با وجود وعده‌ها، قیمت لبنیات گران شد

با وجود اعلام سخنگوی انجمن صنایع لبنی مبنی بر عدم افزایش قیمت محصولات لبنی تا پایان ماه رمضان مشاهدات میدانی حاکی از افزایش 15 درصدی قیمت محصولات لبنی از درب کارخانه در روزهای اخیر است.

با وجود وعده‌ها، قیمت لبنیات گران شد
کد خبر: 548623
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ۱۳:۰۷:۲۲

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در روزهای گذشته گفت: لبنیات به قیمت اسفند سال گذشته عرضه می‌شود و تا پایان ماه رمضان نیز قیمت لبنیات تغییری نخواهد داشت.

به گزارش قرن نو، این مقام مسئول در ادامه افزود: قیمت اقلام ضروری سبد کالای خانوار تغییر نکرده، فقط یکی دو برند افزایش هزار تومانی قیمت داشتند که با تذکر وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنایع لبنی به قیمت قبل برگشتند. به طور کلی روند کنترل قیمت لبنیات تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

در این بین اما مشاهدات میدانی حاکی از افزایش چراغ خاموش قیمت محصولات لبنی از درب کارخانه است؛ به گفته فروشندگان برخی از کارخانه‌های محصولات لبنی قیمت محصولات خود را برای عرضه در روز جاری تا 15 درصد افزایش داده‌اند.

نرخ مصوب محصولات لبنی در حالی از سوی کارخانه‌ها تا 15 درصد افزایش یافته است که براساس گزارش مرکز آمار از شهریور 1399 تا شهریور 1400 قیمت محصولات لبنی به طور خیره کننده ای افزایش داشته است.

براساس گزارش این مرکز قیمت شیر از شهریور 1399 تا شهریور 1400 نزدیک به 69.2 درصد، قیمت ماست 75.7 درصد، قیمت پنیر 68.4 درصد، قیمت کره 107.5 درصد و قیمت خامه 69.7 درصد افزایش داشته است.

اما افزایش قیمت محصولات لبنی به شهریور 1400 ختم نشده است؛ مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر بطری یک لیتری شیر از 13 هزار تومان در شهریور 1400 امروز به 16 هزار تومان رسیده است.

در این بین برخی از محصولات لبنی در سال گذشته نوسانات قیمتی شدیدتری را تجربه کردند که از میان آنها می توان به کره اشاره کرد؛ نوسانات شدید قیمتی کره به سال 1399 باز می‌گردد زمانی که عرضه این محصول مختل شد و با تغییر ارز، واردات کره از رسمی به نیمایی، واردکنندگان از واردات این محصول امتناع کردند.

نوسانات شدید قیمتی کره اما به سال 1399 ختم نشد و در سال 1400 و در سال جاری نیز روند افزایش قیمت آن ادامه داشته است؛ بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر 100 گرم کره از 12 هزار و 800 تومان در شهریور ماه سال گذشته امروز به 16 هزار تومان رسیده است.

قیمت دوغ نیز از شهریور 1399 تا امروز افزایش چشمگیری داشته است؛ بطری‌های یک و نیم لیتری دوغ درحالی امروز در بازه قیمتی 18تا 20 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند که این محصول در شهریور ماه سال گذشته 12 هزار 600 تومان قیمت داشته است.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان به محصولات لبنی محدود نشده است و سایر کالاهای اساسی مانند نان، گوشت، خرما و برنج نیز در روزهای اخیر گران شده است.

طبق بررسی های به عمل آمده قیمت برنج درجه یک ایرانی در روزهای اخیر در خرده فروشی ها از کیلویی 100 هزار تومان نیز گذرد کرده است و این در حالی است که در اواخر اسفند ماه سال گذشته هر کیلوگرم از برنج درجه یک ایرانی در بازه قیمتی 85 تا 90 هزار تومان خرید و فروش می شده است.

قیمت گوشت قرمز نیز در روزهای ماه رمضان افزایش چشمگیری داشته است و در حال حاضر هر کیلوگرم گردن گوسفندی به قیمت 180 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود که نسبت به میانگین قیمت یک سال گذشته 36 درصد گران شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها