 93 به 65 هزار واحد رسیده و با رفع این نیاز 150 هزار واحدی می‌توان بسیاری از مشکلات را در این زمینه برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه فشار تقاضا به شدت در تهران وجود دارد، اظهار کرد: با این حال عرضه پایین است. یک متر واحد مسکونی در خیابانی مثل کارگر شمالی که هفت میلیون تومان بوده در عرض سه سال به 80 میلیون تومان افزایش یافته است.

صارمی با اشاره به اینکه 42 درصد از مردم کشور زیر خط فقر مسکن قرار دارند، اظهار کرد: خط فقر مسکن به این شکل است که هر خانوار بیش از 30 درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص دهد زیر خطر فقر قرار دارد. خط فقر تهران 80 درصد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه شورای شهر وارد عمل شود تا دولت نگاه ویژه تری به مسکن در تهران داشته باشد، تصریح کرد: اجاره نشینی در تهران در سال 95 حدود 43 درصد بوده که احتمال می‌رود به 50 درصد رسیده باشد. همچنین سهم مسکن در خانوار تهرانی از 49 درصد در سال 96 به 65 درصد در سال 1400 رسیده است. از ده میلیون تومان درآمد 6.5 تومان به اجاره اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه برخی وضعیت مالی خوبی دارند و احتمالا میزان اجاره 10 درصد درآمد آنها نیز نباشد، گفت: سهم مسکن در سبد خانوار بیش از 50 تا 60 درصد مردم تهران بالای 80 درصد است. همچنین بعد خانوار یک نفره در تهران 11.88 درصد و دو نفره 23.7 درصد است که در مجموع 34 درصد از جمعیت شهری تهران خانوار یک و دو نفره و 30 درصد نیز سه نفره هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه 43 درصد تهرانی ها مستاجر هستند که متوسط کشوری 25 درصد است، یادآور شد: در مناطق چهار و 15 آمار اجاره نشینی بیشتر از سایر مناطق است.

وی از رشد هزار و 438 درصدی قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از سال 90 تا 1400 خبر داد و افزود: رشد قیمت هر واحد مسکونی هزار و 625 درصد افزایش پیدا کرده و دلیل آن افزایش مساحت واحد و اختصاص پارکینگ به واحدهای هرچند کوچک بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران  با بیان اینکه طرحی را به شورای عالی معماری و شهرسازی دادیم که واحدهایی با مساحت پایین مشمول پارکینگ نشوند، خاطرنشان کرد: شورای ششم در چشم انداز چهار ساله خود یک مصوبه‌ای داشته باشد که خانوارهایی که خودرو دارند پارکینگ داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر به من در خصوص الگوی معماری و طراحی بهینه سخن می گفتند، یادآور شد: در الزام قانون برنامه سوم شهرداری در مسکن جایگزین، در محله باغ آذری بر اساس یکی از تفاهم نامه‌ها با بنیاد مسکن، 800 واحد مسکونی با مسجد، مدرسه، بازار محلی و مجتمع اداری ساخته خواهد شد. یکی از ویژگی‌های شهر اسلامی با محوریت محله است.

صارمی تأکید کرد: تا پایان امسال عملیات اجرایی در پنج محله آغاز خواهد شد. در یک محله آغاز شده، در یک محله مجوزها صادر شده و در سه محله دیگر نیز تا پایان شهریورماه عملیات اجرایی شروع می‌شود. حدود پنج هزار واحد برای اولین بار با مرکزیت محله احداث می‌شود که بخشی از آن توسط بخش خصوصی و بخشی از آن بر اساس تفاهم نامه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید احصا شده در نوسازی، اراضی ناکارآمدی و در بخش خصوصی است، گفت: اگر مناطق الزام داشته باشند که زمین‌هایی که در اختیار دارند به سازمان نوسازی شهرداری تهران قرار دهند ظرفیت فراوانی در تولید مسکن خواهیم داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر تعیین شرح وظایف، تعیین ساختار و تشکیل جلسات قرارگاه جهادی مسکن در چند ماه اخیر، گفت: آقای زاکانی اوایل کار به من تأکید کرد که هر کاری داریم کنار بگذاریم و در هفته دو ساعت زمان بگذاریم که به بحث ساخت مسکن به ویژه در بافت فرسوده بپردازیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اراضی مستعد برای تأمین مسکن مشخص شد، گفت: مالکیت آن به شهرداری، بخش خصوصی و دیگر بخش‌ها تعلق داشت. حدود 18 میلیون متر مربع فضا شناسایی شده که امکان بارگذاری مسکن در آنها وجود دارد.

صارمی تأکید کرد: برای تأمین مسکن مناطق الزام شدند که چه تعداد مسکن می‌توانند تولید کنند که یا به سازمان نوسازی تحویل دهند و یا با مشارکت بخش خصوصی اقدام کنند. منطقه یک، دو، سه، چهار، 22 این الزام ایجاد شده و برخی مناطق بار کمتری را دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها