کد خبر: 540809
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۱۵:۳۷:۱۲
| |

سرمایه در گردش، درخواست اصلی تولیدکنندگان گلستانی در سفر هیأت دولت به استان

کارآفرین گلستانی یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان را نیاز به تسهیلات و سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: تسهیلات با کارمزدهای بالای بانکی هیچ توجیهی برای تولید کننده ندارد.

سرمایه در گردش، درخواست اصلی تولیدکنندگان گلستانی در سفر هیأت دولت به استان
کد خبر: 540809
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۱۵:۳۷:۱۲

گلستان یکی از قطب‌­های اصلی پرورش پیله‌تر ابریشم در کشور محسوب می­‌شود، این استان شمالی همواره جزو سه استان نخست تولید پیله‌تر در کشور است.

به گزارش فارس، صنعت نوغانداری اگر چه می­‌تواند ارزش‌افزوده قابل توجهی برای استان ایجاد کند اما وجود یک حلقه مفقوده در این صنعت موجب شد تا سال‌­ها درآمد حاصل از تولید پیله‌تر ابریشم در گلستان نصیب استان‌­های دیگر شود چرا که امکانات لارم برای تبدیل پیله‌تر ابریشم به نخ در گلستان وجود نداشت از این رو چند سالی صنعت نوغانداری در استان با افول مواجه بود، اما حدود دو سالی می­‌شود که با همت یک بانوی کارآفرین گلستانی کارگاه نخ‌ریسی در شرق استان احداث و این‌امر توانسته کمک‌زیادی به احیای مجدد صنعت نوغانداری در استان داشته باشد.

«لیلا چوبداری» مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد فرش از دانشگاه هنر اسلامی تبریز حدود دو سال است با ایجاد کارگاه نخ‌ریسی در یکی از شهرهای شرق استان به احیای مجدد صنعت نوغانداری و ترغیب مردم برای فعالیت در این حوزه کمک شایانی کرده است.

در حالی که فعالیت در حوزه نوغانداری با ایجاد شرایط لازم برای تبدیل نخ توانسته این فعالیت را برای نوغانداران مقرون به صرفه کند اما وجود برخی مشکلات، شرایط را برای کارآفرینانی که دغدغه ایجاد تولید و اشتغال دارند، سخت کرده است.

*نوسانات قیمت یکی از مشکلات مهم نوغانداران

بانوی کارآفرین گلستانی یکی از مشکلات مهم برای فعالان در حوزه نوغانداری را خام‌فروشی دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از آنجایی که قیمت پیله ارزان بود، بسیاری از نوغانداران این فعالیت را کنار گذاشتند در واقع قیمت پیله باید طوری تعیین شود که نوغاندار به ادامه این فعالیت تشویق شود.

لیلا چوبداری اظهار کرد: نوغانداران دیگر مجبور به خام‌فروشی نبودند و سود بیشتری عایدشان می­‌شد سال گذشته تعداد زیادی از نوغاندان خودشان را برای تبدیل به نخ به کارگاه ما آوردند  و نخ را با قیمت مناسبی برایشان فروختیم.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت نوغان یکی از مشکلات نوغانداران محسوب می‌شود، افزود: این موضوع که تاجرها از استان­‌های دیگر به استان‌ ما می‌­آیند و قیمت پیله را تعیین می­‌کنند یکی از مشکلات مهم نوغانداران است، از سویی توت ماده اولیه تغذیه ای کرم ابریشم است و بسیاری از توتستان‌های ما از بین رفته و بیشتر افرادی که در نوغانداری فعالیت می­‌کنند با چالش مواجه شده­‌اند و این‌امر باعث شده نوغانداری در استان نسبت به سال­‌های گذشته کمرنگ‌تر شود.

*افزایش هزینه مواد اولیه، سرمایه در گردش تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است

کارآفرین گلستانی از مسوولان درخواست کرد تا توتستان‌ها در استان بیشتر و احیا شود، افزود: البته جهاد کشاورزی توت­‌های اصلاح شده را‌ به صورت رایگان در اختیار افرادی که تمایل به کاشت آن دارند قرار می­‌دهد اما نیاز داریم این کار به صورت گسترده انجام شود.

وی در آستانه سفر هیأت دولت به گلستان، مهمترین مطالبه فعالان در حوزه نوغانداری و به طور کلی تولیدکنندگان را تأمین سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: مهمترین‌چالش تولیدکنندگان موضوع سرمایه در گردش است از آنجایی که هزینه مواد اولیه بسیار بالاست با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستیم.

وی گفت: از دولت تقاضا داریم برنامه ای برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان اتخاذ کنند چرا که گرفتن تسهیلات با کارمزد بالا برای تولید کننده توجیهی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها