کد خبر: 540249
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۳:۲۹:۵۷
| |

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

اگر دخانیات را گران کنید سیگار به کشور قاچاق می‌شود

دولت با پیشنهاد مجلس مبنی بر افزایش ۸۰۰ درصدی مالیات سیگار مخالفت کرد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بیان علل این مخالفت‌ها پرداخت.

اگر دخانیات را گران کنید سیگار به کشور قاچاق می‌شود
کد خبر: 540249
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۳:۲۹:۵۷

افزایش اخذ عوارض مازاد از سیگار از جمله پیشنهادهای کمیسیون تلفیق بود که پس از بیان نظرات موافق و مخالف، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کردند.

به گزارش تسنیم، کمیسیون تلفیق در حالی پیشنهاد افزایش 800 درصدی مالیات سیگار را با هدف عدم ترویج سیگار داده بود که دی‌ماه گذشته مجلس تجمیع مالیات سیگار را به‌تصویب رسانده بود.

در پیشنهاد کمیسیون تلفیق اینطور پیش‌بینی شده بود که هر 10 درصد افزایش مالیات سیگار، سبب کاهش 7 درصدی تقاضا می‌شود؛ اما برآوردهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معتقد بود که 7 درصد کاهش تقاضا از مصرف تولیدات داخلی و سیگارهای موجود در بازار به سمت استعمال سیگار قاچاق می‌رود و افزایش سیگار قاچاق را در پی دارد.

بر این اساس دولت با پیشنهاد افزایش 800 درصدی مالیات سیگار مخالفت کرد و علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان نماینده دولت به بیان علل این مخالفت‌ها پرداخت.

مویدی گفت: امروز بحث قاچاق جزو دغدغه‌های اصلی نظام و در رأس آن رهبری معظم نظام است. حضرت آقا در هر نشستی این تأکید را دارند و همین دو هفته پیش هم توصیه‌هایی به دولت داشتند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که قاچاق چطور شکل می‌گیرد؟ گفت:‌ قاچاق زمانی انجام می‌شود که تولید در داخل کشور انجام نگیرد و در این زمان می‌بایست شاهد سرازیر شدن قاچاق به کشور باشیم. به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا که منصوب ریاست جمهوری هستم، عرض می‌کنم؛ کالاهای هدف مبارزه با قاچاق، طیف بلندی است که اولین آن دخانیات است. به لحاظ اهمیت و حساسیتی که دخانیات دارد هر لحظه با آن بازی کنیم به سمت قاچاق میل پیدا می‌کند.

مویدی ادامه داد: تا 10 سال پیش بیش از 90 درصد دخانیات ما از خارج از کشور وارد می‌شد. نظام لطف کرد و تکنولوژی آن را وارد کرد و امروز با افتخار می‌گویم که بیش از 90 درصد سیگار مصرفی ما که بیش از 60 میلیارد نخ است، در داخل کشور توسط جوانان این کشور تولید می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: برخی می‌گویند که چرا سیگار باید تولید شود؟ سیگار یک کالای مورد نیاز است که مردم ما بیش از 60 میلیارد نخ مصرف دارند. به لحاظ همین اهمیت بعد از رجیستری تلفن همراه که توسط شما نمایندگان قانون‌گذاری شد و جزو افتخارات نظام محسوب می‌شود، سیگار را رجیستری کردیم؛ یعنی از نقطه تولید تا نقطه مصرف، با یک اپلیکیشن می‌توان سیگار را رصد کرد که قاچاق نشود.

وی تأکید کرد: به عنوان کسی که 40 سال دارای تجربه هستم، اعلام می‌کنم؛ اگر افزایش مالیات سیگار اتفاق بیفتد، قاچاق سیگار دوباره جزو اولویت‌های مبارزه با قاچاق قرار می‌گیرد و ما همه توان خودمان را باید بر این مسأله متمرکز کنیم.

وی افزود: همان ارزش افزوده‌ای که دو ماه پیش خودتان انجام دادید کافی است و افزایش مالیات انصافاً بار سنگینی بر تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. همان ارزش افزوده را در نظر بگیرید و این بار را روی تولیدکنندگان نگذارید. همان که دو ماه قبل تصویب کردید می‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در کشورهای ترکیه و عراق و کردستان عراق، سیگارهای با نرخ پایین و غیربهداشتی تولید می‌شود که با افزایش مالیات سیگار وارد کشور ما خواهند شد.

مویدی ادامه داد: گفته می‌شود که مالیات سیگار افزایش یابد و درآمد آن در حوزه بهداشت مصرف شود. این نقض غرض است. شما با تصویب این طرح سیگار را ارزان می‌کنید و سیگار غیربهداشتی وارد جامعه می‌شود و قطعآً مشکلات بهداشتی عدیده‌ای خواهد داشت.

وی با ذکر نمونه‌ای از تصویب قانونی که به افزایش قاچاق منجر شد، گفت: در ادوار گذشته مجلس قانونی تصویب شد در جهت ارزش افزوده شمش طلا؛ خدا می‌داند که بعد از تصویب این قانون یک گرم شمش طلا به صورت قانونی وارد کشور نشد و هر چه آمد قاچاق بود. بعد که قانون را برداشتیم تجار ما رسماً و قانونآً ورود پیدا کردند و شمش طلای مورد نیاز کشور وارد شد.

مویدی در پایان تأکید کرد: بخشی از قاچاق زاییده قوانینی است که کارشناسی نیستند. از منظر کارشناسی و مطالعات و تحقیقات و با توجه به بررسی‌هایی که وزارت اطلاعات و وزارت صمت داده، و بررسی‌هایی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده، این طرح به مصلحت نظام و تولید و مردم نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها