جواد اوجی ، وزیر نفت:

اسناد جدیدی امروز برای احیای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان به امضا می رسد

وزیر نفت گفت: در قراردادهایی که در این دو روز (۱۸ و ۱۹ دی) امضا می‌شود، برای احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم، همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی - مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد.

اسناد جدیدی امروز برای احیای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان به امضا می رسد
کد خبر: 531194
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۰۸:۱۸:۳۰

روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت با سردار بردی محمدف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان و رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان در ساختمان اصلی وزارت نفت، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش تسنیم، اوجی پس از پایان نشست با هیئت ترکمنستان،  با بیان اینکه "در حوزه‌های مختلف مرتبط با انرژی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم"، گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر خاک ایران به کشور آذربایجان از ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی عملیاتی شده و همکاران ما که در ایستگاه میترینگ منطقه سرخس ترکمنستان مستقر هستند، بر اجرای سوآپ با شروع 4 تا 5 میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب  در سال نظارت دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه "روزهای 18 و 19 دی‌ماه، اسنادی بین دو طرف امضا می‌شود"، گفت: این اسناد از سوی کارشناسان ایرانی و کارشناسان کشور دوست و برادر، ترکمنستان، تهیه شده است و مربوط به حوزه‌های نفت و گاز می‌شود که دو طرف ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها دارند.

اوجی افزود: در قراردادهایی که در این دو روز امضا می‌شود، برای احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم، همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی - مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد.

وی بر تمرکز برای افزایش سهم تجارت انرژی تأکید کرد و گفت: بیشتر تمرکز در اسناد پیش رو، افزایش سهم تجارت انرژی در بعد گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه زیرساخت کافی تا ظرفیت روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز برای واردات و سوآپ گاز از ترکمنستان وجود دارد، تصریح کرد: امروز به کشور دوست و برادر اعلام کردیم که آمادگی واردات و سوآپ گاز با کشورهای همسایه تا 40 میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی 10 تا 15 میلیاردمکعب سالانه را داریم.

اوجی  از عزم دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه روابط بین‌المللی یاد کرد و گفت: ان‌شاءلله با توجه به عزم و اراده‌ای که در وزارت نفت ایران و وزارت انرژی ترکمنستان وجود دارد، بتوانیم بالاترین میزان روابط را با کشور ترکمنستان به‌ویژه در حوزه انرژی داشته باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها