کد خبر: 534030
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۹:۵۶
| |

کارشناس منابع آبی کشور:

افراد غیر متخصص، مسبب کم آبی کشور هستند

کارشناس منابع آبی کشور گفت: اداره منابع آبی توسط غیرمتخصصان در سال‌های اخیر از جمله عواملی است که موجب بروز مشکلات در حوضه‌های آبی شده است.

افراد غیر متخصص، مسبب کم آبی کشور هستند
کد خبر: 534030
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۹:۵۶

ظهیر حیدری نژاد ،کارشناس منابع آبی کشور افزود: تسلط افراد غیرمتخصص بر منابع آبی سبب شده بسیاری از اسنادی که برای پهنه‌های آبی کشور تهیه شده به دلیل ضعف کارشناسی تطبیقی با واقعیت این منابع نداشته و مشکلات را دامن زده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه‌داد: مدیریت غلط و غیر کارشناسانه منابع آبی و نیز نبود سند جامع آب در کشور از یک طرف و تعدد منابع تصمیم گیر از دلایل اصلی بروز مشکلات و بحران‌های آبی در کشور است.

این کارشناس منابع آب خاطرنشان کرد: منابع تصمیم گیر متعدد مانند وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت هرکدام با تصمیم‌های خود منابع آبی را درگیر مشکلات متعدد کرده‌اند.

حیدری نژاد گفت: وجود یک نهاد تصمیم گیر و تصمیم‌ساز موثر و نیز تدوین سندی جامع درباره منابع آبی کشور خواهد توانست تا حدود زیادی مشکلات موجود را برطرف سازد.

وی اضافه‌کرد: برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی نابودی و تخریب زیست‌بوم‌های آبی کشور را به دنبال داشته که اکثر این مشکل‌ها ناشی از تصمیم‌های غلط افراد غیرمتخصص است.

کارشناس منابع آب کشور افزود: هرکدام از رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و مرداب‌های کشور که از بین رفته یا بروند تعادل آبی کشور را برهم زده و بر دامنه مشکلات اضافه خواهند کرد.

حیدری نژاد به مشکلات دریاچه ارومیه اشاره و خاطرنشان‌کرد: تراز این دریاچه در ۱۵ سال اخیر به زیر پایه اکولوژیک رسیده و این امر شرایط بحرانی را برای این پهنه آبی کشورمان رقم زده است و بسیار قسمت‌های آن در سال‌های اخیر خشک‌شده است.

وی این امر را ناشی از استفاده بی‌رویه منابع آبی در بالادست این دریاچه و تخصیص ندادن حقابه آن برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر در بالادست بسیاری از زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده شده‌اند و محصولاتی در آنها به زیر کشت رفته که نیاز آبی بیشتری داشته و همین امر روند خشکی این دریاچه مهم را تشدید کرده است.

این کارشناس منابع آب ادامه داد: همین مساله، مدیریت غلط را نشان می‌دهد که چگونه سبب از بین رفتن تدریجی یک پهنه آبی شده و خواهد شد.

حیدری نژاد افزود: همین‌طور خشک‌شدگی تالاب هورالعظیم که از عوامل اصلی تولید ریزگردها در این سال‌ها شده، ناشی از تسلط افراد غیرمتخصص و سو مدیریت است.

وی خاطرنشان کرد: از بین رفتن تالاب هامون و خشک‌شدگی زاینده‌رود که در حوضه آبی گاوخونی قرار دارد هم به دلیل بی‌تدبیری‌های سال‌های اخیر است.

کارشناس منابع آب کشور گفت: خشکی زاینده‌رود حدود پنج میلیون نفر را در استان‌های اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و یزد با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها