کد خبر: 544183
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۰۹:۴۴:۰۰
| |

عزت الله یوسفیان ملا، نماینده پیشین مجلس، مطرح کرد:

تولید دانش‌بنیان، یعنی تولید مبتنی بر دانش و استفاده از بازار رقابتی

نماینده پیشین مردم در مجلس گفت: وقتی رهبری گفتند به سمت دانش بنیان برویم یعنی تولید مبتنی بر علم و نیاز کشور و با استفاده از بازار رقابتی باشد.

تولید دانش‌بنیان، یعنی تولید مبتنی بر دانش و استفاده از بازار رقابتی
کد خبر: 544183
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۰۹:۴۴:۰۰

عزت الله یوسفیان ملا نماینده پیشین مجلس درباره انتخاب شعار سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری با عنوان « تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین » گفت: مسئله اصلی کشور مسائل معیشتی و اقتصادی است. وقتی ما اقتصاد و معیشت را می‌گوییم، یعنی چند مورد هستند که مثل حلقه‌های زنجیر به هم وابسته هستند. وقتی می‌گوییم اشتغال یعنی اشتغال به همراه تولید حساب شده است. 

به گزارش ایلنا، وی افزود: رهبری درباره تولید دانش‌بنیان گفتند، نه تولیدی که ممکن است نه تنها اشتغال صحیح ایجاد نکند بلکه گردونه آن به شکلی باشد که شرایط اقتصادی کشور را از مسیر جریان خود خارج کند. بنابراین ایشان برای این گفتند به سمت دانش‌بنیان برویم یعنی تولید مبتنی بر علم و نیاز کشور باشد. مقام معظم رهبری درباره اشتغال هم گفتند اشتغال کاذب نباشد. یعنی به طور مثال شغل سیگار فروشی در کنار خیابان که فرد از سر ناچاری به دنبال آن رفته نباشد. بنابراین ایشان کلمه اشتغال را در کنار دانش‌بنیان آوردند. یعنی اشتغالی مبتنی بر علم، دانش و تولید، دانش‌بنیان است. وقتی این اتفاق باشد یعنی تولیدی که نیاز کشور است به حرکت در می‌آید. 

یوسفیان تصریح کرد: وقتی نیاز کشور تولید شود، اشتغال هم اتفاق می‌افتد. ما تولید بدون اشتغال نداریم. هرچه تولید بیشتر باشد بازار رقابت هم افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال، متاسفانه امروز، شاهد آن هستیم تولید خودرو در انحصار دو شرکت است و شخص دیگری قادر نیست خودرو تولید کند. بنابراین مجلس و دولت این موضوع را متوجه شدند و در نهایت تلاش می‌کنند تا واردات خودرو به کشور آزاد شده تا با خودروهایی که در داخل تولید شود در اینصورت بازار رقابتی به وجود می‌آید که این موضوع همان تولید دانش بنیان می‌شود. وقتی تولید بر اساس رقابت باشد، کیفیت بالا رفته و قیمت پایین می‌آید. ما زمانی افزایش قیمت داریم که تولید بر مبنای دانش و علم نباشد. 

این نماینده پیشین مجلس گفت: رهبری وقتی این دو کلمه را گفتند، یعنی ابعاد فراوانی دارد. بسیاری از قوانین و مقررات باید سریع و فوری اصلاح شود. اینکه رهبری فرموند در تابلو ننویسید اما در تمام سربرگ ادارات شعار سال قبل که همان رفع موانع تولید بود، نوشته شد. نتیجه چه شد؟ چه اقدامی کردند؟ هیچ.

یوسفیان تاکید کرد: امروز بانک‌ها وظیفه دارند با پرداخت وجوهی به عنوان حمایت از تولیدات دانش بنیان از تولیدکنندگان حمایت کنند. وقتی کالایی تولید می‌شود، این کالا بلافاصله تبدیل به پول نمی‌شود تا به کارخانه برگردد. در این مدت طولانی که بازگشت پول به کارخانه اتفاق می‌افتد، بانک‌ها باید وامی به عنوان تنخواه به کارخانه بدهند تا هزینه‌های روزمره خود را تامین کرده و پول آن کالا بازگردد. مشکل اینجاست که بانک وقتی خارج از رسالت خود یعنی دادن وام به تولید دانش بنیان، جنسی را تولید می‌کنند، فضای رقابتی را از بین می‌برند و دانش بنیان به فنا خواهد رفت. بنابراین بانک باید به وظیفه خود یعنی حمایت از تولید کننده دانش بنیان بازگردد. 

این نمایده پیشین گفت: باید به این شعار به صورت جدی عمل شود یعنی مجلس بعد از تعطیلات باید بنشیند و تمام موارد مربوط به این موضوع را تصویب کرده تا کار به روال خود بیافتد. باید تکلیف واحدهای تولید، نهادها و دستگاه‌هایی که باید از تولید دانش بنیان حمایت کنند، را روشن کند. وقتی تکلیف تمام این موضوعات روشن شد، باید در کنار هم قالب تولیدات دانش بنیان را عملی کرده و به نتیجه نهایی برسانند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها