کد خبر: 536535
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۸:۰۴:۰۳
| |

مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی چناران خبر داد

احیای رشته چرم‌دوزی در چناران

مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران گفت: سه کارگاه چرم‌دوزی در شهرستان چناران با کمک تسهیلات اشتغال‌زایی احیا و در چرخه تولید قرار گرفت.

احیای رشته چرم‌دوزی در چناران
کد خبر: 536535
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۸:۰۴:۰۳

محمد طاهریان‌‎مقدم اظهار کرد: با کمک کارگروه اشتغال شهرستان تا کنون سه میلیارد ریال تسهیلات برای احیای رشته چرم‎دوزی پرداخت شده است. در حال حاضر ۱۵ نفر در این سه کارگاه به‌صورت مستقیم فعالیت دارند و علاوه بر تولید محصولات چرمی ۲۰ هنرجو را نیز آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که یکی از سیاست‌های میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی احیای هنرهای سنتی در این شهرستان است، با شناسایی و کمک هنرمندان کارآفرین شهرستان تاکنون رشته‌های زیورآلات، چرم‌دوزی، سرمه‌دوزی، نمدمالی و فرت‌بافی احیا شده است.

مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران گفت: با احیای این هنر و ایجاد کارگاه محصولات تولیدی از جمله کیف‌های چرمی مردانه و زنانه، کمربند، جلد قرآن و دیگر محصولات چرمی فروخته و هم هنر چرم‌دوزی به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود. محصولات چرمی ماندگاری بالایی دارد و این هنرمندان با شروع فعالیت خود تولیدات خود را در شهرستان، استان و حتی استان‌های دیگر به فروش می‌رسانند.

اقامتگاه بوم‌گردی «یلدا» در روستای هدف گردشگری مزینان شهرستان داورزن افتتاح شد

محمدعبداالله‌ زاده‌ ثانی، مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گرشگری و صنایع‌ دستی شهرستان داورزن، خاطرنشان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی یلدا در روستای هدف گردشگری مزینان شهرستان داورزن در روستای هدف گردشگری مزینان هم‎زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور فرماندار و مسئولان ادارات و مردم افتتاح شد. این اقامتگاه‌ بوم‌گردی حدود ۷۰۰ مترمربع مساحت و ۳۰۰ مترمربع زیربنا و هفت اتاق برای پذیرش میهمان دارد.

مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی داورزن ادامه داد: اقامتگاه بوم‌گردی یلدا در یکی از خانه‌های تاریخی مزینان راه‌اندازی شده که مراحل ثبت ملی این خانه تاریخی در دستور کار دفتر ثبت آثار تاریخی استان قرار دارد.

عبدالله زاده ثانی تصریح کرد: مرمت این خانه تاریخی توسط غلام‌رضا خایلی مزینانی از سال ۱۳۹۹ شروع شده و تاکنون مبلغ هفت میلیارد ریال توسط مالک هزینه شده است. مالک این بنای تاریخی تاکنون از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره ‎کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی وی با بیان این‎که اقامتگاه بوم‌گردی یلدا چهارمین اقامتگاه بوم‌گردی روستای هدف گردشگری مزیان است، یادآور شد: بافت روستای مزینان در سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین بافت روستایی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تبدیل این خانه تاریخی به اقامتگاه بوم‌گردی در حفظ این اثر تاریخی و بافت روستایی نقش موثری خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها