کد خبر: 535798
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۵:۱۱:۱۲
| |

در کنفرانس خبری سازمان چای کشور و اصحاب رسانه مطح شد:

نگرانی مبادله نفت ایران با چای سریلانکا/ چای الگوی سایر محصولات کشاورزی است

کنفرانس خبری سازمان چای کشور و اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجر در سالن کنفرانس سازمان چای برگزار شد.

نگرانی مبادله نفت ایران با چای سریلانکا/ چای الگوی سایر محصولات کشاورزی است
کد خبر: 535798
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۵:۱۱:۱۲

حبیب‌الله جهانساز صبح امروز در نشست خبری سازمان چای کشور در سالن کنفرانس سازمان چای با تبریک دهه فجر اظهار کرد: امسال صد و بیستمین سال فعالیت صنعت چای کشور است و در این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بودیم و با وجود همه مشکلات تقریبا به ثبات نسبی در این صنعت رسیدیم، به طوری که تا امروز ۲۲ هزار هکتار باغ چای فعال و ۳۰ هزار تن چای تولید می‌شود.

به‌گزارش فارس، وی از پرداخت تسهیلات به چایکاران خبر داد و گفت: در سال جاری برنامه افزایش تولید چای به مدت پنج ساله در حال اجرا است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به افزایش انگیزه کشاورزان به باغات چای افزود: قیمت برگ سبز نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و بسیاری از کشاورزان نسبت به قبل علاقه‌مندتر به عرصه چای‌کاری بازگشتند و انگیزه و شوق در آن‌ها افزایش یافته است.

جهانساز، سفر رئیس جمهور به گیلان را سفر پر برکتی در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: رئیس جمهور هم تأیید کردند که هرکس یک بار از چای ایرانی مصرف کند دیگر نمی‌تواند با چای خارجی ارتباط بگیرد.

وی با اشاره به تأمین کشور در زمینه چای ایرانی گفت: هیچوقت بیشتر از ۸۰ هزار تن چای در کشور تأمین نشده حداکثر ۱۰۰ هزار تن نیاز داخل است و نهایتاََ ۳۰ هزار تن تولید داخل خواهد بود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به ماجرای واردات چای از کنیا به لاهیجان که در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت، تصریح کرد: این واردات مقدار ناچیزی بوده و  بدون هماهنگی قبلی صورت گرفته بود که به نظر بنده هم حرکت درستی نبوده اما این واردات بیشتر جهت  ایجاد جو روانی در شهرستان جهت فعال نشان دادن کارخانه وارد کننده بوده و در خصوص کیفیت چای کنیا نیز باید بدانید نوع چای سی تی سی است و کنیا چای ارتدوکس تولید نمی‌کند.

جهانساز درخصوص مقدار واردات چای خارجی از کنیا افزود: خداروشکر صادرات چای ایرانی به کنیا بیش از واردات چای از کنیا است و جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به تخصیص بسته حمایتی برای چایکاران گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای یک بسته حمایتی است که هم در کنار چایکار هستیم و هم در کنار صنعتگر و الگوی چای می‌تواند الگوی بسیاری از محصولات کشاورزی باشد، درحالی که در بسیاری از محصولات پس از فصل برداشت محصول کشاورز دغدغه فروش را دارد و مشکلات فراوانی نیز گریبان‌گیر کشاورز خواهد بود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه صندوق تخصصی چای یک بسته حمایتی مطلوب است، افزود: این صندوق با بودجه هفت میلیارد تومن احداث شده و در حال حاضر بیش از ۹۵ میلیارد تومن اعتبار دارد و در مواقع نیاز به کشاورزان تسهیلات پرداخت می‌شود.

جهانساز با اشاره به  تعیین قیمت برگ سبز چای تصریح کرد: بخش عمده تصمیم‌گیری در مورد قیمت با بخش خصوصی و دست‌اندرکاران چای است و امسال هم سعی کردیم با توجه به نرخ تورم قیمت مناسبی را پیشنهاد بدهیم و مصوبه بگیریم و البته باید نگاهی هم به واردات داشته باشیم و قیمت پیشنهادی خوبی تثبیت شود که بتوانیم چای را در بازار به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه چای سنواتی تهدیدی برای ما نیست، افزود: تمام انبارهای چای سنواتی با حکم مراجع قضایی پلمپ شده و حتی برای بازدید کارشناسان سازمان چای هم باید با حکم قضایی بازدید شود و هیچ راهی نیز برای عرضه به بازار داخلی وجود ندارد و به سمت سوی کمپوست خواهد رفت.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تسهیلات در مورد آبیاری تحت فشار گفت: دولت ۸۵ درصد کمک بلاعوض خواهد داشت و ما بقی آورده کشاورز خواهد بود که البته ۱۵ درصد سهم کشاورز نیز توسط سازمان چای به کشاورزان تسهیلات پرداخت می‌شود.

جهانساز در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌ها واردات چای از سریلانکا به جای پول نفت تصریح کرد: این به این معنی نیست که به جای پول نفت که صادر می‌کنیم چای وارد کنیم موضوع به این صورت است که وارد کنندگان تهاتر می‌کنند اما به معنی آسیب به چای تولید داخل نیست و این واردات صرفاََ به واردات چای بسنده نشده و محصولات متنوعی وارد خواهد شد و جای نگرانی نیست چرا که هدف به هیچ عنوان آسیب زدن به بازار چای داخلی نبوده و نیست، ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی هم این قضیه را نپذیرفت که فقط چای باشد و باید تمام ما اینکار را انجام دهیم.

وی با اشاره به نگرانی درخصوص موارد بهداشتی در کارخانجات گفت: بالغ بر ۵۰ کارخانه گواهی بهداشت دارند تعداد کمی هم ندارند اما برای اخذ گواهی بهداشت به آن‌ها فرصت داده شده اما یقین بدانید که با بررسی‌های صورت گرفته وضعیت بهداشتی کارخانجات کشور ما بسیار بالاتر و بهتر از کارخانجات خارجی است که که از آنجا چای وارد می‌کنیم و حتی چای ایرانی به دلیل کیفیتی که دارد و به جهت عدم استفاده از کودهای شیمیایی، برخی کشورها جهت کاهش میزان آلودگی چای‌های تولیدی‌شان، چای ایرانی را با محصول خود مخلوط و سپس صادر می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها