کد خبر: 539538
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۰۸:۵۲:۳۵
| |

وام بدون ضامن به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟!

وام بدون ضامن به افراد خوش حساب و کارمندان دارای نامه کسر از حقوق پرداخت می‌شود.

وام بدون ضامن به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟!
کد خبر: 539538
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۰۸:۵۲:۳۵

دریافت وام بانکی برای مردم به یک دغدغه تبدیل شده است، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اصلاح این رویه از سوی نظام پولی و نظام مدیریت دارایی قرار گرفته و تلاش شده از احمال سلیقه جلوگیری شود.

به گزارش برنا، چندی پیش مسئولین بلند پایه دولت از اعطای وام بدون ضامن به افراد خوش حساب و کارمندان دارای نامه کسر از حقوق خبر داده بودند اما این موضوع برای اجرایی شدن با چالش های زیادی روبرو شد و تعدادی از بانک ها از پرداخت این تسهیلات طفره رفتند.

معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار گزارشی از پرداخت ۹۵ هزار و ۹۸۳ فقره تسهیلات خرد تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن در بهمن ماه امسال خبر داد.

بر اساس این گزارش، بانک سپه با پرداخت ۴۰ هزار و ۸۵۲ مورد تسهیلات خرد، بانک رفاه کارگران با پرداخت ۲۵ هزار و ۳۳۲ مورد و بانک قرص‌الحسنه مهر ایران نیز با پرداخت ۱۲ هزار و ۱۲۳ مورد تسهیلات، حائز رتبه اول تا سوم در تعداد تسهیلات پرداختی بدون ضامن به متقاضیان در میان بانک‌های دولتی و نیمه دولتی شده‌اند.

متأسفانه یک تصور نادرست میان عموم مردم شکل گرفته که همه افراد با هر شرایطی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ذکر این نکته ضروری است که مشتریان شبکه بانکی را دو گروه افراد خوش‌حساب و افراد بدحساب تشکیل می‌دهند و تسهیلاتی که ارائه می‌شود به‌عنوان منابع عمومی کشور باید دراختیار افراد خوش‌حساب قرار بگیرد تا با بازپرداخت بموقع دراختیار سایر افراد قرار بگیرد چرا که هم در میان اشخاص حقیقی و هم حقوقی هستند افرادی که تسهیلات را بموقع عودت نمی‌دهند پس وام بدون ضامن متعلق به افراد خوش‌حساب است. کارآفرینان، صاحبان ایده‌ها و مجموعه‌هایی که می‌خواهند فعالیت مؤثر داشته باشند هم متناسب با ریسک‌شان باید از شرایط ساده‌تر برای اخذ وام بهره‌مند شوند

افراد بدحساب به‌دلیل پایین بودن رتبه اعتباری اصلاً شرایط دریافت تسهیلات را ندارند چه برسد به آنکه از تسهیلات بدون ضامن بهره‌مند شوند؛ اتفاقاً این افراد حتماً باید با قوانین سختگیرانه و چندین ضامن امکان دریافت تسهیلات را داشته باشند. این بدان معنا است که مردم باید با خوش‌حسابی نمره اعتباری خود را ارتقا دهند تا به‌طور اتوماتیک و با توجه به روالی که شبکه بانکی لحاظ کرده مشمول دریافت وام‌های ساده‌تر از منظر مقررات شوند.

سال‌هاست که دولت ها به نفع مردم وعده وام هایی با شرایط راحت می‌دهند اما بانک ها این دستورات را اجرایی نکرده و عملا دستورات بانک مرکزی را زیر پا می گذارند.

آخرین وعده درمورد وام با شرایط آسان، وام ازدواج فقط با یک ضامن و یارانه نقدی بود! اما وقتی به بانک ها مراجعه کردیم عذر و بهانه آوردند و با پیگیری هایی که از بانک مرکزی داشتیم متوجه شدیم که از اختیارات بانک هست که وام را بدون توجه به وعده بانک مرکزی پرداخت کنند!!!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها