کد خبر: 540938
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۰۹:۰۳:۵۰
| |

بازار سرمایه بیمار و محتاج نقدینگی است

طبق رسوم سال‌های گذشته، آخرین ماه از سال شمسی را بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به نام تسویه اعتباری‌ها می‌شناسند.

بازار سرمایه بیمار و محتاج نقدینگی است
کد خبر: 540938
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۰۹:۰۳:۵۰

طبق رسوم سال‌های گذشته، آخرین ماه از سال شمسی را بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به نام تسویه اعتباری‌ها می‌شناسند. در این ماه می‌توان پس از بررسی نمودار قیمتی در دوره‌های قبلی بسیاری از سهام و شاخص کل نشانه‌های افزایش عرضه را مشاهده کرد. حتی با بررسی تابلوی نماد‌های بورسی می‌توان اثرات افزایش عرضه مخصوصا توسط حقوقی‌ها را متوجه شد.

به گزارش تعادل، در این ماه بیشتر کارگزاری‌ها اقدام به تسویه اعتبارات پرداختی و بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به دلیل پرداخت حقوق و عیدی کارمندان خود اقدام به نقد کردن مقداری از سهام خود می‌کنند.

البته نکته دیگری که در مورد قبل می‌توان خاطرنشان کرد این است که بسیاری از شرکت‌های فعال بورسی سال مالی خود را همزمان با پایان سال شمسی به پایان می‌رسانند و به این دلیل هم برای تهیه صورت‌های مالی خود مقدار دیگر بر این افزایش فروش می‌افزایند.

حتی می‌توان این فشار بیشتر را در تابلو نماد‌های بورسی که حقوقی فعال در آن را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که فعالیت اصلی آنها در راستای سود‌آوری از خرید و فروش سهام است، متوجه شد. این سری دلایل تکرار شونده در سال که به‌ طور تکراری هر ساله در اسفند ماه اتفاق می‌افتد میزان عرضه در بازار را افزایش می‌دهند.

البته موردی که می‌توان به آن اشاره کرد افت میزان دریافتی اعتبار از کارگزاری‌ها نسبت به سال‌های قبل است؛ زیرا استقبال کم افراد در سال جاری نسبت به سال‌های قبل نشان از عدم رغبت افراد نسبت به گرفتن اعتبار در طی سال بوده است.

به این دلیل برخی از فعالان هم انتظار دارند نسبت به سال‌های قبلی به دلیل افت زیاد دریافت این اعتبارات میزان عرضه توسط این مورد کاهش محسوسی داشته باشد.

این کاهش استقبال از اعتبارات و کل بازار را به راحتی می‌توان به آخرین عرضه اولیه بازار بست داد که به میزان قابل توجهی با کاهش توجه نسبت به عرضه اولیه‌های قبلی و مشارکت افراد در آن مشاهده کرد.

یکی از دلایلی که به آن اشاره می‌کنم که می‌تواند از محرک‌های اصلی بازار در این ماه باشد تأییدیه‌های برجامی است که خیلی از پول‌های پارک شده در کنار بازار را وارد آن خواهد کرد. این مورد را می‌توان زمانی مشاهده کرد که زمان‌هایی که اخبار مثبت یا منفی از مذاکرات منتشر می‌شود بازار در جهت بالا یا پایین نوسان می‌کند و این مفهموم را می‌رساند که خیلی از پول‌ها انتظار این خبر را می‌کشند. مورد دیگری هم که هنوز رفع ابهام نشده و به تصویب کامل نرسیده لایحه‌های بودجه است که می‌تواند با  رفع این ابهامات مخصوصا در بعضی از صنایع خاص و عملا کل بازار را دستخوش سنت‌شکنی کرده و اسفند ماه را با افزایش استقبال روبه‌رو کند.

به عنوان مثال مساله ارز ۴۲۰۰ که با خبر‌های مختلف خود مبنی بر برداشت آن و تکذیب بعد از آن اشاره کرد که صنایع تاثیر‌پذیر را دچار نوسان می‌کند.

البته اگر این انتظارات مثبت در این ماه برآورده نشود باید بیشتر انتظار اصلاح ولی صرفا از نوع زمانی را داشت تا به فصل مجامع که یکی از فصول پر تقاضای بازار قاعدتا بوده است، برسیم.

البته خیلی از فعالان بازار منتظر رسیدن فصل مجامع و سال آتی هستند چون هم در فصل مجامع با طراوت بازار به‌طور عادت روبه‌رو هستیم که البته طبق بررسی گذشته بیشتر رشد‌های قابل توجه و مناسب بازار در این فصل و نیمه‌های اول سال شمسی اتفاق افتاده است.

تمامی موارد یاد شده باعث بیماری در بازار شده که هرکدام فقط روی مهم‌ترین مولفه بازار، آن هم ورود نقدینگی دارد که مهم‌ترین محرک بازار است و تمامی پارامتر‌ها خود را در این مولفه نمایان می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها