کد خبر: 544467
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۰۸:۱۶:۰۸
| |

خجسته‌پور:

برای رقابت در کیفیت و قیمت، باید سوار بر بال اقتصاد دانش‌بنیان شویم

وظیفه دولت برای تحقق شعار سال انجام کار نظارتی و حمایتی است

​قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: کاری که دولت باید در امر تولید دانش بنیان انجام دهد، کار نظارتی و حمایتی است و لازم نیست در اقتصاد دخالت کرده و در دست خود بگیرد.

برای رقابت در کیفیت و قیمت، باید سوار بر بال اقتصاد دانش‌بنیان شویم
کد خبر: 544467
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۰۸:۱۶:۰۸

علیرضا خجسته‌پور، قائم مقام حزب جامعه اسلامی مهندسین، در پاسخ به این سوال که چرا رهبری امسال شعار، « تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را مطرح کردند، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد در کشور اهمیت داشته و همچنین با معیشت مردم سر و کار دارد، ایشان شعارها و نام‌گذاری سال‌ها را بر مبنای موضوعات اقتصادی مطرح می‌کنند. در میان موضوعات اقتصادی، یکی از موضوعات مهم که باید به آن پرداخته شود، تولید است. کما اینکه رهبری از تولید هم در نام سال دو سال گذشته خود نیز استفاده کرده بودند. 

به گزارش ایلنا، وی افزود: نکته مهمی که رهبری با صراحت به آن پرداختند این بود که برخورد با نام سال شعارگونه و اینکه در سربرگ کاغذها نوشته شده و بنری در خیابان‌ها نصب شود، نباشد. به نظر می‌رسد که مسئولان باید برنامه عملی تعریف کرده و سیاستگذاران باید در حوزه تنظیم و اجرا، برنامه‌ها و اهداف را تبیین کنند. آن طور که مشخص است، موضوع شعار سال با توجه به اهمیت موضوعی که در جامعه دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد. 

خجسته‌پور تصریح کرد: رهبری هم در کنار موضوع تولید، دو موضوع تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی را هم بیان کردند. برداشت من از صحبت‌های رهبری این است که وقتی می‌گوییم تولید، کدام بخش تولید برای کشور به صرفه و بهتر بوده و می‌تواند کشور را زودتر به جهش اقتصادی برساند؟ یا به گفته رهبری باید به تولید دانش‌بنیان توجه کرد؟ نتیجه تولید دانش‌بنیان چه می‌شود؟ چقدر این اتفاق خوب می‌تواند زودتر رقم بخورد؟ 

وی در ادامه افزود: مسئولان امر در حوزه‌های مختلف از جمله تدوین برنامه، اجرا و همچنین حوزه قضایی باید در خصوص حمایت از تولید، راهکارها و برنامه‌های خود را ارائه کنند و همچنین باید در تولید دانش‌بنیان کار و حمایت بیشتری انجام دهند. کاری که دولت باید انجام دهد، کار نظارتی و حمایتی است. لازم نیست دولت در اقتصاد دخالت کرده و آن را در دست خود بگیرد. وظیفه دولت‌ها در حکمرانی، حمایت و نظارت در تولید است. این امید را می‌توان داشت که دولت سیزدهم، فرمایش رهبر انقلاب را در این برنامه به پیش ببرد. 

خجسته‌پور همچنین یادآور شد: صنایع مختلفی از جمله صنایع فولادی، معدنی و .. در کشور فعالیت می‌کنند. برای آنکه این محصولات بتوانند در دنیای رقابتی امروز از جنبه قیمت و کیفیت رقابت کنند، باید سوار بر بال اقتصاد دانش‌بنیان شویم و تولیدات خود را بر این محور به پیش ببریم. در این مورد، بعضی‌ها می‌گویند به علت تعرفه‌ها در کشور، رقابت پایین است. شاید این حرف از دید تعرفه‌ای درست باشد، اما از دید مردم این حرف درست نیست. چراکه مردم به دنبال تولید با کیفیت می‌روند و محصول با کیفیت می‌خواهند. 

وی تصریح کرد: ما جوانان تحصیلکرده‌ زیادی در کشور داریم که قطعا ایده‌های خوبی داشته و بلد هستند حرف‌های نو بزنند. این جوانان می‌توانند چرخ‌های اقتصاد دانش‌بنیان را به حرکت در بیاورند. طبق صحبت‌های رهبری، حمایت شفاف از شرکت‌های دانش‌بنیان نه به شکلی که ظاهری باشد، می‌تواند مسیر را برای تولید دانش‌بنیان در کشور هموار کند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها