کد خبر: 537811
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۴:۲۴:۱۷
| |

دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

قانون مالیات برارزش افزوده ابهامات زیادی راجع به مناطق آزاد دارد

مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ابلاغ قانون مالیات برارزش افزوده ۱۳ دی‌ماه ابهامات زیادی راجع به مناطق آزاد دارد به نحوی که امروز در مناطق آزاد ۲ بار مالیات بر ارزش افزوده از مودیان مالیاتی کم می‌شود و این پذیرفتنی نیست.

قانون مالیات برارزش افزوده ابهامات زیادی راجع به مناطق آزاد دارد
کد خبر: 537811
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۴:۲۴:۱۷

سعید محمد،مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ر حاشیه معرفی مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر در جمع خبرنگاران افزود:  مجلس شورای اسلامی در تلاش است مالیات بر ارزش افزوده را در بودجه سال 1401 لحاظ کند که این کار درست نیست زیرا ابلاغ قانون ۱۳ دی‌ماه  موجب اخلال در امور اقتصادی و فعالیت تولید کنندگان می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: علاوه براین خدشه وارد شدن به برخی معافیت‌ها و مشوق‌های مناطق آزاد از طرف برخی همزمان با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ موجب کوچ سرمایه از کشور می‌شود زیرا معافیت‌های موجود قابل مقایسه و رقابت با معافیت‌ها و مشوق‌های قابل توجه کشورهای منطقه نیست.

محمد تاکید کرد: با توجه به رایزنی‌ها و پیگیری انجام شده تلاش می‌شود این اتفاق رخ ندهد چون سرمایه‌گذاری مستلزم این مشوق‌ها است.

وی گفت: با توجه به سایر موضوع هایی که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است انتظار می‌رود با دید کارشناسانه تری این مسائل بررسی شود تا آسیب کمتری به فعالیت ۲هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد و ویژه وارد شود.

محمد گفت: هشت منطقه آزاد از گذشته و هفت منطقه آزاد جدید نیز  از ابتدای امسال از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و ابلاغ شده است که منطقه آزاد بوشهر یکی از این مناطق است.

وی یادآور شد: بوشهر از قبل یک منطقه ویژه اقتصادی فعال با حدود ۵۰ تا ۶۰ واحد صنعتی مشغول به فعالیت بوده و با تصویب منطقه آزاد به صورت طبیعی این منطقه از یکسری  مشوق‌ها و معافیت‌های برخوردار و باعث جذب سرمایه و این سرمایه گذاری تولید، اشتغال، صادرات و ارزآوری را برای کشور به دنبال دارد.

محمد با بیان اینکه بوشهر ظرفیت بالایی دارد و به عنوان هاب انرژی در کشور معرفی می‌شود گفت: این استان همچنان در صنایع پایین دستی عقب است این درحالی است که توسعه این بخش نقشی مهم در افزایش اشتغال‌زایی استان دارد به همین دلیل تلاش می‌شود با جانمایی این صنایع در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی توجه بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد:با سرمایه گذاری اندک در حوزه صنایع پایین دستی امکان اشتغال زایی و میزان جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) افزایش و از خام فروشی جلوگیری می‌شود که این امر به تقویت ثروت ملی کمک می‌کند.

محمد اضافه کرد: همچنین تلاش می‌شود در صنایع شیلات، کشاورزی، باغداری، صنایع وابسته به خرما و سایر موضوهایی که با معیشت مردم استان گره خورده صنایع تبدیلی ایجاد و موجب ارتقای ارزش افزوده شود.

وی گفت: تلاش می‌شود واحدهای صنعتی درمنطقه آزاد بوشهر آرایش و جانمایی شود و این منطقه کمک شایانی به رشد و توسعه اقتصادی کشور و استان بوشهر داشته باشد.

 مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تلاش می‌شود طرح جامعی برای منطقه آزاد بوشهر طراحی شود و قرار است قبل از شروع کار راجع به همه موضوع هایی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر توجه به پیوست فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی افزود: با توجه به عوارض زیادی که از محل توسعه اقتصادی به مناطق آزاد وارد شده تلاش می‌شود در منطقه آزاد بوشهر در کنار توسعه اقتصادی پیوست فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

محمد اضافه کرد: رشد اقتصادی در کنار پیوست فرهنگی تنها راه رسیدن به یک توسعه متوزان است که تلاش می‌شود این امر در منطقه آزاد بوشهر مورد توجه قرار گیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها