توضیحات ضرغامی درباره سفر ارزان، انتصاب‌های صداوسیمایی و ادغام فرش

​عزت‌الله ضرغامی از تسهیلاتی برای سفر ارزان خبر داد و درباره انتصاب‌ها و انتقال مدیران صدا و سیما در گردشگری و میراث فرهنگی و انتقال مرکز ملی فرش به صنایع‌دستی توضیحاتی داد.

توضیحات ضرغامی درباره سفر ارزان، انتصاب‌های صداوسیمایی و ادغام فرش
کد خبر: 535028
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ۱۵:۳۶:۲۶

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی و در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به وضعیتی که کرونا نسبت به سال گذشته ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد اقبال مردم به مسافرت بیشتر از سال قبل شده است. در ستاد نوروزی نیز درباره مراکز اقامتی و گردشگری هماهنگی‌های انجام شده و روز دوشنبه در سطح بالایی، این موضوع با استانداران بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره برنامه این وزارتخانه برای سفر ارزان با توجه به اظهارات مکرری که در این‌باره دارد، گفت: بسته‌های سفر ارزان یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است تا توزیع عادلانه در سفر اتفاق افتاد، به همین منظور برنامه جدیدی اعلام می‌شود تا مردم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. دستگاه‌های مختلف هم باید برای این‌که خدمات در اختیار گردشگران قرار گیرد همراهی کنند تا مردم از خدمات گردشگری بهره ببرند، چون گردشکری حق همه مردم است.

او در پاسخ به این سوال که بسته سفر ارزان تا نوروز در دسترس مردم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این را معاون گردشگری اعلام می‌کند، اما این هفته یک استارت‌آپ و برنامه‌ای در حوزه سفر راه‌اندازی خواهیم کرد که وقتی نهایی شد اعلام عمومی می‌کنیم.

ضرغامی درباره ایران‌هراسی در بین گردشگران نیز گفت: در میان گردشگران خارجی ایران‌هراسی باطل ایجاد شده است. گردشگران خارجی با ذهنیتی که نسبت به ایران دارند تصمیم می‌گیرند این سفر را انجام دهند، اما وقتی به ایران می‌آیند دیدگاهشان تغییر می‌کند.

او افزود: در نمایشگاه فیتور اسپانیا یکی از تورگردانان به من می‌گفت «در هیچ کجا آزادی‌ای را که خانم‌ها در ایران دارند ندیده‌ام. زمانی که به ایران سفر کردم دیدم زنان پشت فرمان نشسته‌اند، حجاب ندارند، سیگار می‌کشند و کمربند هم نبسته‌اند خیلی از ذهنیت‌هایم اصلاح شد». توهم‌هایی درباره ایران وجود دارد که طبیعی است، چون گردشگری رقابتی است و خیلی‌ها می‌خواهند ظرفیت ما را بگیرند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره کمک به خسارت‌دیدگان کرونا در دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: خسارت‌دیدگان حوزه‌های مختلف، از جمله اقامتگاه‌ها، شرکت‌های گردشگری و فعالان صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین در دولت و ستاد کرونا برای کمک به آن‌ها مصوباتی درنظر گرفته شده است، از وام‌هایی که اختصاص داده می‌شود تا استمهال وام‌ها و کمک‌های بلاعوض در حوزه صنایع دستی که رقم آن هم بالا رفته است.

او افزود: امکانی که دولت برای تبصره ۱۸ فراهم کرده باعث شده است موفق‌ترین دستگاهی که این تبصره را عملی می‌کند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد. درحال حاضر وام با پایین‌ترین بهره و تسهیلات می‌دهیم و همین هفته در جلسه دولت، به عنوان نطق قبل از دستور انتقاد شدیدی به رفتار شوراهای برنامه‌ریزی و استان‌ها کردم و گفتم وقتی پرونده‌های وام‌های مربوط به تبصره ۱۸ در استان به مرحله نهایی می‌رسد شورای برنامه‌ریزی تعلل می‌کند. رییس‌جمهور از این موضوع ناراحت شد و تذکر جدی داد که شوراها سختگیری نکنند. همچنین، پیشنهاد کردم اختیار شورای برنامه‌ریزی در این مورد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفویض شود تا مردم معطل نشوند.

او اضافه کرد: برای سال آینده سازمان برنامه و بودجه نیز تعهد داد هیچ مشکلی برای تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت وجود نداشته باشد.

ضرغامی گفت: درست است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فقیر است و اعتبارات کمی دارد، ولی نسبت به سایر دستگاه‌ها توانسته‌ایم مرحله اول وام‌های تبصره ۱۸ را عملیاتی کنیم.

او درباره انتصاب‌های پی‌درپی و انتقال همکاران قدیمی‌اش از صدا و سیما به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: سیاست ما شایسته‌سالاری است. هر کسی در جایگاهی که بوده است اگر شایسته بوده ابقا شده یا ارتقا پیدا کرده است یا ماموریت جدید گرفته و یا به او زمان داده شده تا با سیاست‌های جدید تطبیق داده شود، اگر دیدیم می‌تواند رفتار جدید را بپذیرد حضورش ادامه پیدا خواهد کرد. اساس کار ما شایسته‌سالاری است. از نیروهای وزارتخانه هم استفاده می‌کنیم. همچنین از مدیرانی که در کشور حضور دارند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها بهره برد.

ضرغامی درباره انتقال مرکز ملی فرش به این وزارتخانه گفت: در این باره اجمالی بین ما و وزارت صمت صحبت انجام شده است. برای این انتقال شرایطی وجود دارد که اگر فراهم شود انتقال مرکز فرش صورت خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها